A Nintendo évekig ellenállt a mobilplatformnak, ezért volt meglepő, amikor tavaly bejelentették: megtört a jég, jönnek a mobilos játékok. Akkor már sejtettük, mit jelenthet ez, de arra nem számítottunk, hogy a japán cég az Apple eseményén is tiszteletét teszi, és bejelenti a Super Mario Runt. Ezzel a cég bedobja legnagyobb brandjét a mobilpiacra. Az Apple szeptember 7-i bemutatójának első fél órájában úgy éreztük magunkat, mintha egy játékos eseményen lettünk volna. Egyértelműen mindenki az iPhone 7-re várt, ám addig is voltak meglepetések: a nyár őrülete, a Pokémon Go érkezik az Apple okosórájára, a buli elején pedig azzal a bejelentéssel nyitottak, hogy iPhone-ra és iPadre jelenik meg először egy új Mario-játék, egyenesen a Nintendótól. Ezután felvonult a színpadra a Mario-játékok atyja, Mijamoto Sigeru is, aki a videojátékok területén olyan nagy név, mint a rajzfilmek világában Walt Disney. Maga a Mario-játékok atyja, Mijamoto Sigeru állt a színpadon Forrás: Apple A bemutatott Super Mario Run játékmenete nem bonyolult, gyakorlatilag egy "endless runner" típusú játék. Az olasz vízvezetékszerelő magától fut, nekünk csak akkor kell nyomunk, ha ugrani akarunk. Az ugrás kihasználja a 3D Touch előnyét is: minél hosszabban tappolunk, Mario annál nagyobbat ugrik, power upokkal pedig irányt is változtat. A Nintendo szerint ez azért remek, mert egy kézzel is lehet játszani mobilon. Mario csak fut előre, nekünk ugrani kell és az ellenséget hatástalanítani Forrás: AFP/2016 Getty Images/Stephen Lam Később Androidra is meg fog jelenni, bár eleinte csak az iPhone és az iPad kiváltsága lesz a december tizedikén debütáló játék. Egyszer kell érte fizetni majd (nem lesznek játékon belüli vásárlások), de hogy pontosan mennyibe kerül, még nem árulták el. Azt eddig is tudtuk, hogy a Nintendónak komoly tervei vannak a mobilplatformmal, a bejelentés mégis váratlan volt. De mit keres a Nintendo egy Apple-eseményen? Nyilvánvalóan nem a Super Mario-játékokért fognak iPhone-t venni az emberek, sokkal inkább a Nintendo számára fontos a partnerség. És ha közelebbről nézzük, bizony az Apple-nek is. Teljes gőzzel a mobil felé A Nintendo csak hosszú idő után adta be a derekát a súlyos dollárokkal kecsegtető mobiljáték-piacnak. Ivata Szatoru, a cég elhunyt elnöke sokáig erősen ellenezte, hogy a Nintendo karakterei kisképernyőre költözzenek. Ha ezt tennénk, a Nintendo nem lenne többé Nintendo- mondta még 2011-ben. Szatoru hajthatatlan volt: ha Mario mobilplatformra költözik, azzal ugyan rövidtávon sok bevételre tehetnének szert, de teljesen átalakítaná a Nintendóról alakított képet, és nem illene a cég filozófiájába. Ivata Szatoru 55 évesen hunyt el tavaly. Ő volt, aki megmentette a Nintendót a csődtől Forrás: AFP/Jiji Press 2015-ben megtört a jég, ekkor jelentették be, hogy a DeNa-val együtt elkezdenek mobiljátékokat fejleszteni. Erre a pálfordulásra nem lehet ésszerűbbnek tűnő indokot találni annál, minthogy a gyenge eladásokat produkáló Wii U után felszeretne állni a cég pénzügyileg, és erre mi sem lenne okosabb döntés, mint az egyre jövedelmezőbb mobilplatform megcélzása, amit buta döntés lenne nem kiaknázni. Tavaly meg is jelent a cég első játéka, a Miitomo, ami inkább egy közösségi alkalmazás, mintsem játék. Korábban azt is bejelentették, hogy még négy másik mobiljátékon is dolgoznak, és már sejteni lehetett, hogy biztos lesz köztük egy mariós. Dübörög a mobiljáték-piac Hogy Mijamoto megjelent az Apple színpadán, mindenképp beszédes. A GamesBeat újságírója, Serkan Toto szerint több üzenete is volt ezzel a cégnek, ő így fordította le az üzenetét: "Komolyan vesszük a mobilplatformot, és a legjobb szakembereink dolgoznak az új játékokon. A világ legnagyobb techcégével lettünk partnerek, akik megcsinálják nekünk a marketinget." A mobilplatform az új aranybánya, akár a Nintendo egyik fő tartópillére is lehet pénzügyileg. A globális játékpiacon évről-évre nő a mobiljátékok részesedése.Idén első alkalommal előzte meg a mobiljátékok bevétele a PC-s játékokét. A konzolos játékok eladásai csökkentek az elmúlt években, a PC-s játékok eladásai stagnálnak, a mobil viszont megállíthatatlanul tör előre. Egyre nagyobb szeletet hasít ki a mobilplatform Forrás: Newzoo Ezt már sokan előre jósolták, és sok hagyományos konzolos szofverekkel foglalkozó vállalat stratégiaváltásában is érezhető volt. Többek közt a másik nagy japán játékfejlesztő a Konami is felismerte a lehetőséget. A cég új vezérigazgatója, Hajakava Hideki egyenesen kijelentette: A jövőt a mobiljátékok jelentik. A SEGA is még inkább ráfeküdt a mobiljátékokra, ahogy a Sony is bejelentette idén, hogy kimondottan mobiljátékokra szakosodott céget indít. Az Apple-nek is fontos Az Apple pedig jól tudja, hogy mennyire jövedelmező a játékpiac. A cég úgy reklámozta az iPhone 7-et, hogy az A10-es processzorral felszerelt telefont már "konzolszintű" játékokat is képes futtatni (bár ez elég elnagyolt kijelentés). Ezzel az Apple egyben a játékosoknak is pozicionálta az iPhone-t. Mint kiderült az eseményen, az Apple alkalmazásboltjából már több mint 140 milliárd appot töltöttek le a felhasználók, és Tim Cook elmondása szerint a játékok számítanak az App Store legnépszerűbb kategóriájának. A játékok a legnépszerűbbek az App Store-ban Forrás: AFP/Josh Edelson Az Apple-vezér elejtett egy mondatot is, ami egyben megmagyarázhatja azt, miért az Apple-t választotta a Nintendo. "Az App Store-ban már 500 ezer játék található, amivel a cég áruháza kétszer több bevételt tud generálni, mint a konkurencia."- célozva ezzel a Google Play áruházra. Ha az App Store és a Google Playt egyben nézzük, az összes alkalmazáson belüli vásárlás 80 százaléka egy játékon belül zajlott, derül ki a Newzoo felméréséből. Ahogy csak az iOS globális bevételeinek 75 százaléka is játékos appokból származik. Így érthető, miért éri meg az Apple-nek, hogy "kisegítse" a Nintendót. A világ legsikeresebb franchise-át vetik be Az Apple bejelentése egyben rámutat az exkluzív tartalmak, és még inkább a nosztalgia erejére is. Egy új Mario-játék nem csak a gyerekek és tinik körében lehet népszerű, de azok szíve is megdobban, akik Marióval nőttek fel. Ez hasonló a Pokémon Go stratégiájához, ami szintén a nosztalgiafaktor miatt robbant hatalmasat, akár naponta 10 millió dollárt bevételt hozva a The Pokémon Company konyhájára (amely cégnek harmadát birtokolja a Nintendo). A kezdeti láz ugyan lecsengett, de a játék megérkezik Apple Watchra is. A Pokémon Go sikeréből is látható, hogy a régi brandek visszahozása nagy fegyver lehet, a Mario-franchise pedig a világ legsikeresebb videojáték-lánca, míg a toplista harmadik helyén a Pokémon van. A Pokémon Go bizonyította: a nosztalgia nagyúr Forrás: Origo A befektetők is optimisták a Super Mario Run bejelentése után: a Nintendo részvényei kilőttek, 28 százalékot nőtt az értékük. A régi brandek visszahozása a régi termékeknek is jót tesz - mondta Mijamoto Sigeru a Time magazinnak nyilatkozva. Sok fiatalnak nem volt alkalma például régi Pokémon-játékokkal játszani egészen a Pokémon Go megjelenéséig. A mobiljáték hatására viszont úgy vették észre, hogy nagyobb lett a kereslet az eredeti Pokémon Red és Blue játékokra is. Mijamoto szerint hasonló lesz a helyzet a Mario-játékokkal, és a Super Mario Run felhasználói akár kedvet kaphatnak a Nintendo konzoljaihoz is. Berohan Mario az iPhone-ra De milyen sikerre számíthat a Super Mario Run? Ugyan a befektetők nagyon optimisták, sok felhasználó nem ájult el a koncepciótól. A mobilos Mario is egyértelműen az alkalmi (casual) játékosoknak szól. Akik a franchise hívei, az elmúlt évek során tucatnyi kreatív és elképesztő Mario játékot vásárolhattak már meg Wii U-ra, a kék gatyás hős nem tűnt el teljesen. Újabb platformon hozhat milliókat a vízvezetékszerelő Forrás: AFP/2016 Getty Images/Stephen Lam Mivel még nem játszhatunk a játékkal, nem lehet megítélni, egy ponton azonban egyáltalán nem vall a Nintendóra: semmiképpen nem újító, amire általában mindig törekedett bűbájos játékaiban a cég. A Super Mario Run szórakoztatónak tűnik, a grafika szép, de egy olyan runner típusú játék, amiből van még száz hasonló. A Canabalt, a Temple Run, a Subway Surfers és a Jetpack Joyride játékok már telítették a mobilpiacot a magas minőségű runner élményekkel. Az kétségtelen, hogy az alkalmi játékosok egyik legkedveltebb műfaja a runner, így a cég gyakorlatilag óvatosan biztosra megy, ami Marióval karöltve sikerreceptnek tűnik - mégha a régivágású Nintendo-rajongók nem is látnak benne sok fantáziát, erre minden bizonnyal lesz igény. A runner típusú játékokkal nem lehet mellélőni Forrás: Subway Surfers Mijamoto Sigeru elmondta: törekednek arra, hogy a Super Mario Run többet nyújtson az átlagos runnereknél. Szerinte lesz épp elég kihívás, és a többjátékos harc (battle mode) is arra fogja buzdítani a gamereket, hogy minél technikásabban játszanak. Mijamoto szerint az okoseszközök penetrációja egyre nagyobb a világban, a Nintendo célja pedig minél szélesebb közönséghez eljuttatni a karaktereket. Hozzátette: saját érkező konzuljukra, a Nintendo NX kódnéven emlegetett konzolra is lesz bőven játék,nem kell félni attól, hogy már csak telefonon játszhatunk Marióval. Nintendo és a mobilpiac: Let's block ads! (Why?) Forrás...