Release Date: 2014. április 17. Genre: dráma, horror, romantikus Director: Jim Jarmusch Screenwriter: Jim Jarmusch Studio: A Company Hungary Starring: Anton Yelchin, Jeffrey Wright, John Hurt, Mia Wasikowska, Tilda Swinton, Tom Hiddleston 2014.04.17. (Only Lovers Left Alive) Adam (Tom Hiddleston) egy visszavonultan élő vámpír, aki zenészként tengeti életét detroiti lakásában. Egy nap újra találkozik élete szerelmével, a szintén vámpír Eve-vel (Tilda Swinton), aki hátrahagyja addigi életét a marokkói Tangerben, hogy ismét Adammel legyen. A szerelmespárt váratlanul meglátogatja Eve felelőtlen és bajkeverő húga (Mia Wasikowska), aki nemcsak, hogy irritálja Adamet, de veszélybe sodorja az egyetlen embert, akivel a zenész jó kapcsolatot ápol. KRITIKA Jim Jarmusch visszatért! És ha már itt járt, kicsit megújította a vámpírfilm műfaját. Villányi Dániel A kilencvenes években Jim Jarmusch három olyan filmet rakott le egymás után az asztalra, ami már akkor is rendkívüli teljesítménynek tűnt, és a mából visszanézve még inkább az: az Éjszaka a Földön, Halott ember, Szellemkutya hármas mindegyike remekmű, egy érett rendező kiforrott alkotásai. A rendezőknek az érett korszakuk után viszont gondjaik szoktak támadni, felmerül a hogyan tovább, sokaknál pedig már csak a lejtmenet különböző állomásai következnek. Jarmusch sem kényeztetett el túlzottan minket az utóbbi tizenöt évben: néhány újonnan forgatott jelenettel spékelve mozikba dobta a régebben készült szkeccseit (Kávé és cigaretta), rendezett egy langyos-öregedős-melankolikus road movie-t Bill Murrayvel (Hervadó virágok), és egy kiüresített-filozofikus látványfilmet (Az irányítás határai). Most viszont a Halhatatlan szeretőkkel egyszerre tért vissza a legszebb napjait idéző önmagához, és fogott valami teljesen újba: egy utóbbi időben végletekig elcsépelt és többszörösen meggyalázott műfaj, a vámpírfilm zsáneréhez nyúlt — ennél szerencsésebb egymásra találást pedig nem is kívánhattunk volna. Jarmusch a kultúrának-művészetnek a világban betöltött szerepe felől értelmezi újra a vámpírmítoszt, játékos és egyben hátborzongató módon. Főhőse Adam, a fejében borús gondolatokat forgató örök művész, afféle vámpír-Hamlet, aki évszázados szerelemben (és távkapcsolatban) él a bölcs, az életet és a szellemi örömöket egyaránt élvezettel fogyasztó Eve-vel. Aztán persze találkozniuk kell a filmben, és akadnak bonyodalmak is. Maga a sztori nem túl fordulatos és nem túl fontos: aHalhatatlan szeretők igazából végig a vámpírlétről és annak tükrében az emberi létezésről mesél, a legősibb kérdéseket boncolgatva. Ha egy szóval kéne jellemeznünk Jarmusch új filmjét, azt mondanánk rá: gyönyörű. Bámulatosak a kék-bordó-sárga-fekete színekben úszó képei, szívsajdítóan jók a zenéi, Tom Hiddlestont és Tilda Swintont az isten is vámpírnak teremtette, a kulturális utalások hálózata egy félévnyi bölcsészszemináriumra elég felfejteni valót kínál, a kihalt-ipari Detroit és a pezsgő-ősi Tanger varázslatos helyszínek, az egész film hangulata pedig egyszerre vámpírosan antik, ugyanakkor nagyon mai és halálosan menő. Mindez végig finom iróniával párosítva, ami egyaránt oldja a helyzetek komorságát, kínál újabb szellemi izgalmakat, és állít idézőjeleket az esetlegesen túlhabzó értelmezői hevületek elé. Katarzist ugyan már csak jellegénél fogva sem kínálhat, és a befejezése kissé kurta-furcsa, de a Halhatatlan szeretők minden egyes pillanatát élmény nézni. Egy gyönyörű film. 123 perc, brit-német Halhatatlan szeretők « VOX.hu