Halhatatlan Szeretők

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' klarensz hozta létre. Ekkor: 2014. december 14..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    2014.04.17. (Only Lovers Left Alive) Adam (Tom Hiddleston) egy visszavonultan élő vámpír, aki zenészként tengeti életét detroiti lakásában. Egy nap újra találkozik élete szerelmével, a szintén vámpír Eve-vel (Tilda Swinton), aki hátrahagyja addigi életét a marokkói Tangerben, hogy ismét Adammel legyen. A szerelmespárt váratlanul meglátogatja Eve felelőtlen és bajkeverő húga (Mia Wasikowska), aki nemcsak, hogy irritálja Adamet, de veszélybe sodorja az egyetlen embert, akivel a zenész jó kapcsolatot ápol.

    KRITIKA

    Jim Jarmusch visszatért! És ha már itt járt, kicsit megújította a vámpírfilm műfaját.

    Villányi Dániel

    [​IMG]A kilencvenes években Jim Jarmusch három olyan filmet rakott le egymás után az asztalra, ami már akkor is rendkívüli teljesítménynek tűnt, és a mából visszanézve még inkább az: az Éjszaka a Földön, Halott ember, Szellemkutya hármas mindegyike remekmű, egy érett rendező kiforrott alkotásai. A rendezőknek az érett korszakuk után viszont gondjaik szoktak támadni, felmerül a hogyan tovább, sokaknál pedig már csak a lejtmenet különböző állomásai következnek. Jarmusch sem kényeztetett el túlzottan minket az utóbbi tizenöt évben: néhány újonnan forgatott jelenettel spékelve mozikba dobta a régebben készült szkeccseit (Kávé és cigaretta), rendezett egy langyos-öregedős-melankolikus road movie-t Bill Murrayvel (Hervadó virágok), és egy kiüresített-filozofikus látványfilmet (Az irányítás határai).
    Most viszont a Halhatatlan szeretőkkel egyszerre tért vissza a legszebb napjait idéző önmagához, és fogott valami teljesen újba: egy utóbbi időben végletekig elcsépelt és többszörösen meggyalázott műfaj, a vámpírfilm zsáneréhez nyúlt — ennél szerencsésebb egymásra találást pedig nem is kívánhattunk volna. Jarmusch a kultúrának-művészetnek a világban betöltött szerepe felől értelmezi újra a vámpírmítoszt, játékos és egyben hátborzongató módon. Főhőse Adam, a fejében borús gondolatokat forgató örök művész, afféle vámpír-Hamlet, aki évszázados szerelemben (és távkapcsolatban) él a bölcs, az életet és a szellemi örömöket egyaránt élvezettel fogyasztó Eve-vel. Aztán persze találkozniuk kell a filmben, és akadnak bonyodalmak is. Maga a sztori nem túl fordulatos és nem túl fontos: a[​IMG]Halhatatlan szeretők igazából végig a vámpírlétről és annak tükrében az emberi létezésről mesél, a legősibb kérdéseket boncolgatva.
    Ha egy szóval kéne jellemeznünk Jarmusch új filmjét, azt mondanánk rá: gyönyörű. Bámulatosak a kék-bordó-sárga-fekete színekben úszó képei, szívsajdítóan jók a zenéi, Tom Hiddlestont és Tilda Swintont az isten is vámpírnak teremtette, a kulturális utalások hálózata egy félévnyi bölcsészszemináriumra elég felfejteni valót kínál, a kihalt-ipari Detroit és a pezsgő-ősi Tanger varázslatos helyszínek, az egész film hangulata pedig egyszerre vámpírosan antik, ugyanakkor nagyon mai és halálosan menő. Mindez végig finom iróniával párosítva, ami egyaránt oldja a helyzetek komorságát, kínál újabb szellemi izgalmakat, és állít idézőjeleket az esetlegesen túlhabzó értelmezői hevületek elé. Katarzist ugyan már csak jellegénél fogva sem kínálhat, és a befejezése kissé kurta-furcsa, de a Halhatatlan szeretők minden egyes pillanatát élmény nézni. Egy gyönyörű film.

    [​IMG]
    123 perc, brit-német
    Halhatatlan szeretők « VOX.hu