Harag (Fury); rendező: David Ayer; főszereplők: Brad Pitt, Logan Lerman, Shia LaBeouf, Jon Bernthal, Michael Pena; amerikai-brit háborús film; 134 perc; 2014 (16) Tank csapdában A Becstelen brigantyk után Brad Pitt ismét nácikra vadászik, vagyis egyre inkább kijelenthető, hogy igencsak szívesen teszi ezt, és ezért végül is nem nagyon lehet őt hibáztatni. 2009 nyarán egy igencsak nemzetközi újságíróbrigáddal töltöttem el egy görbe estét Bécsben, és az éjszaka egy adott pontján szóba került az akkor épp bemutatásra váró Becstelen brigantyk. Arról diskuráltunk, hogy vajon mit várhatunk a filmtől és mennyire lesz jó, amikor az egyik lengyel kolléga megszólalt, hogy „bármilyen film jó, amiben nácikat ölnek.” Quentin Tarantino műve aztán valóban nem lett rossz, bár nem (csak) ezért, és úgy tűnik, hogy Brad Pitt ott és akkor kedvet kapott a témához, mert most újra a nácikat hajtja, csak bajusz nélkül, és kevesebb humorral. A II. világháború amúgy is épp családi vállalkozásnak tekinthető Brangelináéknál – Pitt felesége, Angelina Jolie legújabb rendezése (Rendíthetetlen) is ebben a témában mozog. A Harag rendezője a filmeket váltakozó színvonalon szállító David Ayer (Az utca királyai, Az utolsó műszak, Szabotázs) lett, és amit most itt összehozott, az nem más, mint a Ryan közlegény megmentése, tankkal, egy kicsit a 300-zal összegyúrva. A háború utolsó, de rendkívül kegyetlen napjaiban járunk, ahol már a jófiúk is állatok, és ahol a felnőtté válás csakis mocskos módon mehet végbe. Pitt (aki olyan frizurát visel, amilyet a mostani hülyegyerekek és focisták) játssza egy Harag nevű tank parancsnokát, a legénységben pedig ott van vele egy latin-amerikai, illetve három zsidó – köztük egy kölyökképű újonc, Logan Lerman alakításában, akit a Három testőrből, az Egy különc srác feljegyzéseiből vagy a Noéből ismerhetünk. Amit most láthatunk Ayertől, az egy korrekt háborús akciófilm, melyben hiteles a mocsok, a nihil és a szenvedés, viszont gyakran fikciót csinál a történelemből. Persze nem olyan direkt jelleggel, mint a Becstelen brigantyk, hanem az eladhatóság szempontjából feláldoz bizonyos tényeket Hollywood oltárán. A hírek szerint a film egyik háborús szakértője maga is kiakadt a tények meghamisításán, és az tényleg vicces, hogy a tankok csatáiban a lövedékek piros, kék sárga színben pompáznak, és teljesen úgy néznek, mintha a Star Wars lézerfegyvereiből lőtték volna ki őket. Ezen felül is vannak még persze csúsztatások, de attól a Harag még egy nézhető háborús film a megfelelő tanulságokkal, korrekt színészi alakításokkal, ám a Ryan közlegény színvonalától azért jócskán elmaradva. Harag | A Hetedik Sor Közepe