Gazdaság Hétmilliárdnyi elköltött dollár és söröző Batman

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' Mézga hozta létre. Ekkor: 2017. március 14..

  1. Mézga / nem lopott :D

    Csatlakozott:
    2016. május 10.
    Hozzászólások:
    16,667
    Kapott lájkok:
    5
    Beküldött adatlapok:
    0
    Úgy alakult, hogy a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) InnoTrade programja által Izraelbe érkezett kilenc startup kalandja az egyik legnagyobb hagyományos zsidó ünnep kellős közepén folytatódott. Igaz, hogy az élet az ország nagy részén egyenesen lebénult, de az üzlet ugye olyan dolog, amely sosem alszik. Helyszíni beszámolónk harmadik részében az egyik legnívósabb tel-aviv-i innovációs konferenciára érkezett befektetőkkel és természetesen további magyar startupokkal beszélgetünk.


    Egy dinoszaurusz egy szelfi erejéig átkarolja a keresztjét maga után hurcoló Jézust, miközben mellettük egy szivárványos póni nevetgél, átellenben pedig Leonardo, a Tini Nindzsa teknőc a matróz barátjával sört iszogat. Nem, ez nem egy beteg dél-olasz művészfilm kezdő jelenete és még csak nem is egy emlék a tavalyi Sziget fesztiválról. Ez egy olyan pillanat, amelyhez hasonló százával történik meg Izraelben a Purim, vagyis az egyik legfontosabb zsidó ünnep idején.

    [​IMG]

    A szellemmé vált Jack Sparrow és barátnője sétálnak Tel-Avivban a Purim idején

    Forrás: Hankó Viktor - Origo

    Ez a felfokozott hangulat adta az alapját az Axis-nak, vagyis az egyik legjelentősebb izraeli innovációs fesztiválnak, ahol startupok és befektetők keresik egymás kegyeit a jövőbeli sikeres üzletek és milliók reményében. Tulajdonképpen a tel-avivi Peres Centerben zajló Axis is egy karnevál a maga nemében - itt azonban nem jelmezbe öltözött hétköznapi exhibicionisták, hanem óriási összegek fölött őrködő befektetők tolonganak tömegével. Mondhatni kész aranybánya ez a rendezvény. Itt volt kiemelt vendég Magyarország és ide hozta el kilenc magyar startup képviselőjét a Kereskedőház.

    Itt keres partnereket Eva Platz, az NRW.Invest munkatársa is. A cége azzal foglalkozik, hogy a düsseldorfi központú Észak-Rajna-Vesztfáliába igyekszik minél több startupot, de leginkább a következő fázisba lépett ún. scaleupot csábítani. Most nyitják meg az izraeli irodájukat, ezért vannak jelen ők is az Axis konferencián. Izrael azért jó terep, mert a helyi piac nem túl nagy és ezért az itteni vállalkozások viszonylag hamar szembesülnek azzal, hogy a további terjeszkedéshez ki kell lépniük a nemzetközi színtérre - magyarázza Eva hozzátéve azt is, hogy éppen azért érdekesek a magyar startupok is. Így nem véletlen az, hogy pont a következő hetekben tíz magyar startup utazik majd a német régióba azért, hogy megismerjék az ottani lehetőségeket. Eva szerint égető szükség van a startupok innovatív megoldásaira, a német vállalatok ugyanis - bár erősek a maguk piacain, de - alapvetően nem az innovációról ismertek.

    [​IMG]

    Többek között a PayPal, a KLM, az Orange és az IBM befektetői kerestek izgalmas startupokat az Axison

    Forrás: Hankó Viktor - Origo

    Az Axis-on szinte minden négyzetméterre jut egy-egy gigavállalat képviselője. Ahogy mászkálunk a tárgyaló felek tengerében, egyszer csak szembejön velünk a KLM légitársaság egyik befektetője. Hogy például ők mit keresnek itt? "Olyan dolgok történnek Izraelben, mint amilyenek sehol máshol a világban, hiszen itt a fejlett honvédelem és hadsereg miatt különösen gyors a fejlődés más szektorokban is. Ez pedig már önmagában vonzza az innovatív vállalatokat" - mondja a szakember. Ők elsősorban különböző területeken alkalmazható automatizációs megoldásokat keresnek.

    Nem csak ők vannak itt: látni az IBM, a PayPal és például a francia Orange telekommunikációs cég egy-egy szakemberét is.

    Utóbbi a francia technológiai központból érkezett. Azt mondja, hogy azért vannak itt, mert "Nem mindenben mi vagyunk a legjobbak, szükségünk van a startupokra. Szeretnénk bevezetni olyan új szolgáltatásokat, amelyekkel már egyértelműen az Y-generációt szólítjuk meg. Szükségünk van a friss, innovatív startupok ötleteire, elképzeléseire, amelyeket aztán beemelhetünk a portfóliónkba azért, hogy így bővíthessük az ügyfélkörünket". Az Orange munkatársa 20 céggel tárgyalt két nap alatt, amelyek közül 3-4 pontosan beleesik a fókuszba - szinte teljesen biztos, hogy legalább egy partneri megállapodással tér majd haza Párizsba.

    A gyönyörű, égetően türkizkék tenger partján lévő konferenciaközpontban keresik a továbblépés lehetőségeit a Kereskedőház által a konferenciára hívott magyar startupok is. Hogy a kellő publicitást megkapja a kilenc magyar cég az is biztos: mivel Magyarország a rendezvény kiemelt vendége, ezért ennek megfelelően néhányan kiemelt bemutatkozási lehetőséghez is jutottak a rendezvény közönsége előtt a - mondjuk úgy - nagyszínpadon.

    [​IMG]

    Koncz Gábor mutatja be a befektetőknek a cégét, az Optimizy-t

    Forrás: Hankó Viktor - Origo

    Egyikőjük volt Koncz Gábor, az Automizy alapítója és ügyvezetője. Eredetileg e-mail marketinges technológiával kezdték, aztán léptek tovább a bővebb és fejlettebb marketing automatizációs megoldások irányába. Mesterséges intelligencia és személyi asszisztens - ezek a projekt kulcsszavai. Nagyjából 2,5 évvel ezelőtt léptek ki a nemzetközi piacra, ekkor alapították meg az amerikai cégüket is - a potenciális nemzetközi tőkebevonásra készülve. "Eleve így terveztük az egészet, hosszú, tudatos építkezés van mögöttünk. Hamarosan eljön az ideje annak, hogy befektetőket vonjunk be az üzletbe. Ezt szeretnénk előkészíteni ezen a konferencián is" - meséli Gábor. Azt mondja, hogy az egyik mentora hívta fel a figyelmét a Kereskedőház által szervezett tel-avivi programra, amikor már elérték azt a fázist, hogy hasznos lehet nekik egy ilyen tanulmányút.

    "Olyan szempontból talán sajátos a helyzetünk, hogy nincs mögöttünk kockázati tőke. A kezdetektől csak az ügyfelektől származó pénzből működünk, nem is nagyon szoktunk aktívak lenni a befektető-hajkurászásban. Egyszerűen az ügyfelek igényeire koncentrálunk és próbálunk olyan termékeket fejleszteni, amit ki is fizetnek" - majd sietve hozzáteszi, hogy mostanra kicsi mérete miatt kinőtték a magyar piacot, ahol a marketing technológiával nagyot alkotni már nem igazán lehet. Így hát két éve új márkanevet találtak maguknak, sok-sok vargabetű és pilot-projekt után pedig végre megszületett az a termék, amiért hajlandók fizetni a nagyobb piacokon is. Jelenleg az első körös befektetés bevonásának küszöbén állnak.

    [​IMG]

    Befektetők faggatják Koncz Gábort az előadása, vagyis a pitch után

    Forrás: Hankó Viktor - Origo

    "Most kezdtük el kiépíteni azt a kapcsolatrendszert, amely körülbelül egy év alatt beérhet - pont a befektetés bevonásáig. Addigra már több tárgyalási körön is túlleszünk, remélhetőleg csak válogatnunk kell, hogy kivel szeretnénk majd együtt dolgozni" - fejti ki Gábor az elképzeléseiket. Bár elsőre talán az amerikai cégalapítás tűnhet az egyik legkomolyabb kihívásnak, ő eloszlatja ezeket a feltételezéseket.

    "Konkrétan úgy történt a cégalapítás, hogy meggugliztam ez hogyan működik, elolvastam egy csomó blogbejegyzést és így találtam egy megbízhatónak tűnő New York-i céget.

    Nem a cégalapítás volt az igazi nehézség, hanem a bankszámlanyitás - a pénzmosás elleni szigorú banki szabályozás miatt". Mivel azonban már ez is megvan így nincs különösebb akadálya annak, hogy megcélozzák a globális, angolul kommunikáló piacokat. "A szolgáltatás jellege miatt teljesen mindegy, hogy Szlovákiában, vagy éppen Timbuktuban szeretnénk eladni. Úgy voltunk vele, hogy akkor már rögtön menjünk rá a legnagyobb piacra. Ha ugyanis ott egy utolsó, futottak még kategóriában leszünk, az is elképzelhetetlen méretű üzletet jelent a magyar piachoz képest".

    A magyar delegáció egy másik magyar startupja is fennakadt egy amerikai befektető szűrőjén. A baseball-sapkás, szemüveges, kedves fickó nem árulta el, hogy kivel kezdett tárgyalásokba. Tipikus amerikai stílusában mosolygott ránk, amikor mesélte, hogy az elmúlt években 7 milliárd dollárnyi pénzt mozgatott meg. Ez majdnem a magyar GDP 5 százaléka. Azt mondta, hogy az általa kiszemelt magyar startupnak az egész világon lenne helye, érdekes az üzleti modellje és a működése is, szükség van a technológiájukra. Évente 300 céggel szerződik le, konferenciák százait látogatta már végig. Hogy mégis miért? A válasz egyszerű: "Mert imádom. Ennyi az egész! Ezt szeretem csinálni."

    Bár nem tarthattak előadást a nagyközönség előtt, pár érdekes beszélgetést és tárgyalást a Spicy Analytics is maga mögött tudhat. Ujlaky Zoltán, projektmenedzser képviselte a papíron 2,5 éve indult, vérbeli startupot. Az egészségügy számára nyújtanak big data szolgáltatást, valamint adatbányászatot, illetve elvégzik az adatok elemzését is. Az Axis-on partneri kapcsolatokat kerestek a szolgáltatások és szoftverek értékesítéséhez, illetve annak bővítéséhez. Ahogy Zoltán mondta, "Nem a céget akarjuk eladni, hanem stratégiai partnert keresünk". A megoldásaik amúgy igen széles területen megállják a helyüket. Bár elsősorban a gyógyszeriparból származnak az ügyfeleik, de akad partnerük a telekom- és pénzügyi szektorból is.

    [​IMG]

    Újlaky Zoltán a Spicy Analytics-től beszélget az izraeli konferencián

    Forrás: Origo

    Egyik termékükkel, egy feladatoptimalizálóval, a minőségellenőrzési laborokban növelik a hatékonyságot. Sok laboratóriumban még mindig Excel táblák alapján elemzik az adatokat, holott ez egy bizonyos méret után már nehézkessé teszi a munkát és tele van hibalehetőséggel is. Erre kínálnak megoldást a Spicy-nál. De van olyan szoftverük, amelyet csomagoló üzemben tudnak hasznosítani. Segítségével hónapokra előre megtervezheti a cég, hogy mit, mikor és milyen sorrendben fog becsomagolni. Az optimális tervezés eredménye komoly pénzekben mérhető. Illetve fejlesztettek egy CRM rendszert is az orvosokkal való kapcsolattartásra, amely piackutatásra, betegkövetési programra is alkalmazható.

    Bár fiatal a cég, de az már látszik, hogy külföldön vannak az igazi lehetőségeik. Ezért jelentkeztek a Kereskedőház izraeli programjára. "Több érdekes megbeszélést folytattam már eddig. Ezekkel kapcsolatban nagyon hasznos volt a Kereskedőház által szervezett otthoni, indulás előtti tréning, meg az itteni előzetes pár nap is. Felkészülhettünk arra a helyzetre, amikor egy komoly, szinte minden percét pontosan beosztó nagybefektető figyelmét kell pillanatokon belül felkelteni" - mesélte Zoltán hozzátéve azt, hogy "Nagyon hasznos volt látni az izraeli startup nationt életre kelni a mindennapokban és megismerni ezt a mentalitást. Kicsit irigységgel tölt el, hogy mennyire közvetlenek. A lényeg azonban, hogy remélhetőleg viszek haza olyan kapcsolatokat, amelyek előre visznek majd minket."

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...