2022 Május Hogy ragyogjon fény nélkül? – Tündöklő lányok

A témát ebben részben 'Sorozatok Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2022. május 06..

  1. Péter28 / Guest

    Hogy ragyogjon fény nélkül? – Tündöklő lányok

    [​IMG]

    A Tündöklő lányok felrázza a sorozatgyilkos-thriller műfaját azzal, hogy ahol tudja, a misztikummal elbizonytalanítja a nézőt, viszont az kevésbé szerencsés, hogy a zavar miatt a történet megértésével is küszködünk.

    A sorozatgyilkos krimivel mellé lőni nem igazán lehet. A Mindhunter két évadban, A kígyó mindössze egyben mutatta meg, hogyan egyesülhet kiválóan a thriller és a krimi egy sorozatban, ahol a gyilkos megállás nélkül szedi az áldozatokat. Ugyanakkor a formula mára olyan népszerűvé vált, hogy egy egyszerű nyomozás már kevésnek hat. A törvény nevében-től a Dexteren át a Lutherig számos sorozat rengeteg különböző módon járta körül a sorozatgyilkos karakterét. A Tündöklő lányok a misztikumba menekül. A krimi-thriller kissé magasra is emelte a lécet, amit minden igyekezet, Apple TV+-os formai maximalizmus és erős ajánlólevéllel rendelkező színészek ellenére nem tud megugrani.

    A Tündöklő lányok már az első jelenetétől fogva rendkívül baljós. A tenyérbemászóan nyájas és jóképű emberölő 1964-ben merészkedik vészesen közel az akkor még ismeretlen lányhoz, aki nem menekül el, de arcán kiütközik a félelem. A jelenet jól vetíti előre a sorozat hangulatát és közel-távol játékát. A fiatal túlélőnő nyomoz egykori támadója után egyre közelebb merészkedve, közben halálosan megrémülve és sebzetten a történtek után. Kirby (Elisabeth Moss) ugyanis az egyetlen túlélője az áldozatait évek óta szedő sorozatgyilkosnak. Irattári kisegítőként dolgozik a kilencvenes években egy chicagói lapnál. Ott egy szebb napokat is megélt riporterrel, Dannel (Wagner Moura) kezdik el felgöngyölíteni az eseteket. Mint kiderül, a rendőrség radarja alatt 8 áldozatot szedett a megnyerő és körmönfont gyilkos (Jamie Bell). A tettes nem éppen reformalkat, a nőkre vadászó sorozatgyilkos karaktere mintha ismerős lenne valahonnan.

    A Tündöklő lányok különlegessége nem is a sorozatgyilkos karakterének talányosságában rejlik, hiszen abban egyértelműen a már unalomig ismételt Ted Bundy nyomain jár.
    A sorozat inkább kihúzza főszereplői és nézői lába alól a talajt azzal, hogy semmiben sem lehetünk biztosak. Kirby a gyilkossági kísérlet után – amit a tettes befejezettnek hisz – a hétköznapi környezetét sem ismeri fel. Az egyik pillanatban egyértelműnek tűnik, hogy macskáját simogatja, a rákövetkező jelenetben viszont kiderül, hogy mindvégig kutyája volt. Biztosak vagyunk abban, hogy édesanyjával él, majd kiderül, hogy sok éve házas. A trauma bizony számos mentális probléma oka lehet, amit a film a konkrét fogalmazásmódja miatt tud érzékletesen megjeleníteni. A hamis narrátor viszont kétélű fegyver, és vissza is csap a sorozatra.

    [​IMG]
    Kirby elméjének állapotát tökéletesen ábrázolja minden felforgató jelenet, de mindez a történetmesélés rovására megy. Az eseményeket többnyire Kirby nézőpontjából látjuk, de hamar kiderül, ő nem megbízható mesélő. A néző hamar csalódik a narrációban, semmit sem tud elfogadni, amit lát, ami erősen visszaveti az azonosulást. A hősnő világát pontosan jellemzi, hogy a jelenet közepén férfi színész veszi át az addig nő játszotta karakter helyét, de a zavar nem marad meg a főhősnőben. A nézőnek egészen a harmadik részig kell várnia, hogy a rendőrségi nyomozati iratok által (és a sorozat működésének kiismerésével) biztos talapzaton állhasson, de bizony még itt is érheti meglepetés.

    A zavart keltő elmejáték embert próbáló feladat, de világítótoronyként áll előttünk Elisabeth Moss mély játéka, hogy kitartsunk a sorozat mellett. A szolgálólány meséje és A láthatatlan ember színésznője remekül jeleníti meg a zavarodottság mögötti béklyózó félelemmel küzdő a múlttal végleg szakítani akaró nő figuráját. Sajnos partnere, Wagner Moura már kevéssé mutatja meg egyébként létező képességeit. Az Elit halálosztók rendőre, de a Narcos Pablo Escobarja is ő volt. A brazil színész ebben a szériában viszont a részeg és a hitetlenkedő arcán kívül nem mutat semmi egyebet. Végül is, a sorozat nem hazudik, hiszen a cím is csak a lányokat emeli ki.

    A Tündöklő lányok határozottan jól használja a suspense eszközét.
    A nyomozó szerepét betöltő újságíróknak a sorozatgyilkossal kell osztozniuk a játékidőn, a szimultán cselekményvezetés pedig megágyaz a tudáskülönbségnek. A néző többet tud a gyilkosról, mint a szereplők, így folyamatosan fenntartott az izgalom, legyen szó a hősökről, vagy az aktuális áldozatról. Akikből akad néhány. Ha a megbízhatatlan narrátor nem lenne elég, a sorozat egy idő után az idősíkokat is szabadon kezdi kezelni. Az áldozatok hasában nyomokat hagyó hasfelmetszőre mintha nem hatna az idő. A harminc évet felölelő időszakban ugyanúgy néz ki, ráadásul a másfél évtizede megtalált áldozat hasában lelik meg a még élő áldozat kulcsait. Az elejetett félmondatok is arra engednek következtetni, az idő engedelmeskedik a gyilkosnak és nem fordítva.

    [​IMG]
    A mentális ügyeskedés után az időutazás felesleges adaléknak tűnik, igaz, először mindent fenntartásokkal kell kezelnünk a látottak alapján. A Tündöklő lányok ennek ellenére nem bízik saját karaktereiben annyira, hogy az expresszív elemeket el tudja engedni.

    A szereplőkbe vetett bizalom hiánya pedig a közöttük létrejövő dinamikán csattan.
    Kirby és Dan felemás párost alkotnak a képernyőn, három rész kevés volt, hogy valódi sorozatpárossá érjenek. Egymás irányába is titkolóznak, amit a forgatókönyv egyszerűen információ-visszatartással ér el. A karakterek restek egymás tudtára adni, mit is gondolnak, helyette töltse ki a néző habarccsal a kettejük között tátongó űrt. A karakterek kellő összehangolása helyett a dialógusok többször visszatérnek ugyanazon elem magyarázatához. A széteső struktúra miatt ez nem lenne baj, de éppen nem a gyűlő kérdéseinkre adják meg a redundáns választ. Ahogy a férfi főhős kételkedik a női főszereplő szavahihetőségében, a patriarchátus kritikáját is adhatná, de mivel a sorozat maga is aláássa Kirby hitelét, kettejük dinamikája teljesen súlytalan lesz.

    Pedig Lauren Beukes könyve volt az alap, ami magyarul is olvasható. Az AppleTV+ sorozatának nem sikerült úgy átvinni a történetet a film médiumára, hogy se a misztikum, se a személyesség ne szenvedjen csorbát. A Tündöklő lányok a streamerre jellemző technikai minőségnek és a komolyabb témának is megfelel, de éppen a film történetmesélő mivolta ellenére a néző nehezen viseli, ha nem hihet a szereplőknek. Természetesen a maradék öt epizód még lekerekítheti a szériát, de egyelőre egyre szögletesebbnek tűnik.

    A Tündöklő lányok április 29-től látható az Apple TV+-on.

    2022. május 1.

    https://www.filmtekercs.hu/sorozat/tundoklo-lanyok-kritika