Életmód Így válasszon magának trekking biciklit.

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' nonoka hozta létre. Ekkor: 2014. augusztus 26..

  1. nonoka /

    Csatlakozott:
    2011. január 02.
    Hozzászólások:
    27,115
    Kapott lájkok:
    2,448
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Gyakran tapasztaljuk, ha valaki bemegy a kerékpárboltba, akkor hegyikerékpárt akar vásárolni. De miért éppen azt? Mert a legtöbben azt hiszik, csak ez elég masszív, illetve terepen is akarnak tekerni, amire csak ez alkalmas. Pedig ez csak nagyon nagy jóindulattal igaz. Ezért következzen egy kis bevezető a trekking kerékpárok világába a velo.hu-tól.
    [​IMG] Fotó: Ivor Szaniszl


    [h=3]A múlt és a jelen[/h] Ha tíz évvel ezelőtt kerül elő ugyanez a téma, akkor nagy eséllyel igazat adtam volna annak, aki azt állítja, hogy a mountain bike terepre való, a túra/trekking biciklik pedig aszfaltra. Mára az igények és a lehetőségek miatt a gyártók igazodtak a piachoz és ez nagyban átalakította a kínálatot is. Ahogy a bevezetőben is említettük, legtöbben azt gondolják, hogy csak hegyikerékpárt érdemes venni, mivel ezek a legerősebbek. Van benne némi igazság, mivel a kerék kisebb méretű (26 hüvelykes), így sokkal merevebb és strapabíróbb. Persze, ha ugyanazt az árkategóriát nézzük, más a helyzet: egy 50 ezer forintos mountain bike-hoz képest egy 120 ezer forintos trekkingnek nyilvánvalóan komolyabb/tartósabb kereke lesz. Egyre kedveltebbek a 29 hüvelykes kerekű bringák is, itt megvan a trekking átmérő(622), de ballonosak a gumik, ami szintén plusz biztonságérzetet nyújt.
    [h=3]A kategóriák[/h] Cross trekking: Könnyű terepezésre is alkalmas bringa. Alkatrészeinek erőssége is a montikéval egyezik meg és egyre több tárcsafékes modell van. Üléspozíciója hasonló a hegyikerékpárokéhoz, de kényelmesebb annál. Általában sárvédő és csomagtartó is szerelhető rá, így komoly túrákra is alkalmas.
    Fitnesz trekking: Kizárólag aszfaltos tekerésekre, edzésekre alkalmas kerékpár. Leginkább országúti szettekkel kapható, de a kerekeken komfortosabb, 25-28 mm széles gumikat találunk. Mivel egyenes kormányuk van, kényelmesebb az üléspozíció, mint a koskormányos versenybicikliken. Jellemzően sárvédőt nem, de csomagtartót lehet rá szerelni, így túrázni is lehet vele.
    Túra trekking: Mindenki ezt azonosítja a trekking kerékpárral, pedig mint látható, ez mára csak egy válfaja lett a családnak. Fel van szerelve mindennel a sárvédőtől kezdve a csomagtartón át, és ártól függően dinamós vagy agydinamós komplett világítás is van hozzá. Ezekkel a világ végére is elindulhatunk, főleg, ha nem nagyáruházi (kétes minőségű) kínálatból választunk. Akár tárcsafékkel szereltet is találhatunk, hiszen jól megpakolva, esetleg alpesi lejtőkön nagy szükség lehet rájuk.

    [h=3]Terepviszonyok[/h] Maradjunk még egy kicsit a mountain bike-os félreértésnél, azaz, hogy egy trekking nem alkalmas terepre. A cross trekkingek igenis alkalmasak. A kérdés csak az, hogy ki milyen terepre gondol. A tapasztalatok alapján a kerékpárvásárlók 90 százalékánál a terep nehézsége kimerül az autóval is járható földutakban, erdészeti jelzett kerékpáros utakban. Na most, ezekre 100 százalékosan megfelelő a cross trekking is, és üléspozíciója is kényelmesebb lesz, mint a valóban sportos hegyikerékpáré.
    Már feszegeti a nem rendeltetésszerű használat fogalmát, de tavaly augusztusban azon a köves technikás körön is végigmentem a a Gepida Alboin 700 CRS cross trekkinggel, amin tesztelni szoktuk a mountain bike-okat. Kellő gyakorlattal és megfelelő tempóval ez a terep is vállalható. Igaz, 3-4 centivel kisebb rugóúttal, de van benne teleszkóp, és tárcsafék lassítja, amire nem hat semmilyen körülmény. Egyedül a vékony, 32-35/622 vastagságú gumik (ez azt jelenti hogy 32-35 mm széles gumit tesznek fel rá, a 622 pedig mm-ben a gumi átmérője) miatt kell óvatosan haladni a kövek között, illetve a 29”-os kerekű terep bringáknál az alacsonyabb hajtómű magasságra kell figyelni a kanyarokban. Aszfalton pedig nagyon minimálisan gurul csak lassabban, mint egy városi gumival szerelt túra trekking. Illetve egy pár külső beszerzése sem annyira nagy érvágás, hogy ne érje meg lecserélni egy hosszabb betonos túra előtt.
    [​IMG] Fotó: Ivor Szaniszl Fotó: Ivor Szaniszl


    De vajon egy országúti helyett is megéri egy fitnesz trekkinget választani? Itt a fő különbség az üléspozícióban van, illetve abban, hogy nem koskormánya van, hanem egyenes. Tehát ha ön nem akar versenyezni, de egy gyors, ellenben kényelmes kerékpárt szeretne, ami jobban bírja a ballonosabb gumik miatt a rossz minőségű hazai utakat, akkor jobb választás a fitnesz terkking. Ma már akár 8 kg körüli, csúcsfelszereltségű fitnesz trekkingeket is lehet kapni, így ha valakinek csak a legjobb elég jó, akkor sem kell lemondania sem a kényelemről, sem sebességről.
    Pozitívum még a trekkingnél, hogy a többi kerékpárhoz képest sokkal jobban el lehet rajta helyezni a csomagokat. Márpedig aki egyszer kipróbálta, milyen hátizsák nélkül túrázni, nem nagyon akar még egyszer másképpen utazni.
    [​IMG] Fotó: Ivor Szaniszl Fotó: Ivor Szaniszl


    [h=3]Hogyan válasszon trekking biciklit[/h] A felhasználási terület meghatározása. Ha néha földúton is szeretne menni, akkor a vékony gumis fitnesz trekkingeket ki lehet zárni a sorból. Szempont a csomagszállítás? Akkor teljesen felszerelt túra trekkingeket nézzen. Edzeni szeretne és gyorsan eljutni A-B-be, és ezért hajlandó kompromisszumokat is kötni? Ebben az esetben a fitnesz trekking lesz a megoldás.
    Megfelelő vázméretet válasszon! Ebben nagy segítséget nyújtanak a szakképzett eladók (ezért is érdemes rendes kerékpárboltban vásárolni), mert két gyártó között is van különbség. Üljön fel rá, tekerjen vele egy keveset, és ha nem érzi magát komfortosan, akkor keressen tovább!
    Mindent vásárláskor válasszon ki hozzá! Ha két héttel a vásárlás után jut eszébe egy agydinamós lámpaszettet felszereltetni, az majd kétszer annyiba fog kerülni mintha gyárilag olyan gépet keres, amin már ez is van. Kérjen hozzá komputert, csomagtartót, kitámasztót, és akkor ha olcsóbban nem is kapja meg, de a felszerelés díját meg tudja takarítani, bár általában árkedvezményt is kap ha még több cuccot vesz ugyanott.
    A garancia. Van, aki csak 1 évre, de vannak 3 vagy 5 évre adnak garanciát, és sokszor nemcsak a vázra/villára, hanem az alkatrészekre is kiterjesztve. Természetesen eź a kopó dolgokra nem vonatkozik, viszont azért jöhet jól, mert 1 év alatt ritkán romlik el bármi egy minőségi kerékpáron.
    Ne az aprón múljon! Egy minőségi kerékpár ára jellemzően 100 ezer forint fölött van. Ne 3000-4000 forinton múljon a boldogság! Az a szín jobban tetszik? A másikon jobb a lámpa? 5 év garanciával és tárcsafékkel drágább? Itt ne verje a garast a fogáshoz, főleg ha hosszútávra tervez!
    http://divany.hu/eletmod/2014/08/26/igy_valasszon_maganak_trekking_biciklit/