Az F1-es csapatok mérnökei már javában dolgoznak a jövő autójának koncepcióján. A 2017-re tervezett megújuláshoz az alapokat egy Red Bull által készített terv jelenti – az Auto Motor und Sport most új részleteket tudott meg erről. Lewis Hamilton (Fotó: xpb.cc) A Stratégiai Munkacsoporton belül már hosszú hónapok óta folynak az egyeztetések arról, miként fessenek a 2017-es autók. A cél a látványosabb, agresszívebb, gyorsabb é s az előzést is megkönnyítő autókra való áttérés. A változás és az elképzelések pontos részleteiről eddig nem sokat tudtunk meg. Annyi már kiderült, hogy a McLaren és a Red Bull is konkrét tervekkel állt elő, melyek közül a résztvevők végül utóbbi csapat koncepcióját választották alapul. Az Auto Motor und Sport most nem csupán bizonyos adatokat közölt a várható változásokról, de a tervező Giorgio Piola segítségével pár képet is közölt az újítások várható kinézetéről. A csapatok bizonyos részletek terén még nem jutottak egyezségre, így az alább vázolt koncepciót nem is tekinthetjük véglegesnek. A vitás pontokról (úgy mint a fordítólemezek, valamint a padlólemez kialakítása) várhatóan a hétvégi Magyar Nagydíjon egyeztetnek a résztvevők. A szabályok kialakításában fontos szempont, hogy az új autók kevésbé legyenek érzékenyek a turbulens levegőre, s ezáltal könnyebbé váljon általuk a rivális autók követése és megelőzése. „Az első szárnyat próbáljuk leegyszerűsíteni, hogy kevesebb leszorítóerőt állítson elő, miközben a padlólemez pedig többet” – magyarázta a szívó hatású autók visszahozatalának tervére utalva az egyik mérnök. Új szárnyak, új gumik, új külső – gyorsulás A Red Bull koncepciójából kiderül, hogy 2017-től az autók 2 méter szélesek lesznek, a hátsó kerekük a mostani 32,5 centiméterről 45 centiméterre szélesedik, miközben a kerekek átmérője 66-ról 70 centiméterre növekszik. Az autók oldalszekrénye elöl 180 centiméter lesz – hátrafelé továbbra is szűkíthetők lesznek. Az első szárny a tervek alapján 185 centiméter széles lesz, miközben 7,5 centiméter magasan helyezkedik majd el. A szárny egyetlen pontján sem nyúlhat majd magasabbra 27,5 centiméternél. Véglapjait igyekeznek leegyszerűsíteni, azt is meghatározzák, a keréktől milyen távolságra helyezkedhetnek el. Változni fog a hátsó szárny is: alacsonyabbra kerül és kiszélesedik. „Fesztávja” 75 centiméterről 1 méterre nő, míg a felső elemét 60 és 80 centiméteres magasság között kell rögzíteni. A szárny felülete maximálisan 35 centiméter széles lehet csupán. Visszatér a középső szárnyelem (angolul beamwing), miközben a szárnyvéglapok szélességét hátsó tengelyhez mért pozícióját is megváltoztatják. Lehetőség nyílik továbbá ezen véglapok megdöntésére (azaz hosszabb élüknek nem kell függőlegesnek lenniük). Mivel a cél az, hogy az autó a jövőben inkább a padlólemeze által állítsa elő leszorítóerejének nagyobb részét, ne a szárnyak révén, változnak a diffúzorra vonatkozó előírások is. Miközben a padlólemez hátul jelenleg a hátsó tengely síkjában kezd emelkedni (azaz itt kezdődik a diffúzor), a jövőben már 33 centiméterrel az előtt fog, s közben pedig közel kétszer olyan magasra emelkedhet hátul, mint jelenleg. Ezáltal nagyobb levegőmennyiséget és gyorsabban tud átáramoltatni az autó alatt, s növeli majd a szívó hatást. Ami az autó további részét, az oldalszekrényeket, valamint a kiegészítő szárnyelemeket illeti, egyelőre több részletet is tisztázni kell még, a mérnökök azonban a mostaninál nagyobb szabadságra vágynak ezen a téren, így az általuk szabadon alakítható területbe – a mostani keréktől az oldaldoboz elejéig terjedő részt kibővítve – az oldaldoboz egy része is beleszámít majd. A vázolt változásokkal az autók komoly mennyiségű leszorítóerőre és tapadásra tehetnek szert. A tervek szerint a minimumtömegük is 50 kilogrammal csökkeni fog, ám a mérnökök ennek megvalósíthatóságában egyelőre erősen kétkednek. Az Auto Motor und Sport és Giorgio Piola grafikái a tervezett változásokról, a jövő autójáról http://www.telesport.hu/2015/07/23/igy-valtoznak-az-f1-es-autok-2017-tol/