Nem is tartott olyan sokáig (nagyjából négy év), hogy a korai bukdácsolásokat követően végre normálisan használható virtuális valóságot kapjunk, és itt nagy hangsúly van azon, hogy “normálisan használható”. Hosszú évekkel ezelőtt, tehát már a kilencvenes években is voltak sisakok, amiket felvéve kicsit közelebb kerültünk az élményhez, de nem véletlen, hogy a Google Cardboardtól kezdve az Oculus Riften és a PlayStation VR-on át a HTC Vive-ig, 2016-ban jön a nagy robbanás. Mi van a dobozban? Mivel még időbe tart, hogy az előrendelések megérkezzenek a játékosokhoz, ezért nem pusztába kiáltott szó összelapátolni, hogy mi is vár azokra, akik majd néhány hónap múlva a kezük közé kapják az eszközt. Először is talán kezdjük ott, hogy a dobozban a headset (fejhallgatóval), a távirányító, valamint a szenzor, illetve egy Xbox One kontroller lapul. Másodsorban érdemes megemlíteni azt is, hogy az Oculus nem olyan, mint a Wii, a Kinect, vagy éppen a Vive, tehát általában ültő helyünkben fogjuk használni (már csak a drótok miatt is), így nem kell neki 16 négyzetméter, hogy a nagyi kandalló feletti urnája is biztonságban legyen, míg mi a sisakkal a fejünkön botladozunk a virtuális világban. Ami viszont hiányzik, az a mozgásérzékelős kontroller, az Oculus Touch, ez ugyanis még készül a cég műhelyeiben, így külön lesz csak elérhető, várhatóan az idei év végén. Milyen hátteret igényel az Oculus Rift? Akinek már volt szerencséje kipróbálni a Facebook által finanszírozott Oculus Riftet, az tudja, hogy a lencsékben csakis akkor látunk normális képet, ha azok teljesen optimális távolságra vannak a szemünktől, és már néhány milliméternyi eltérés is homályos, élvezhetetlen képet adhat. Romolhat a képminőség akkor is, ha a számítógépünk nem elég combos, és nem tud stabil 90 fps-t produkálni, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy legalább legyen otthon egy Core i5-4590, 8 GB RAM, valamint egy GTX 970/Radeon R9 290. Az első tapasztalatok alapján a telepítés és beállítás folyamata egyébként automatikus, a headset használatba vételéhez nem kell semmilyen hókuszpókuszt ismernünk. Érdemes máris ráugrani? A nemzetközi sajtó több helyen is tesztelte az Oculus Riftet, és a legtöbben abban értenek egyet, hogy egy igen előremutató technológiai újdonságról van szó, de célszerű várni a vásárlással egy kicsit, mert addig is jön néhány javítás, illetve finomodik a technológia. Arról nem is beszélve, hogy közben a kütyüt támogató játékok köre is bővülni fog, ami nem hátrány akkor, ha az ember 200 000 forintért vesz egy ilyen perifériát. Az előrendelések kiszállítása már megkezdődött, és bár Magyarországról hivatalosan nem lehet még rendelni, az élelmesebbek külföldön élő ismerősökön, rokonokon keresztül már befoglalhattak egy-egy darabot. Elsőként a szakmai közönség (tesztelők, sajtósok, játékfejlesztők) kapják meg az igényelt egységeket, a “mezei” felhasználóknál az elkövetkezendő néhány hétben csengethet a postás, vagy a futár. Jelen sorok írója annyit tenne hozzá a személyes tapasztalati alapján, hogy valóban komoly élményt tud nyújtani az Oculus Rift, és főleg akkor, ha kellően jó játékot találunk hozzá, de eleinte némi szédülést érezhetünk, illetve nagyjából 20 percnyi játék után hajlamos égő érzést okozni a szemnek. Egyebekben azonban tényleg jó móka, amennyiben valaki hajlandó rászánni a pénzt.