Hírek Itthon Itt a fordulat: törölte a kormány az M1-es és M7-es kiszélesítési tervét

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' nonoka hozta létre. Ekkor: 2016. augusztus 01..

  1. nonoka /

    Csatlakozott:
    2011. január 02.
    Hozzászólások:
    27,115
    Kapott lájkok:
    2,448
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    "A Kormány visszavonja az egyes kulcsfontosságú budapesti közlekedési beruházások előkészítésének forrásigényéről szóló" egyik friss kormányhatározat táblázatának 3. és 4. sorát - többek között ezt a szűkszavú mondatot is tartalmazza egy péntek esti kormányhatározat, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy azt a csak néhány napja meghozott határozatot vonja vissza, ami az M1-es és M7-es autópálya kétszer háromsávosra kiszélesítéséről szólt. Más közútfejlesztések határozatait is visszavonta most a kormány, illetve tételesen rögzítette, hogy egyes vidéki városokban és országosan pontosan mely projekteket támogatja EU-s pénzből, illetve melyeket a központi költségvetés terhére. A legfrissebb lista szerint összesen 108 közút és vasútfejlesztést támogat a kormány uniós pénzből és ezen rajta van a budapesti hármas metró felújítása is 137,5 milliárd forintos tervezett uniós támogatással, de számos további nagyberuházást is megtalálunk.


    Visszavont fejlesztések

    Meglehetősen furcsa változást is tartalmaz a kormány 1422/2016. (VII. 29.) számú kormányhatározata, hiszen 9 nappal ezelőtt kihirdetett tervet von vissza vele, azaz mégsem tartja kulcsfontosságú közlekedési beruházás-előkészítéseknek a következőket:
    • M1-es autópálya 2x3 sávra bővítése Budapest és Győr között projekt engedélyezési terveinek elkészítése
    • M7-es autópálya 2x3 sávra bővítése Budapest és Balatonvilágos között projekt engedélyezési terveinek elkészítése

    Ezzel párhuzamosan a friss kormányhatározat országszerte számos egyéb projektet is töröl, illetve visszavonja a korábban biztosított támogatást hozzá. Így tehát:
    • A Kormány visszavonja Magyarország Kormánya és Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata közötti együttműködési megállapodás végrehajtásával összefüggő feladatokról szóló 1284/2016. (VI. 7.) Korm. határozat 2. pontjának a) és b) alpontját. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy törlik a 8-as számú főút és a 82-es számú főút összeköttetésével tervezett, a veszprémi sportlétesítmények megközelítésének javítását is szolgáló útfejlesztéseket, illetve az Aranyosvölgy felett tervezett új völgyhíd és az ehhez kapcsolódó, a város belső elérhetőségét javító közútfejlesztés megvalósítását.
    • A Kormány visszavonja a Magyarország Kormánya és Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata közötti együttműködési megállapodás végrehajtásával összefüggő feladatokról szóló 1131/2016. (III. 10.) Korm. határozat 2. pontjának bb) pontját. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az újabb Mercedes-gyár építése bejelentésének napján a kormány visszavonja az 52. számú főút M5 autópálya és Kecskemét, Nagykörút közötti szakasz négysávossá történő kapacitásbővítésével kapcsolatos korábbi támogatását.
    • A Kormány visszavonja a 2024. évi XXXIII. Olimpiai Játékok, valamint a XVII. Paralimpiai Játékok Budapesten történő megrendezése érdekében benyújtandó pályázathoz kapcsolódó "Olimpiai városrendezési, elhelyezési és helyszínterv" jóváhagyásáról és a versenyhelyszínek megközelítését szolgáló közlekedési infrastruktúrafejlesztésekről szóló 1054/2016. (II. 15.) Korm. határozat 1. mellékletében foglalt táblázat 2. és 3. sorát. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kormány mégsem támogatja az M1 autópálya 2x3 forgalmi sávra való szélesítésének tervezését az M0 és M19 csomópontok között, illetve mégsem támogatja az M7-es autópálya jobb pályájának 3 forgalmi sávra történő szélesítését az M0 autóút és 710 sz. főút (leendő M8-as csomópont) csomópontok között. Ezek a döntések nyilván a bevezetőben megfogalmazott, a teljes M1-es és M7-es kibővítését érintő döntésekkel függnek össze.
    • A Kormány visszavonja a Magyarország Kormánya és Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata közötti együttműködési megállapodás végrehajtásával összefüggő feladatokról szóló 1936/2015. (XII. 12.) Korm. határozat 1. pont c) alpontját. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a várost érintő gyorsforgalmi útfejlesztésekhez igazodó, még hiányzó Szombathely elkerülő gyorsforgalmi útszakaszok teljes körű előkészítését mégsem támogatja a kormány.
    • A Kormány visszavonja a központi költségvetésből finanszírozott közúti beruházásokról szóló 1010/2015. (I. 20.) Korm. határozat módosításáról szóló 1871/2015. (XII. 2.) Korm. határozatot. Ez a gyakorlatban a Modern Városok Program megállapodásai között Sopron, Szolnok, Békéscsaba magas szintű útkapcsolatának kiépítését, valamint Ózd, Debrecen, Győr és Esztergom közúti kapcsolatrendszerének fejlesztését takarja és a most visszavont határozatok ezen kormányhatározat másik pontjával függnek össze, amelyekben ezen városok kapcsán rögzíti a kormány, hogy pontosan mit támogat fejlesztéseik közül.


    Most akkor mit támogat a kormány?

    A fenti gondolatot folytatva tehát a Kormány
    egyetért Sopron, Szolnok, Békéscsaba magas szintű útkapcsolatának kiépítésével, valamint, Ózd, Debrecen, Győr és Esztergom közúti kapcsolatrendszerének fejlesztésével, ennek érdekében a központi költségvetés forrásaira alapozva megvalósítani tervezi az M85 autóút Csorna-Sopron, országhatár szakaszát, az M4 gyorsforgalmi út M0-Abony (Kelet)-Törökszentmiklós közötti szakasz (Szolnok északi elkerülő) megvalósítását új Tisza-híd megépítésével, az M8 és az M44 gyorsforgalmi út Kecskemét (M5)-Nagykőrös-Békéscsaba közötti megvalósítását, a 471. főút Hajdú-Bihar megyei szakaszának fejlesztését, a 813. Győr keleti elkerülő (II. és III. ütemű) megvalósítását, a 102. gyorsforgalmi út megépítésével Esztergom M1 autópálya irányú kapcsolatának javítását (a továbbiakban: kiemelt beruházások),valamint a 23-25. sz főút Bátonyterenye-Kisterenye-Ózd szakasz előkészítését és részbeni kivitelezését.


    Igencsak beszédes a friss kormányhatározat azon része, amely szerint ezen fejlesztésekre 2017-2019 közöttre megígért központi költségvetési források szövegrészek helyébe rendre 2017-2022 közötti időszakot jelöl meg már az új jogszabály
    és fel is hatalmazza a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a megjelölt projekte finanszírozására kötelezettséget vállaljon.

    A friss kormányhatározat a fentieken túl azt is rögzíti, hogy az egyes térségekben pontosan milyen közlekedés-fejlesztési projekteket támogat és milyen forrásból.
    Így tehát újra átgyúrja az 1215 milliárd forintos keretösszegű Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programot (IKOP), pontosabban annak éves fejlesztési keretét
    és most májushoz képest rögzíti, hogy melyek a változások. Az IKOP kapcsán a májusi kormányhatározat még 109 közlekedésfejlesztési projektet tartalmazott tételesen, a most frissített lista 108 projektet sorol fel, de a számszerű csökkenésen túl tartalmi módosítások is bekövetkeztek (egyes fejlesztések kikerültek, mások bekerültek a listára).

    A Nagykanizsával kötött Modern Városok Program megállapodást annyiban változtatja meg a mostani jogszabály, hogy
    a város iparfejlesztési céljait támogatva egyetért a kormány a déli elkerülő út megvalósításával és felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert, hogy tegyék meg a szükséges intézkedéseket a fejlesztés 1. ütemeként a Nagykanizsa délkeleti elkerülő út előkészítésére.

    Lássuk tételesen a hatalmas listát!

    Az IKOP-ban tehát 108 projektet javasol támogatni a kormány döntő részben (jellemzően 90-100%-os támogatási intenzitás mellett) uniós pénzből. A nagyobb fejlesztések közül kiemelendők az alábbi projektek:
    • M4 autópálya Berettyóújfalu-Nagykereki, országhatár közötti szakasz megvalósítása (közel 70 milliárd forint)
    • M35 autópálya (I. ütem) 4. sz. főút - 481. sz. főút közötti szakasz és a 481. sz. főút megvalósítása" valamint M35 autópálya (II. ütem) 481. sz. főút - Berettyóújfalu közötti szakasz megvalósítása (67,5 milliárd forint)
    • M6 autópálya Bóly-Ivándárda, országhatár közötti szakasz megvalósítása Villányi csomóponttal (49 milliárd forint)
    • M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti projekt megvalósítása (közel 148 milliárd forint)
    • M8 autóút Körmend-Rábafüzes országhatár szakasz 2x1 sávos előkészítése és építése (51 milliárd forint)
    • Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítése és kiegészítő munkák elvégzése (72 milliárd forint)
    • Püspökladány-Ebes-Apafa vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol-Debrecen-Apafa vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése (127 milliárd forint)
    • MÁV 300-600 férőhelyes motorvonatok beszerzése (82 milliárd forint)
    • M3 metró vonal infrastruktúra rekonstrukciója (137,5 milliárd forint)
    • Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyul a szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás (43 milliárd forint)
    • 83. sz. főút M1-Pápa közötti szakasz fejlesztése, települések elkerülése (79 milliárd forint)
    • M25 Eger gyorsforgalmi úti bekötése (M3-Eger szakasz megvalósítása) (40,5 milliárd forint)

    A fentiek után nézzük tehát, hogy döntően EU-pénzből mely fejlesztéseket támogatja a kormány a frissített lista szerint, melyet két táblázatra bontottunk:
    [​IMG]
    Klikk a képre!

    [​IMG]
    Klikk a képre!
    http://www.portfolio.hu/unios_forra...-es_es_m7-es_kiszelesitesi_tervet.235468.html