Szükség van digitalizációra, de azért a mozdonyokat sem szabad elfelejteni – ütötte fel előadását Vitézy Dávid, aki a közlekedési múzeum igazgatója, a Budapesti Közlekedési Központ volt vezérigazgatója. Forrás: 24.hu Három éve a tömegközlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás a 60 százalékát adta ki együttesen a fővárosi közlekedési tortának. Budapest hosszútávú terve, hogy a fenntartható közlekedési formák használata elérje a 80 százalékot 2030-ra. Belátható horizontra került viszont egy új technológia: az önjáró autók, amik akár taxiszerű hálózatban is működhetnek a jövőben. Ezért a technológiai próféták szerint érdemes mindent kidobni, amit eddig gondoltunk a közlekedésről. Milyen változást hozhatnak az önjárók? A cégek azt vetítik előre, hogy a szolgáltatásalapú autózás terjed el a tulajdonlás helyett. Ma még az emberek megvesznek egy autót, és évekig azzal közlekednek, kvázi személyes életterükként kezelik. Az autózás idővel olyan lehet majd, mint a liftezés: ez is egy megosztott közlekedési forma, de senki sem akar magának otthonra saját liftet. Olyan természetességgel hívunk majd önvezető taxit a jövőben, ahogy ma hagyományos taxit, Ubert, vagy ahogy várunk a villamosra, buszra a legközelebbi megállóban. Appal odahívjuk, telefonnal felnyitjuk, és már mehetünk is az autóval. Olcsóbb lesz így közlekedni: ha a humán faktort, a munkaerőt kivonjuk a taxizásból, töredékébe fog kerülni az utazás ezen formája. Harc az „appért” Természetesen ezeket a folyamatokat nem az autógyártók, sokkal inkább az olyan fuvarmegosztók szorgalmazzák, mint az Uber. A cég Pittsburgh utcáin már teszteli saját önjáróit, és célja egy taxiszolgáltatás indítása is. És akkor ott van a másik óriás, a Google is, amely saját részleget is szentelt az önvezetők fejlesztésének. A Google önvezető autójának prototípusa Forrás: AFP PHOTO / ERIC PIERMONT Az autógyártók közül elsőként a Mercedes állt elő konkrét tervekkel: nemrég jelentették be, hogy három éven belül szeretnék elindítani saját önvezető taxirendszerüket német nagyvárosokban. Így nézne ki „Uberville” Ez az önjáró trend és fejlesztési harc felveti azt a kérdést, hogy miért lenne jó nekünk, ha a privát autók helyét átvennék a taxiszerűen működő önjárók? Az International Transport Forum egyik tanulmánya szerint akár 87-90 százalékkal is csökkenhetne a privát autók száma az önjáró taxikkal. Tíz autóból kilenc eltűnne a városokból, így az összes felszíni parkolóhely 94 százaléka feleslegessé válna. Ezáltal hatalmas, nagyjából 170 focipályányi terület szabadulhatna fel egy Lisszabon nagyságú város esetén. A közterületeink nagyrészét ugyanis most autók foglalják el. Erzsébetvárosban például mindennapos látvány, hogy egy háromsávos rendszerben kettőben tároljuk az autóinkat, és csak egyben közlekedünk. Az önjáró kocsik viszont folyamatos mozgásban lennének: beszáll egy utas, halad, kiszáll, majd megy tovább, jöhet egy következő ember. A floridai Altamonte városában már tesztelik, hogy festene ez gyakorlatban. A város úgy döntött, hogy buszcégek helyett az Ubernek adja a pénzt, a város lakosai pedig egydollárért uberezhetnek. A város gyakorlatilag a jövő közlekedésének éles tesztpályája a jelenben. Kell a tömegközlekedés is Az Egyesült Államokban ennek nyomán már el is indult egy vita arról, hogy megéri-e egyáltalán tömegközlekedést fejleszteni, ha már küszöbön áll az új technológia. Sokak szerint a villamoshálózatok kiépítésébe is felesleges pénzt ölni, hiszen az önjáró kisbuszok is képesek lehetnek elfuvarozni több utast egyszerre. HIRDETÉS Azonban Vitézy Dávid szerint figyelembe kell venni, hogy mivel az önjáró taxik folyamatosan mennek, a forgalom nem csökkenne csúcsidőben. Az a fajta gondolkodás, hogy a tömegközlekedést teljesen kiváltsuk, nem működőképes. Az emberek a huszadik században úgy képzelték el a jövőt, hogy az autó lesz a fő szervezőereje a város építészetének, és egyben a városi közlekedésnek. 1939-ben a General Motors bemutatta a Futurama nevű kiállítását, és egyben az általuk elképzelt jövőt: melyben nincs tömegközlekedés, és a belvárosokat autópályák szelik át. Egyre több várost építettek át ennek megfelelően az elmúlt évszázadban, de a megvalósítás folyamatosan akadályokba ütközött. Vitézy szerint ez az 1939-es vízió többször is bizonyította, hogy nem működik, az autók ezernyi társadalmi, környezeti kárt okoznak. Példaként említette Dubajt, ahol nem lehet átmenni úgy az út másik oldalára, hogy ne kéne autóba szállni. Nem hatékony megoldás, ráadásul környezetszennyező is. Forrás: AFP PHOTO / Yann COATSALIOU Futurama egy baklövés Vitézy szerint a 21. században nem fér bele még egy Futurama. Az olcsó, sofőr nélküli taxik csak úgy terjedhetnek el a városokban, ha mellette a fenntartható közlekedési módok, így a tömegközlekedés, kerékpározás fejlesztése is prioritás marad, és ezekről folynak a jövő vitái. A biciklisekbe szerinte kifejezetten megéri fektetni, mivel így aktívan töltik a közlekedéshez szükséges időt. Koppenhágában a legtöbb biciklis a testmozgás miatt választja ezt a formát. Vitézy zárásként ironikusan megjegyezte: lehet, hogy végül előadása is alaptalanná válik, ha megjelennek a repülő Uberek a levegőben, s azzal a csúsforgalom megszűnik a földön.