Gazdaság Karácsonyi ajándék: hibás termék, reklamáció, meghibásodás

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' Mézga hozta létre. Ekkor: 2017. december 28..

  1. Mézga / nem lopott :D

    Csatlakozott:
    2016. május 10.
    Hozzászólások:
    16,667
    Kapott lájkok:
    5
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben, reklamáció esetén pedig ügyeljenek a fogyasztók arra, hogy minőségi kifogásukról jegyzőkönyv készüljön – tanácsolja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.


    Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben, így kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak.

    Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról. Figyeljen tehát erre minden fogyasztó, hiszen nem helyes az a kereskedői magatartás, mely szerint az üzlet arra hivatkozik reklamáció esetén, hogy "akciós árut nem cserélünk".

    Készüljön jegyzőkönyv

    Reklamáció esetén ügyeljenek a fogyasztók arra, hogy minőségi kifogásukról jegyzőkönyv készüljön (erről egyébként a kereskedő köteles gondoskodni), ha ez mégis elmaradna, jelezzék panaszukat a Vásárlók Könyvébe történt bejegyzésükkel. Erre azonnal, de legkésőbb harminc napon belül írásban köteles válaszolni a vállalkozás.

    A jegyzőkönyvből egy példányt meg kell kapnunk, melyet akkor sem kell visszaadni, amikor a terméket javítva, vagy egy új termékre cserélve visszakapjuk.

    Érdemes ráíratni a blokkra, nyugtára

    Az ünnepek közeledtével nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a jogszabályok nem segítik a fogyasztót abban az esetben, ha hibátlan árut (nem megfelelő színű vagy méretű ajándéknak szánt pulóver esete) szeretne utóbb kicserélni.

    Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében.

    Ezen kedvezőbb feltételekről már a vásárláskor érdeklődjenek a fogyasztók, kérjék, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később erre hivatkozni tudjanak.

    Blokkot, nyugtát, számlát mindig kérjünk, és tegyük el, hiszen csak ezek birtokában tudjuk jogainkat érvényesíteni.

    A tízezer forintos határ

    A vásárlások során sajnos előfordul, hogy a választott termék szinte azonnal meghibásodik.

    Amennyiben olyan termékről van szó, amely az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében szerepel, (például háztartási gépek, televíziók, bútorok, okos telefonok tízezer forint eladási vételár felett) és a fogyasztó a csere iránti igényét 3 munkanapon belül érvényesíti, úgy a kereskedő köteles kicserélni az adott terméket.

    A kötelező jótállás időtartama ezen termékek esetében egy év, de természetesen a kereskedők ennél kedvezőbb, azaz hosszabb idejű jótállást is vállalhatnak a termékekre.

    [​IMG]
    Forrás: National Review

    A tízezer forintos összeghatárt érdemes a fogyasztóknak szem előtt tartani illetve mérlegelni egy-egy „kihagyhatatlan" 9.999 Ft-os akció láttán is, hiszen ebben az esetben nem lesz kötelező jótállás a termékre, csak szavatosság.

    Az internetes vásárlás

    Internetes vásárlás, vagy termékbemutatón történt vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

    Internetes vásárlás esetét véve, fontos hangsúlyozni, hogy az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia.

    Nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.

    Akár üzletben vásároltunk, akár internetről rendeltük a terméket, ha hibásnak bizonyul, a kereskedő nem követelheti meg, hogy a fogyasztó azt eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza. Ez a feltétel jogellenes – hangsúlyozza végezetül a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...