A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) bekeményített a fogyasztóvédelem területén, és augusztus 1-jén olyan új szabályokat léptet életbe, amelyek csökkentik az előfizetők kiszolgáltatottságát, és a fogyasztót a szolgáltató egyenlő partnerévé teszik. Az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló új rendelet szakmai és társadalmi egyeztetést követően született meg - mondta Karas Monika, az NMHH elnöke. Fotó: Roberto Machado Noa / Europress / Getty „Egy olyan új jogszabály született, amely teljes körű megoldást nyújt számos aggályos, az előfizetők érdekeit sértő kérdésben, valamint elősegíti az elmúlt 4 évben megjelenő szolgáltatói gyakorlat egységes és világos értelmezését, és az egyértelmű partneri helyzetek megteremtését a szolgáltató és az előfizető között.” - írta az NMHH. A rendelet a vezetékes telefon, mobiltelefon, tévé- és internetszolgáltatás szerződéseire is kiterjed, és ezáltal a teljes magyar lakosságot, közel 20 millió előfizetői szerződést érint. Többek között módosul az általános szerződési feltételek (ÁSZF) szerkezeti felépítése, és annak több mindent kell tartalmaznia. Ennek hála az előfizetők könnyebben össze tudják majd hasonlítani a különböző szolgáltatók szerződési feltételeit, és saját szolgáltatójuk ÁSZF-jében is könnyebben eligazodjanak. A számlázásban újdonság, hogy a hívásrészletezőnek havonta egyszer ingyenesnek kell lennie, és az igénylés feltételeit a szolgáltatónak előre meg kell határoznia. Olyan nincs többé, hogy egy halkan elmorzsolt ühümre szerződést kötnek Megváltoznak azok a szabályok, amelyek a ráutaló magatartással történő szerződéskötésre vonatkoznak. A hatóság újraszabályozta, hogy mit vehet a szolgáltató a szerződéskötési szándék kifejezésének. Az NMHH jelentősen leszűkítette a határozott idejű szerződések egyoldalú módosításának lehetőségét is, mivel a határozott idejű szerződéssel nemcsak az előfizető, hanem a szolgáltató is elkötelezi magát meghatározott időre. Ezentúl több időnk lesz kipróbálni a szolgáltatásokat, hogy azok valóban képesek-e azt nyújtani, amit a szolgáltató ígért nekünk. A mobiltelefonra és -internetre, műholdas és földfelszíni digitális tévére kötött szerződéseket 14 napon belül felmondhatjuk, és csak azt a forgalmat kell kifizetni, amit ez idő alatt elhasználtunk. A szolgáltatók nevetséges és indokolatlan többletterhet sem róhatnak a fogyasztóra, ha a szerződés lemondásával egy időben eszközöket (adsl-router, modem és egyebek) is vissza kell adni a szolgáltatónak. A szolgáltatónak a szerződés megkötése előtt tájékoztatnia kell az előfizetőt, hogy a határozott idejű előfizetői szerződés teljes időtartama alatt milyen költségek merülhetnek fel, mert enélkül senki sem képes tudatosan választani. Gazdasági libikóka Az NMHH úgy látja, hogy a jelentős gazdasági súllyal rendelkező üzleti előfizetőket a szolgáltatók emberszámba veszik, a kisebbek azonban fokozott védelmet igényelnek. Az üzleti előfizetőkkel kötött szerződések esetén ezentúl meghatározó lesz az ügyfél mérete, melyben az alkalmazottak számát és az árbevételt kell alapul venni. A kisebb üzleti előfizetők esetén a felek csak a rendeletben tételesen felsorolt rendelkezésektől térhetnek el az általános szabályoktól- írja az NMHH, és ehhez a szerződő felek akaratának egyeznie is kell. A jelentős nagyságú előfizetőknél mindkét fél nagyobb mértékben eltérhet a szabályoktól. http://index.hu/tech/2015/04/02/ket_hetunk_lesz_lemondani_a_tevet_es_a_mobilt/