[h=1]Kidugta a garázsból vitatott orrát a Williams[/h]Origo|2014. 01. 23., 12:08|Utolsó módosítás:2014. 01. 23., 12:18| Címkék:Pat Symonds, Forma-1-es hír, Forma-1 bemutatók, Williams F1 A grove-i istálló a Force Indiánál árulkodóbb, de csak számítógépes képeket közölt a 2014-es autójáról, amelyeken már látszik az új szabályok szerint konstruált orrkúp. Csütörtökön, egy nappal a Force India után a Williams is közölt néhány képet 2014-es versenyautójáról, a Mercedes-motoros FW36-ról. A számítógépes rajzokon jól látszik a kasztnira vonatkozó idei szabályok szerint épített, sokak által ijesztően csúnyának tartott alacsony és keskeny orrkúp is. A tavaly történetének leggyengébb szezonját teljesítő, mindössze 5 pontot szerző Williams technikai igazgatója, Pat Symonds azt mondta, az FW36 építése „meglepően simán" ment, de az eddiginél bonyolultabb és nehezebb hajtáslánc miatt komoly kihívás volt a tömegét a megengedett limit közelében tartani. „Az idei autók technikailag sokkal összetettebbek lesznek" - magyarázta. „Az F1-ben már korábban is voltak turbómotorok, de ezúttal nem egyszerűen a motorok, hanem az egész rendszer más lesz. Egy kis mértékben hibrid szívómotorról váltunk át egy teljesen integrált hibrid hajtásláncra, melynek a mélyén egzotikus technológia rejlik." Számítógépes grafika a Williams 2014-es autójáról - a galériához kattintson! Forrás: Williams A tavaly még a Renault V8-asait használó Williams a turbókorszak küszöbén a Mercedes motorjaira váltott, és először 2013 májusában kapott CAD-rajzokat a stuttgarti cégtől az idei erőforrás specifikációjára vonatkozóan. Az FW36 alapjainak tervezését szeptemberre fejezték be, és Symonds elárulta, hogy a Force Indiához hasonlóan a Williams számára is a megfelelő hűtés biztosítása jelentette a legnagyobb kihívást. „Az autók hűtési igénye összességében nőtt" – mondta. „Talán csekélyebb víz- és olajhűtésre van szükség, az ERS rendszer azonban lényegesen erősebb lett, mint eddig volt, ezért jobban kell hűteni. Ráadásul a turbófeltöltő töltőlevegőjét is muszáj hűtenünk, ami komoly intercoolert tesz szükségessé." A Williams történetének első 8+1 fokozatú sebességváltóját november elején próbálták ki először a próbapadon, majd néhány héttel később már a teljes hajtáslánccal egybeépítve is. „Viszonylag korán végeztünk a váltóval" – erősítette meg Symonds. „Rengeteget járattuk a Mercedes HPP brixworth-i tesztpadján, de a megbízhatóságára így sincs garancia. Teljesen új váltóról van szó, amelynek a V8-asokhoz képest sokkal nagyobb nyomatékkal kell megküzdenie." Az FW36 jelenlegi specifikációját december első hetében véglegesítették, de akárcsak a Force India, a Williams is hangsúlyozta, hogy a március 16-i melbourne-i idénynyitó előtt az autójuk még átfogó frissítésen fog átesni. Symonds azt ígérte, a csapat aerodinamikai téren közelebb lesz az élmezőnyhöz, mint tavaly. Jól látszik a furcsa orrkúp - a galériához kattintson! Forrás: Origo „Az F1-ben az idén is az aerodinamika lesz a meghatározó tényező" – jelentette ki. „Ezen a téren jelentős változások történtek: az orr alacsonyabb, az első vezetőszárny pedig keskenyebb a tavalyinál, ezért a véglapok kevésbé takarják ki az első kerekeket. A hátsó szárny sem olyan mély, mint eddig, és az alsó összekötő elemét betiltották, ezért a kipufogógázt többé nem lehet aerodinamikai célra használni." A Williams, az 1990-es évek sikercsapata az elmúlt időszakban több új mérnököt is igazolt, hogy technikai téren erősebbé váljon, és az istálló helyettes főnöke, Claire Williams azt állította, minden összeállt ahhoz, hogy végre kilábalhassanak a hullámvölgyből. Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is! Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!