Michelisz Norbert népszerűségével csak Cseh Lászlóé vagy Szilágyi Ároné vetekedhet kis hazánkban. De honnan jött, ki ez a szerény, szimpatikus fiatalember, aki a 2017-es túraautó-világbajnokság leggyorsabb embere volt, és akin ellenfelei végül csak technikai hiányosságok miatt tudtak fogást találni? Michelisz Norbert egy 10. és egy 8. helyet szerzett pénteken Katarban, a túraautó-világbajnokság idei utolsó fordulójában. Az időmérő edzés kulcspillanatában „befogtak" a Honda Civic első fékjei, és hiába ment addig káprázatos részidőket a magyar, végül a pole pozíció helyett csak a 11. helyről vághatott neki a futamoknak. Michelisz Norbert idén Portugáliában aratta első győzelmét, melyet még kettő követett Forrás: NurPhoto/DPI/NurPhoto/Dpi A kocsi kuplungja csúszott az első futam rajtjánál, ezzel Michelisz elszalasztotta a pozíciónyerés legkézenfekvőbb lehetőségét. A második versenyben pedig hiába előzte meg két kör alatt három vetélytársát, Yvan Muller marcona bástyaként mozgott csapattársa, a svéd Björk mögött, aki végül 28,5 ponttal megelőzte a magyar pilótát a vb-címért folyó csatában. Ha októberben, Kínában nem zárták volna ki a Hondákat egy technikai malőr miatt, minden sokkal szorosabb lett volna – de Michelisz Norbert világbajnoki 2. helye így is a hazai autósport eddigi legjobb eredménye. Kicsi ország a miénk, ahol sok tehetséges autóversenyző terem. Az a bizonyos „csomag" azonban, ami ahhoz kell, hogy a nemzetközi porondon is helyt tudjon állni egy ígéretes pilóta, csak nagyon keveseknek áll össze. Talmácsi Gábornak tíz évvel ezelőtt összeállt – de motoros kiválóságunk világbajnoki sikeréhez egy olasz menedzser, Stefano Favaro agilitására, kapcsolatrendszerére is szükség volt. Michelisz Norbert útját eddig csak magyarok, illetve ő maga egyengette. Michelisz Norbert karrierje egy 1100 lelkes baranyai faluból, Himesházáról indult. Édesapja, Michelisz András vállalkozó, édesanyja a mohácsi általános iskola igazgatója. A kissrác első hobbiautóját, egy Simson-motoros buggyt nagybátyja, a ralis berkekben motorspecialistaként ismert Bajor Zoltán építette. Bár az érettségi után beiratkozott a Pécsi Tudományegyetem közgazdász szakára, jobban érdekelte a vezetés és az autós szimulátorok, amiben igen tehetségesnek bizonyult. Egy ilyen versenyen figyelt fel az ügyességére Wéber Gábor, aki a hazai autósport egyik ismert figurája, Zengő Zoltán figyelmébe ajánlotta. Zengő 2005 szeptemberében, a Hungaroringen megtartott első suzukis tesztje után még aligha gondolta, hogy csapata jövőjét építheti a himesházi srácra. Amikor Michelisz első nekifutásra megnyerte a Suzuki Swift Kupát, majd egy évvel később a Renault Clio Kupát is, ez nem volt kérdés többé. Michelisz 2009-ben a SEAT León Európa-kupa bajnoka lett, ezt követte az első WTCC-szezonja, amelynek csúcspontjaként a mosolygós versenyző tarthatta feje fölé a győztesnek járó serleget Makaóban. Mintha csak tegnap történt volna. Michelisz 2015-ös győzelme után a Hungaroringen. A magyar versenyző számára sokat jelent a közönség szeretete, amire bőven rászolgált Forrás: DPPI/Francois Flamand Hősünk tíz évig versenyzett a Zengő Motorsportnál, amely ez idő alatt a második családjává vált. Együtt éltek meg szédítő sikereket (vébé-futamgyőzelem a Hungaroringen 2012-ben, ötvenezer magyar szurkoló előtt; vagy a két privátbajnoki cím) és embert próbáló mélypontokat. Én akkor érzem jól magam, ha érzem az emberek szeretetét. Legszívesebben mindenkivel megállnék, beszélgetnék néhány percet, de erre sajnos nincs lehetőség. Akkor ki vezetné az autót?" – mondta Michelisz a rá jellemző szerénységgel pár éve Mogyoródon. Zengő Zoltán szinte apai szeretettel beszélt róla. „Norbi iszonyatosan precíz, együtt él az autóval. De a legjobb tulajdonsága, hogy nem lehet kibillenteni a lelki nyugalmából – pedig nem egyszer repkedtek a villáskulcsok a garázsban!" Korábban Cserkuti József jegyezte a legnagyobb magyar túraautós sikereket, aki két alkalommal állhatott dobogóra az 1987-es vb-sorozatban, egy BMW M3 E30 volánjánál. Amikor Michelisz csapata 2011-ben Seatról BMW-re váltott (azaz, egy elsőkerékhajtásos autóból egy teljesen másként viselkedő hátsókerekesbe ült át), „Öcsi" tanácsai is segítették a magyar tehetséget az átállásban. „A túraautó-versenyzéshez fontos a pontosság, a jó tempóérzék és az, hogy a pilóta érezze az autót. Norbertnek sokat segít ebben a szimulátoros múltja, de vele született érzéke van a vezetéshez, amit nem lehet tanulni. Fontos az alázat és a versenyzői intelligencia is, de benne ezek is megvannak" – mondta róla akkor. Eredményeivel Cserkuti „Öcsi" minden megfigyelését alátámasztotta azóta. De ahogy az a kivételes tehetségekkel történni szokott, a „fióka" egy szép napon kinőtte a fészket, ahol nevelkedett. Michelisz Norbert teljesítménye, versenyzői imázsa 2015-re túlnőtt a Zengő-csapatén, mennie kellett. Gyári hondás csapattársaival, Monteiróval (középen) és a japán Micsigamival Fotó: Hirling Bálint - Origo A Honda pedig – amelynek mérnökei a telemetriai adatok alapján pontosan látták, mennyivel precízebb íveket használ, bizonyos esetekben mennyivel többet hoz ki az autóból, mint akkori pilótáik – két kézzel kapott a lehetőség után. Gyári versenyzőnek szerződtették az újdonsült férjet, és nem bánták meg. Ha a gyári hondás évekről és a "Michelisz-jelenségről" olvasna, lapozzon! Let's block ads! (Why?) Forrás...