Elsőre meglepő helyre látogatott a Tech-rovat stábja. Hogy mégis mit kerestünk egy agrár-kiállításon? A jövőt - és meg is találtuk. Az elmúlt esztendőkben rengeteg szakkiállításon jártunk már, így például legutóbb a szeptember elején Berlinben megrendezett IFA 2015 újdonságairól írtunk mintegy 50 cikket, de az ezen a héten felkeresett Agro Inno Show-hoz hasonló rendezvényen eddig még nem tettünk látogatást. A kivételesen nem a fővárosban, hanem Dunaföldváron megrendezett összejövetelen több száz érdeklődő jelent meg, ami nem is csoda, hiszen ezen a hagyományteremtő rendezvényen az agrokultúra legfrissebb fejlesztései képviseltették magukat. A Pannonia Ethanol nevével fémjelzett szakmai napon rengeteget hallhattunk a legújabb vetőmagokról, növényvédőszerekről és permetezési technológiákról, de nyugalom, Olvasóinkat nem ilyen témákkal fogjuk fárasztani. Ezúttal fókuszban a drónok és az önvezető járművek, merthogy bizony már a hazai mezőgazdaságban is abszolút jelen van a high-tech. Ki gépen száll fölébe Rögtön a kiállítás bejáratánál szemet szúrt egy helyre kis drón, mely bizony nemcsak díszítőelemként funkcionált, ugyanis kiderült róla, hogy mostanság már nemcsak a fotósok és videósok használnak ilyen huncutságokat. A teljes mértékben hazai tulajdonban lévő AgriDrone cég ugyanis ilyen és ehhez hasonló apró légijárműveket használ annak érdekében, hogy javítani tudja a terméshozamot. A gazdálkodók által szolgáltatásként igénybe vehető megoldás részeként első körben egy többpropelleres, helyben történő lebegésre képes drón emelkedik a magasba a termőföldek fölé, még pedig előzetes feltérképezési célból. Ezt követően jön be a képbe a 16 megapixeles kamerával felszerelt mini repülőgép drón, mely már a valódi munkát végzi, vagyis infravörös és egyéb felvételeket készít a termesztett növényekről – 2 centiméteres pontossággal. A drón teljesen önműködően, előre beprogramozott módon repkedi körbe a tájat, végeredményképp pedig egy olyan térkép készül, melyen alaposan kielemezhető, hogy pontosan mely területeken van szükség extra tápanyag kihelyezésére. Irány a terep! A drónok segítségével összegyűjtött információkat átküldik a traktorokra, melyek már messze nem a gyermekkorunkból ismert jó öreg Zetorok szintjén állnak. A sofőrnek nincs más dolga, mint reggel kiállni a garázsból, odahajtani az adott földterület peremére, majd pedig betölteni a drónok által készített speciális térképet. Ezt követően a munkagép önálló életre kel és pontosan oda navigálja magát, ahol beavatkozásra van szükség. A munkakörülmények abszolút ideálisak, hiszen a spéci traktorok és kombájnok vezetőfülkéje többek közt légkondicionálóval is fel van vértezve, a megannyi színes kijelzőről és egyedi kezelőszervről már nem is beszélve. Csak pontosan! Az általunk a hétköznapokban használt műholdas helymeghatározás pontossága nem elegendő mezőgazdasági felhasználás esetén. Éppen ezért a Kite Zrt. az elmúlt években kiépített egy speciális RTK hálózatot, mely 2 centiméteres pontosságú pozícionálást tesz lehetővé. A hazai szántóföldek közel 100 százalékát lefedő hálózat 101 darab bázisállomásból és 302 darab ismétlő állomásból tevődik össze. A precíziós gazdálkodást folytatók az RTK rendszert éves díj ellenében vehetik igénybe, és kipróbáltuk, hogy a rendszer nagyon is működik. A munkagépek elengedett kormánnyal teljesen maguktól közlekednek a földeken, ráadásul egymással is kommunikálnak. Ez utóbbi akkor fontos, ha például egy kombájn kapásból átnyomja a frissen betermelt kukoricát a mellette haladó, traktor által húzott tárolójárműbe. Ilyenkor a két járgány teljesen azonos sebességgel halad és persze az irányuk is hajszálra megegyezik, így aztán lényegében egyetlen kukoricaszem sem megy veszendőbe, és a sofőröknek sincs problémájuk a centizgetéssel. És hogy mi történik ezután a kukoricával? Nos, egyrészt élelmiszeripari vagy takarmányozási célokra használják fel, másrészt pedig jó eséllyel a Pannonia Ethanol csúcsmodern dunaföldvári gyárába kerül, ahol bioethanolt állítanak elő belőle. A kocsik tetején egyébként egy StarFire 3000 antenna található, melynek szerves részét képezi többek közt egy domborzat kompenzációs modul, illetve egy hagyományos GPS-vevő (GLONASS) is. A 10 colos érintőképernyőkön rengeteg funkció érhető el: navigációs térkép, nyomvonal-követés, videókamera kép, gépvezérlés, gépszinkronizálás, illetve dokumentáció kezelés. Csúcsvas A rendezvényen a John Deere egyik csúcsmasináját volt alkalmunk kipróbálni. Ez az S690i típusjelzésű monstrum nem kevesebb mint 626 lóerős teljesítménnyel rendelkezik, amit egy hathengeres 13,5 literes motor állít elő. Ennek a lenyűgöző erőnek a titka a két turbófeltöltő (1 fix, 1 változó geometriájú) és a magasnyomású, közös nyomócsöves üzemanyag befecskendező rendszer. A nagykapacitású légszűrő rendszer és a turbólevegő utánhűtő tovább növeli a motorteljesítményt. Az új PowerTech PSX motor annyira fejlett, hogy önmagában teljesíti a Stage III B károsanyag kibocsátási előírásokat: mindehhez csupán gázolaj kell – karbamid (AdBlue) adalékra semmi szükség. A 14 köbméteres tartályú gép szintezésre is képes, így akár 15 fokos lejtőn is minden további nélkül használható: mivel a magtartály mindig vízszintes marad, teljesen megtölthető, így nem kell gyakrabban megállni az ürítéshez. A szintezés a kombájn oldalirányú súlyelosztását is fenntartja, így a vonóerő és stabilitás sem romlik, ráadásul a vízszintesen álló vezetőfülkében a gépkezelő frissebb és koncentráltabb marad a hosszú munkanapokon is.