Még csak tizenhárom éves, de már több játékot is fejlesztett a miskolci fiú. A reklámokból származó bevételt az UNICEF-nek ajánlotta fel. Legújabb applikációja egy diákoknak szóló e-napló, amelyben követhetik, hogy állnak a különböző tantárgyakból. Amikor először megkaptam a levelet, felkeltette az érdeklődésem, de bevallom, rögtön kételkedni is kezdtem. Egy magyar tinédzser, több játékos applikáció és egy Wordpress-alapú, de angol nyelvű honlap? Hol itt a hiba? "Először hadd mutatkozzak be: Kiss Dániel vagyok, 13 éves, Miskolcon élek, és hobbiból androidos játékokat fejlesztek" - szólt az üzenet. Én pedig a digitális oktatás pártolójaként (programozást a nemzeti alaptantervbe!) elkezdtem kutatni a fiatal zseni után. A kezdetek: PowerPoint! Kiss Dániel valóban tizenhárom éves, appokat fejleszt, s nem először írok róla, na de kezdjük a legelején: első játékát ugyanis 2014-ben hozta létre. Kiss Dániel, alias funbyte Forrás: Origo A C3 Alapítvány abban az évben tizenkettedik alkalommal rendezte meg a <19 Szabadfogású Számítógép Versenyt, amelyre bármilyen, számítógéppel készült pályaművel nevezhetnek a tizenkilenc év alatti magyar fiatalok. Olyan alkotások születtek már, mint a vasemberes robotkéz, az időjárás-előrejelző drón, intelligens kerékpáros ruha, számítógép-vezérelt távirányítós autó, de az Időkép.hu alapjait is a versenyen fektették le tizenegy éve. Az akkor 12 éves fiú indult, és bizony nyert a kihíváson: kivételesen kreatív módon a PowerPoint prezentációkészítő szoftverrel hozott létre egy izgalmas és szórakoztató játékot. A piros pöttytől kellett eljutni a sárga csillagig a zöld ösvényen, az utat azonban forgó nyilacskák tarkították, amiket ki kellett kerülni. "Visszanézve elég gagyi volt, de legalább az enyém. Egy évvel később, 2015-ben még láttam fantáziát benne, és készítettem egy felturbózott PowerPoint Játékcsomagot is, az viszont már nem nyert - szerencsére. Ha akkor nyert volna, soha nem próbálom ki a fejlesztést" - írta nekem Kiss Dániel. S micsoda szerencse, hogy akkor nem győzött! Androidos appfejlesztés Idén februárban ugyanis jött az ötlet, és a miskolci srác beleásta magát az androidos applikációk fejlesztésébe: némi YouTube-videók, guglizás után hamar a Google Play regisztrációnál kötött ki, s a kommentek alapján sokak örömére sorra jelennek meg a játékok. (Ezekről bővebben lentebb olvashat). Az appok létrehozásához Unity3D játékmotort, s ennek megfelelően Unity Editort használ - ezekhez rengeteg dokumentum és leírás érhető el a neten, hatalmas közösség segíti egymást. Ezenfelül a Google Play Játékok szolgáltatását és a Facebook-plungint veszi igénybe. Tutorialok, doksik, fórumok és a közösség segíti a kezdő fejlesztőket Forrás: unity3d.com Megy a pénz a segélyszervezetnek Az appok utáni bevételt teljes mértékig az UNICEF-nek ajánlotta fel. "Olvastam korábban, hogy a menekülteknek segítenek, az áradat forrásánál (is) dolgoznak, innen jött az ötlet." Kérdésemre elmondta, hogy nincsenek appon belüli vásárlások, bevétel a megjelenített reklámokból van, de egy adott számú játék után azok is eltűnnek. Mivel a Google Play nem biztosít erre lehetőséget, ezért saját kezűleg hajtja végre az utalásokat. Na de nézzük, mit is alkotott a nyáron: E-napló Az iskolakezdés jegyében készült el a fejlesztő legutóbbi alkalmazása, amely a manuálisan bevitt jegyeket tárolja el, és von belőlük átlagot. Így követhetjük, mely tantárgyakból hogy állunk, kell-e javítani, jobban készülni, illetve akik felvételi előtt állnak, egyszerűbben tudnak kalkulálni. A frissítésnek köszönhetően kezeli már 1-12. osztályig a tantárgyakat. A diákok ingyen tudják használni. Pota-tales A filccel készült, gyerekrajzos platformer játékban egy öntudatra ébredt krumplit alakíthatunk, aki meg akar menekülni DanDonald konyhájából, nehogy a serpenyőben ropogósra süssék. Az ellenség és a lézer elkerüléséhez szaladni és ugrálni kell, az irányítás elég egyszerű. A cél, hogy a termőföldtől a konyhán és a világűrön át a pityókaember eljusson haza, közben persze lábait és kezeit is be kell gyűjteni. Krumplival, Vasemberrel és 15 másik karakterrel játszhatunk Forrás: funbyte.xyz Összesen 100 szintet érünk el 6 fejezetbe sűrítve, a részeket 9 kisfilm szakítja meg. Az appot ugyan nem fejleszti már tovább, azt eddig több mint 500-an töltötték le. Utazáshoz, várakozáshoz kiváló kikapcsolódás! ColorBlinder Ha a Pota-teles világa nem szippantott be minket, akkor nagy esély van rá, hogy a szemtornáztató ColorBlinder még inkább függőséget okoz. Az ügyességi játékban ki kell szűrjük az egyforma színű négyzetek közül az eltérőt, úgy, hogy közben ketyeg az óra. Ha lejár az idő, vesztünk. Persze minden egyes jó válaszért plusz egy másodpercet nyerünk, minden rossz válaszért egyet vesztünk. Igazi addiktív játék, de könnyű az elején elakadni, ha egy kissé nehezebbre sikerült pályán nem jutunk túl. A fényerőt érdemes felcsűrni kezdés előtt, hogy minden egyes árnyalatot tisztán lássunk, azonban számolni kell vele, hogy így az akkumulátor is gyorsabban merül. Az appot eddig több mint ezren töltötték le. ShapeBlinder A harmadik is egy ügyességi játék, ez is időre megy: az üres képernyőn való tapogatással kell megállapítani, hogy az alul látható alakzatok közül melyik van elrejtve a kijelzőn. Ha jó részre bökünk, a telefon rezeg és hangot ad ki. Csukott szemmel talán egyszerűbb megállapítani, hogy melyik forma lesz a megoldás. PixelRush Szeptemberre tervben van már egy újabb játék. Ahogy a fiatal fejlesztő fogalmazott, ez lesz az első komolyabb grafikával felvértezett játék: egy 3D-s fizikai-logikai program. Ha minden igaz, két hét múlva megjelenik, vélhetően PixelRush néven, ingyen, Androidra. Let's block ads! (Why?) Forrás...