Bakfis szappanopera-szereplőből lett popdíva és szexszimbólum Kylie Minogue, a mindig elbűvölő énekesnő életét azonban számos kevésbé ismert tény tarkította és nehezítette: drogos szerelmek, testvéri féltékenykedés, telefonos szakítások, saját meséskönyv, és persze a küzdelem a mellrák ellen. Popkarrier az ikonikus arany forrónadrágon innen és túl. Pályafutása tizenharmadik turnéjával és tizenkettedik nagylemezével tér vissza hazánkba az 46 éves Kylie Minogue, minden idők egyik legalacsonyabb popdívája. Az ausztrál énekesnő Kiss Me Once című idei albumát a kritikusok is elégedetten fogadták, az NME újságírója, Ben Cardew például azzal méltatta, hogy bár már 26 éve a pályán van, Minogue még mindig képes modern poplemezzel előrukkolni. A feltűnően kacér korong promódala, a Sexercize a dubstepes és r&b-s kikacsintásaival például egyértelműen a fiatalabb generációknak próbál imponálni. Az esküvő, amit a tévé is leadott Kylie története 1968 májusában kezdődött egy Melbourne-közeli kertvárosban, ahová egy ír származású könyvelő és egy walesi táncosnő legidősebb gyermekeként született. Öccse, Brendan híradós operatőrként dolgozik Ausztráliában, húga, Dannii pedig énekesnőként és műsorvezetőként is ismert. (A fiatalabbik Minogue-lány mára túl van öt stúdiólemezen, egy gyermekvállaláson, két váláson, szerepelt az ausztrál Playboy címlapján, és néhány évig a Forma-1-es világbajnok, Jacques Villeneuve jegyese is volt.) Dannii és Kylie karrierje az ausztrál tévében indult, ahol az akkor 11 és 7 éves Minogue-testvérek a Sullivans és a Skyways című szappanoperákban tűntek fel időnként, majd Kylie főszerepet kapott a népszerű Henderson Kids című sorozatban, miközben Dannii a Young Talent Time nevű tehetségkutató rendszeres fellépője lett. Érdekesség, hogy 17 évesen ebben a műsorban énekelt először nagyobb közönség előtt Kylie is, őt azonban húgával ellentétben nem várták vissza a későbbi adásokba. Kylie akkoriban úgy érezte, Dannii sikerei jelentősen beárnyékolták az ő pályáját, azonban rövidesen kárpótolta az élet, és egy éven belül beválogatták a sikert és hírnevet meghozó Neighbours című szappanopera szereplői közé, ahol az autókat bütykölő Charlene Mitchellt alakította. A műsor olyan népszerű lett Angliában, hogy 1987-es sorozatbeli esküvőjét Jason Donovannel csak a szigetországban több mint 20 millióan nézték meg a tévékészülékek előtt. A pár időközben a való életben is összemelegedett, és egy évvel később már közös daluk is született Especially for You címmel. Donovan még néhány évvel ezelőtt is élete első szerelmeként beszélt Kylie-ról, akivel az ágyban is nagy volt az összhang, ám a kapuban álló világsiker miatt többnyire csak hotelszobákban tudtak lefeküdni egymással. Hivatalosan még egy párt alkottak, amikor Minogue megismerkedett későbbi pasijával, az INXS zenekar énekes-frontemberével, Michael Hutchence-szel. Kylie Japánban találkozott a rosszfiúval, ahonnan telefonon értesítette az épp New Yorkban tartózkodó Jasont a szakításukról. A menedzseremtől tudtam meg, hogy Hong Kongban találkoztak, és nem vettem túl könnyen a helyzetet. Egy férfi számára borzasztó nehéz kezelni azt, ha egy nő kidobja. Aztán túlteszed magad rajta. De ezek után már soha többé nem mentem el egyetlen INXS-koncertre sem! – mesélte Donovan. A sors furcsa iróniája lehet, hogy 1995-ben, Kate Moss szupermodell 21. születésnapi buliján épp Hutchence mentette meg a kokaintúladagolástól összeeső Donovant Los Angelesben, aki utólag nem nagyon emlékszik semmire, csak azt tudja, hogy elvette tőle a maradék cuccát, és kórházba vitte, amiért – az előzmények ellenére – máig hálás neki. A rocksztárnak kurvára elege lett Minogue és Hutchence végül két évig jártak, 1989-től 1991-ig, amikor a rocksztár dobta őt egy dán szépségkirálynő és Victoria's Secret modell, Helena Christensen miatt. (Az egzotikus szépség később a Walking Deadben is játszó Norman Reedus gyermekének anyja lett, majd miután útjaik szétváltak, Paul Banks, a nemrég új lemezt kiadó Interpol frontemberének oldalán vigasztalódott.) Senki hasonlóval nem találkoztam, mint ő. Senkivel. Én nem voltam valami menő, ő pedig übercool volt! Nagyon-nagyon sok mindent tanultam tőle. Hatalmas szerelem volt és igazi szívfájdalom. Rengeteg mindenben ő volt számomra az első. – emlékezett vissza idén Kylie, aki akkoriban a már sikeres rocksztár oldalán szeretett volna még feljebb kúszni. Hutchence azonban átlátott a szitán, és erkölcstelennek nevezte Kylie-t, majd a kornak megfelelően az acid house-os beütésű Suicide Blonde című dallal vágott vissza a hírnévre éhes énekesnőnek. Mindezek ellenére Hutchence és Minogue az énekes 1997-es haláláig közeli barátok maradtak. A zenészt november 22-én reggel holtan találták egy sidney-i hotelszobában, ahol depressziótól gyötörve, kábítószer és alkohol hatása alatt öngyilkosságot követett el. Előtte menedzserének, Martha Troupnak lényegretörő hangüzenetet is hagyott: Marth, itt Michael. Kurvára elegem van. Temetésén koporsóját zenésztársai vitték, közben a Never Tear Us Apart című INXS-szám szólt a háttérben, Nick Cave pedig – a kamerákat kikapcsoltatva – elénekelte Into My Arms című dalát. Később az is kiderült, a temetés előtt egykori barátnője, Paula Yates brit műsorvezetőnő egy gram heroint rejtett a halott nadrágzsebébe. Három évvel később azonban, herointúladagolás miatt, ő is meghalt. Közös gyermekük így végül Yates volt férjéhez, a Live Aid-koncerteket szervező Bob Geldofhoz került. Bűnrossz feldolgozással indult a popszekér Kylie önálló zenei pályája 1987-ben startolt, amikor a Neighbours szereplői felléptek egy jótékonysági koncerten, ő pedig Little Eva 1962-es The Loco-Motion című dalát énekelte el. A Mushroom Records az előadás nyomán szerződést ajánlott neki, így a feldolgozás kislemezen is megjelenhetett, ám amíg az eredeti dalt a Rolling Stone magazin minden idők 359. legjobb számává választotta, a Minogue-féle verziót az AOL beválogatta a valaha született 100 legrosszabb dal közé, ahol a megtisztelő 32. helyezést érte el. (Csak a miheztartás végett: a lista élén DJ Pauly D Beat Dat Beatje, a Baha Men Who Let the Dogs Out?-ja és Vanilla Ice Ice Ice Baby-je szerepelt.) A dal mindezek ellenére hét héten át vezette az ausztrál toplistákat, sőt, a nyolcvanas években ebből a kislemezből kelt el a legtöbb Ausztráliában. A sikereken felbuzdulva Kylie Londonba utazott a Mushroom kiadót vezető Gary Ashleyvel, hogy együtt dolgozhassanak a Mike Stock, Matt Aitken és Pete Waterman alkotta dalszerzőtrióval. A britek azonban megfeledkeztek az ausztrál lány érkezéséről, és amíg Kylie a stúdió előtt várakozott, addig odabent – mindössze 40 perc alatt – megszületett az őt Ausztrálián kívül is híressé tevő I Should Be So Lucky, amit eredetileg nem is neki szántak. Minogue kevesebb mint egy óra alatt felénekelte a szöveget, a kislemez pedig azonnal a brit slágerlista élén landolt. A dalt nemrég Dukai Regina is elénekelte a Sztárban sztár egyik fordulójában – ráadásul magát csak csehszlovák Barbie-ként jellemezve, közben Majka portréját szorongatva –, amit a zsűri is nagyra értékelt és nagyon bájosnak nevezett. Bereczki Zoltán ebben az adásban írta le Kylie-t az ausztrálok Mágenheim Julcsijaként, találóan utalva a sorozatszerepe révén egy egész ország által megkedvelt tinédzserlányra. 1988-ban meg is jelent Kylie című debütlemeze, rajta az eddigi kislemezslágerekkel, ami mindjárt a brit lista második helyén nyitott, majd rövidesen megszerezte az első helyet, amit több mint egy éven át nem is engedett át senkinek. A sikeres start után az ezt követő három év mindegyikére jutott egy-egy nagylemez: '89-re az Enjoy Yourself, '90-re a Rhythm of Love és '91-re a Let's Get to It. A gépezet tehát beindult, ez idő alatt jelent meg Kylie első filmje, a Delinquents című megható szerelmi történet, és ekkor énekelhette el a Beatles Help! című dalát is egy nagyszabású John Lennon emlékkoncerten. Az előadást nemcsak Lennon özvegye és fia, Yoko és Sean méltatta, hanem a sajtó is: A szappanoperasztár megérdemli a dicséretet – írta például a Sun. Ugyan egy pocsék filmes alakítás miatt – Jean-Claude Van Damme-mal a Street Fighter című filmben –, a Washington Post kritkusa, Richard Harrington a legrosszabb színésznőnek nevezte, hamarosan a szintén ausztrál Nick Cave is felfigyelt az énekesnőre, Better the Devil You Know című számáról pedig a popzene egyik legerőszakosabb és legnyomasztóbb dalszövegeként nyilatkozott. A szimpátiának végül egy nagy ívű duett, a Where the Wild Roses Grow lett a végeredménye, ami nemcsak az év dalának és legjobb popmegjelenésének járó ARIA-díjat hozta meg Minogue számára, hanem végre a művészi elismerést is. Ez az együttműködés jelentősen hozzájárult a popkirálynő későbbi, Indie Kylie-ként ismert arculatához. Az énekesnőt ekkoriban főleg a japán kultúra, a britpop, valamint a Garbage, a U2, Björk és Tricky zenéi inspirálták. Az ekkor készülő Impossible Princess albumon ez alaposan meg is hallatszik, ahogy az is, hogy a Manic Street Preachersből ismert James Dean Bradfielddel és Sean Moore-ral dolgozott együtt. A lemezt a többség rosszul fogadta, a brit Music Week magazin szerint például Kylie hangja olyan, mintha teljes idegroncs lenne, egy közönségszavazáson pedig a legrosszabb énekesnek is megválasztották. Sőt, Minogue szerencsétlenségére, ekkoriban jelent meg a Diana hercegnő halála alkalmából kiadott duplalemezes emlékalbum is, így az Impossible Princess című anyag szinte eleve kudarcra volt ítélve, jelentősen alul is maradt az eladásokban. 1998-ban fellépett a Sydney Mardi Gras LMBTQ-fesztiválon is, és ezzel rövidesen a melegkultúra egyik ünnepelt királynőjévé vált. Ebben nagy jelentőséggel bírt az is, hogy előző lemeze sikertelenségét követően William Baker manchesteri sztájlisztra bízta magát, így a redizájnt követően Kylie ismét hatalmasat dobbanthatott a Spinning Arounddal, és főleg annak fenékcentrikus klipjével, amely valódi szexszimbólummá tette. "Azok az arany forrónadrágok fele olyan jól sem mutatnának, ha az énekesnek hosszú lábai lennének" – írta például az azóta ikonikussá vált ruhadarabról a Glamour egy a celebek magasságáról szóló cikkében. Kylie termete egyébként állandó beszédtéma: egy interjúban például arra kérték húgát, Danni-t, hogy meséljen valami meglepőt a testvéréről, mire ő így válaszolt: Mindig hazudik a magasságáról! Mindenkinek azt mondja, 155 centi, de nincs annyi. Csak 152. Miután visszahódított és Spinning Around-függővé tett szinte mindenkit, Minogue nem adott lejjebb, Kids címmel közös dalt énekelt Robbie Williamsszel, a Love at First Sight pedig ugyan végül nem kapott Grammy-díjat, még az olyan elitizmusukról híres magazinok kritikusai is megőrültek érte, mint a Pitchfork vagy a PopMatters. Gyógyhatású önzőség Ám ezután nagy változás köszöntött be Kylie életében: még megjelent 2003-as albuma, a Body Language (amelyen olyan előadók előtt tisztelgett, mint Prince, a Scritti Politti, a Human League és Adam Ant), két évvel később azonban, 36 éves korában, megtörtént vele minden nő rémálma: mellrákot diagnosztizáltak nála. Minogue ekkor kis időre visszavonult, rákos gyerekeket látogatott, hercegnős mesekönyvet adott ki, sőt, saját parfümjét is ekkoriban dobta piacra. Abban az időben valaki azt mondta nekem, legyek egy kicsit önző. Ez egyáltalán nem rám vall, de akkor ezt kellett tennem, és hagyni hogy az emberek foglalkozzanak velem. És én pontosan ezt tettem – emlékezett vissza könnybe lábadt szemekkel egy interjúban. Ekkoriban Olivier Martinez francia színész barátnője volt, aki olyan filmekben tűnt fel, mint a Huszár a tetőn, az Életeken át vagy A hűtlen, és olyan nőket szédített még, mint Rosie Huntington-Whiteley vagy Halle Berry, de több modell és színésznő is van a listáján. Martinez és Minogue kapcsolata 2007-ben, az X című album megjelenésének évében véget ért ugyan, baráti viszonyuk azonban megmaradt, és Kylie szerint betegsége során nagyon sokat segített számára a férfi támogatása. A popénekes a szakítás után sem tétlenkedett sokáig, és már a következő évben összejött a nála éppen tíz évvel fiatalabb spanyol modellel, Andrés Velencosóval. Ezt követően megjelent tizenegyedik albuma, az Aphrodite, majd a zsűri tagjaként feltűnt a Voice tehetségkutató brit és ausztrál változatában is, ahol olyanokkal döntött a versenyzők sorsáról, mint Will.i.am a Black Eyed Peasből, Tom Jones vagy épp Ricky Martin. Ő mindig bájos és lenyűgöző – mondta róla a forgatások idején Martin. De egy másik zsűritársa, a Good Charlotte éléről ismert Joel Madden is azt nyilatkozta, nemcsak Kylie személyét imádja, hanem a közös munkát is. És ezzel bizonyára nincs egyedül, hiszen Minogue immár több mint negyedévszázada a pályán van, rengeteg szakmabelivel dolgozott együtt, számos arcát megvillantotta már, és még mindig képes újat mutatni. Sztájlisztja, Baker teljes joggal állítja róla: Sokkal kreatívabb, mint azt az emberek talán elsőre gondolnák. Nem véletlen tehát, hogy II. Erzsébet "zenei szolgálatáért" a Brit Birodalom Érdemrendjével jutalmazta az ausztrál énekesnőt. Fotó: Charles Eshelman Kylie mostanában két filmben is emlékezetes szereplést nyújtott: Leos Carax csodálatos Holy Motorsában nyomott egy rövid zenés cameót, illetve a Nick Cave életéről készült parádés 20000 nap a földönben egy meghökkentő autós interjúban találkoznak újra: Nick Cave vezet, Kylie a hátsó ülésen ül, és a visszapillantó tükörben látják csak egymást. Arról beszélgetnek, hogy Michael Hutchence rövidlátó volt. Kylie most tehát a Kiss Me Once turnéjával tér vissza Budapestre szombaton, amelyik csak szeptemberben startolt Liverpoolban. Az énekesnő és csapata rendkívül látványos showt ígér a budapesti fellépésre is, a színpadképhez szükséges felszerelést állítólag 20 kamion, 7 busz és 4 teherautó szállítja végig a világon, az építési munkálatokhoz pedig 3 kosaras darura és 5 targoncára is szükség van. Kylie-t a hatfős zenekara mellett 3 vokalista és 16 táncos kíséri majd, öltözőjébe pedig nem kért semmi extrát, csupán két kanapét, néhány széket, dohányzóasztalt, egy nagy tükröt és hangulatvilágítást, na meg szélessávú internetet. Index - Kultúr - Kylie, az ausztrálok Mágenheim Julcsija