Az amerikai védelmi minisztérium fejlesztésekkel kapcsolatos részlege, a DARPA ugyanis egy ideje olyan szállítási módszeren dolgozik, amellyel a lehető legtávolabb lehet fontos felszereléseket emberi közreműködés nélkül küldeni – mindezt pedig úgy, hogy ha a kiszállítóegység illetéktelen kezekbe kerülni, ne lehessen átprogramozni, vagy továbbhasznosítani. A DARPA első ilyen projektje a VAPR (Vanishing Programmable Resources) volt, a név itt programozható és eltűnő, pontosabban, önmegsemmisítő elektronikára utal. Ebből lett a szintén okosan megtervezett és beszédes nevű folyatatás, az ICARUS (Inbound, Controlled, Air-Releasable, Unrecoverable Systems), amely levegőből (értsd: nagyobb repülőből) útjára indított légiegységet jelentett, amely megsemmisül, miután leszállította a szükséges csomagot annak rendeltetési helyére. A most bemutatott változat kódneve az ASPARA (Aerial Platform Supporting Autonomous Resupply Actions), amely korántsem annyira fantáziadús névben, mint elődei, ellenben sokkal ötletesebb: testét nagy teherbírású karton adja. Az ilyen papírdrónokat százasával lehet útjára engedni egy teherszállító repülőgépről, a korábbi tesztek szerint 300 méter magasról dobtak le több modellt, amelyek képesek voltak pontosan leszállítani a kívánt csomagokat (ezek körülbelül egy kilót nyomtak, de az elképzelések szerint a továbbfejlesztett kartontest tíz kilós csomagokat is el tud majd szállítani). Mindezek után – tekintve, hogy rotorok és motor nélküli légiegységről van szó – az Asparák pár nap alatt lebomlanak, a fedélzeti elektronikával együtt (ez az elektronika a VAPR programból származik és a fejlesztők szerint még olcsón is előállítható). Az orvosi csomagokat, vért vagy egyéb életmentő készülékeket vagy folyadékokat szállító drónok ötlete korántsem új: Ruandában például már tavaly október óta működtet az amerikai Zipline robotikai cég hasonló drónszolgáltatást, igaz, nem lebomló egységekkel. A cég Zip névre hallgató drónjai egyenként 1.5 kilónyi csomagot képesek szállítani 75 kilométeres távolságra, majd képesek a csomag eltávolítása után visszaszállni a töltőállomásra. A drónok napi 150 kiszállítást képesek intézni, a vérrendeléseket fél órán belül képesek teljesíteni, ezzel pedig az elkövetkező évben többezer ember életét lehet megmenteni – és mindez csak egy a számos drónalapú szolgáltatás közül.