Nem hosszabbítják meg azoknak az autósoknak a jogosítványát, akikről kiderül, hogy kóros alvászavarral küzdenek. Nincs elég szakember a részletes vizsgálathoz, állítja egy főorvos, viszont egyre több közlekedési balesetet okoznak a vezetés közben elalvó autósok, állítja a rendőrség. 2011-ben 186, tavaly 290 közlekedési balesetet történt az utakon azért, mert egy autós elaludt a volánnál. Az elalvásos balesetek nem csak nálunk jelentenek nagy gondot, ezért egy Európai Uniós előírás értelmében az alvászavarok tüneteire március vége óta külön figyel a háziorvos, ha valaki a lejáró jogosítványunkat szeretné meghosszabbíttatni. Mindez nem keverendő össze az egyszerű fáradtsággal és kialvatlansággal, mert alvászavarról akkor beszélünk, ha valaki ugyan időben lefekszik este, mégsem tudja kipihenni magát, de fogalma sincs, miért. Az Emberi Erőforrások Minisztériumában megváltoztatták a jogszabályt, amelyben leírják, milyen orvosi vizsgálatokat kell elvégezni, mielőtt újabb 5-10 évre meghosszabbítják a jogsinkat. A jogszabály jót akar, csakhogy az orvosok zöme nem készült fel a változásra. Akinek most jár le a jogosítványa, kérdezéses tesztre, esetleg alváslaborban végzett vizsgálatra számíthat, és akár hetekig-hónapikig nem vezethet. A jogosítvány első oldalán a kibocsátás és magának kártyának az érvényessége. A hátoldalon az egyes kategóriák megszerzésének időpontja a 10. oszlopban, míg a 11. oszlopban az orvosi érvényesség lejárati dátuma szerepel. Ez eltérhet az első oldalon szereplő lejárati dátumtól, mert 50-től 60 éves korig már csak 5 évre hosszabbítható. A negyven évnél idősebb magyarok negyven százalékának magas a vérnyomása, de Dr. Nagy Judit a Budai Egészségközpont igazgató főorvosa szerint nyugodtan írhatunk ötven százalékot is. A magas vérnyomás oka lehet a stresszes életmód, az elhízás, vagy akár a különböző alvászavarok, amelyektől tartósan felborul a szervezet működése. Könnyen lehet, hogy utóbbira az érintett magától sosem jön rá, pedig a lakosság 30 százaléka az élete során találkozik valamilyen alvászavarral, és a teljes felnőtt férfilakosság 4-8 százaléka küzd alvásfüggő légzészavarral, az úgynevezett alvási apnoe szindrómával, amelyre a jogszabály külön kitér. Ez csak egy a sok nappali aluszékonyságot, koncentrációkiesést okozó alvászavar közül, de népbetegségről van szó, mert messze ez a leggyakoribb. A minisztérium szerint a teljes magyar felnőtt lakosság kettő-négy százaléka, tehát 2-500 ezer ember alvászavaros. Hamarosan százezrek jogosítványa kerülhet veszélybe, mert mindez ki fog derülni az orvosnál. Onnantól hosszú procedúra kezdődik, mint mindig, amikor valakinek a magyar egészségüggyel akad dolga. Hogyan küzdj az álmosság ellen? A két megkérdezett orvos szerint nemcsak a mentolos rágó, kávé- és teafogyasztás, vagy a cukorbevitel segíthet ébren maradni vezetés közben, hanem az is, ha rendszeresen tiszta csapvizet fogyasztunk, és óránként megállunk pár percre, kiszállunk egy kicsit tornázni. (a has- és hátizomgyakorlat is jót tesz a vezetés közben). Átmenetileg megteszi, ha felhangosítjuk a zenét, beszélgetünk az utasunkkal, esetleg letekerjük az ablakot, hogy megcsapjon a menetszél. Az alváshoz készülődő ember a legnagyobb kényelemre törekszik, ezért legyen nagyon gyanús, ha azon kapjuk magunkat, hogy az üléstámla hátradöntésével, a kormányt az ülünkbe húzva és kicsit befűtve készülődünk-fészkelődünk, miközben koncentrálnunk kéne arra, ami az úton történik. Aki tartósan kevesebbet alszik napi öt óránál, az az egyszerű túlfáradás miatt is komoly kockázatot vállal, nemcsak az alvászavaros ember okozhat halálos balesetet egyetlen elbambulással. Az úrvezetői jogsi orvosi részét ötven éves életkor alatt tíz évente kell meghosszabbítani, hatvan éves korig csak öt évre adják, majd hatven éves éves korig háromra, végül két évre. A vizsgálatokon eddig csak általános dolgokat ellenőriztek: megmérték a vérnyomást, gyors látásvizsgálatot végeztek, elkészítették a páciens vérképét és meghallgatták a mellkasát. Ezek alapján ritkán derült ki, hogy az illetőnek éjszakánként akár sok tucatszor megáll a légzése néhány másodpercre, majd az agyban az oxigénhiány miatt kialakuló stresszreakció hatására egy nagy horkantással indul újra. Mivel a jogosítvány meghosszabbításához szükséges vizsgálatok zömét háziorvosok végzik, ezen túl nekik kell majd kitöltetniük az alvászavarokra vonatkozó európai orvosbizottság által összeállított kérdőívet. Ezzel sok orvos még ma sem találkozott, pedig használnia kellene. A válaszok alapján bárkiről kiderülhet, hogy szüksége van-e részletesebb szűrésre egy hordozható készülékkel, vagy ami még komolyabb, alváslaborban végzett vizsgálatra ami ottalvással jár. Amíg ez nem tisztázódik, nem hosszabbítják meg a jogosítványát, mert az orvos is felelős, ha tud a problémáról, és mégis engedi vezetni az alvászavaros autóst. Meddig kell várni? Mivel a szomnologia, vagyis az alvásorvoslás csak ettől az évtől lett önálló szakág, nagyon kevés helyen képesek az országban az alvászavarok részletes kivizsgálására. Dr. Várdi Katalin, a terület szakértője összesen hét, az Országos Egészségpénztár által jóváhagyott helyet sorol fel, csak ezeken a helyeken írhatják fel az alvássegítő készüléket. Ahol ő dolgozik (a Törökbálinti tüdőgyógyintézetben) most két-három hónapos a várólista, pedig a jogszabálymódosítás még nem zúdította rá a rendszerre a vezetéstől eltiltott autósok tízezreit. A szakember már most sem javasolja a vezetést azoknak, akik valamilyen alvászavarral érkeznek hozzá, hiszen ők a nap bármely szakában elveszíthetik a koncentrációs készségüket. Az alváslaborban végzett vizsgálat során pontosan felmérik, hogy milyen típusú alvászavara van valakinek. Rengeteg féle létezik, ezek közül a légzéskimaradás a leggyakoribb. Ezt hívják apnoe-nek A doktornő parancsoló álmosságnak nevezi azt az esetet, amikor az autós, vagy kamionsofőr ugyan még nem csukja be a szemét, de az agya átáll az alvásközeli állapotra. Ilyenkor rendkívül nagy a baleseti kockázat. A hosszú távú monoton vezetés is okozhat hasonló problémákat, a túlhajszolt hivatásos sofőrök rendkívül veszélyeztetettek, de a látszólag rendezett életet élő, időben fekvő és nem korán kelő átlagemberek közt több százezren lehetnek, akik a következő jogosítványmeghosszabítás során döbbennek majd rá, hogy például a leggyakoribb alvászavarral, az úgynevezett alvási légzéskimaradással küzdenek, és ezért levertek mindig. Nem kezelhetetlen a probléma, de aki megkapja a diagnózist, annak az alváshoz viselt légzéssegítő készülékre lesz szüksége. Az úgynevezett CPAP gép drága, minimum 250 ezer forintba kerül, és ha most azt gondolják, hogy semmi gond, mert fizeti az állam, akkor tévednek. Az alvásszakértő szerint az Országos Egészségpénztár csak a súlyos esetekben téríti az ár felét, de az OEP csak azokat az eseteket tekinti súlyosnak, amikor valakinek éjjelente, egy órán belül harminc vagy több (!) légzéskimaradása van. Ilyen is lehet egy alvási légzéskimaradást megszüntető készülék, más néven CPAP. Az itthon kapható modellek 250 ezer forintról indulnak Alvászavarnak minősül a rendszeres végtagrángás, és mindenféle mikroébredéssel járó probléma is, amelyeken nem nyerjük vissza teljesen a tudatunkat, de ezek miatt is mosott rongyként ébredünk amikor reggel csörög az óra, viszont ezeket nem oldja meg a CPAP készülék, és nem tekinti súlyos esetnek az állam. Most viszont, hogy a háziorvosokat, és a szakértőket sem készítették fel az új helyzetre, mindez inkább csak elméleti lehetőség. A tesztet is ki lehet úgy tölteni, hogy ne derüljön ki, ha valaki ezzel a problémával küzd, ráadásul egy közlekedési baleset után le lehet tagadni, hogy valójában azért ütköztünk, mert egy pillanatra elaludtunk a volánnál. Az ilyesmit nagyon ritkán deríti ki egy járműszakértő. Csikós nagymellű nőt, Winkler nem létező kutyát látott A legsúlyosabb éjszakai zombitúrám Afrikában volt, Tanger és Rabat között: két autóval mentünk, és azzal tartottuk ébren egymást, hogy CB-n kő-papír-ollóztunk. Zoknira fáradva, nyolcvanas tempóban, hogy ne üssük el az autópályán bandukoló Obi Wanokat a haszonállataikkal, nem jutott jobb eszünkbe, csak annyit tudtunk, hogy beszéd közben nem alszik el az ember. Meg akkor sem, ha padlógázzal megy, mert akkor legalább történik valami. A monotónia öl, nem a sebesség. (Stump András) Legutóbb pont Danival az emlékezeten Totálsár-túrán értem el a végfázisba, amikor már semmi nem segít. Bólintani ritkán bólintok be, mert még előtte meglátom átfutni az úton a hatalmas, fekete kutyát, onnan tudom, hogy MOST kell szundítani egyet. Miközben Dani a jobb egyben azt álmodta, hogy ő egy rágógumi, amit belenyomtak az üléskárpitba és nem tud szabadulni, én lehúzódtam a rabok náthás farka mögötti mocsár szélére, és pihentem egyet. Ilyenkor nincs mese, a fekete kutya az utolsó figyelmeztetés, mielőtt az üvegszerűen magam elé meredésből egy hirtelen feltűnő fa állítana meg. (Vályi István) Apám az állami gazdaság gépparkjában dolgozott, és ott egy sofőr elaludt a tiszaugi hídon. Az akkoriban még közös vasúti-közúti híd volt, a végén a sínek mentek egyenesen tovább, az út meg lekanyarodott. A fickó arra ébredt, hogy zötyög a teherautó a talpfákon, de addigra már rendesen bement a síneken. Kitolatni nem mert, hanem visszaszaladt a bakterhez (aki akkor még a híd tartozéka volt), hogy megkérdezze, jön-e vonat - szerencsére nem jött. Ezután már le mert tolatni. (Papp Tibor) Haverokkal, egy 1.6D Audi 80-assal, százzal, hogy ne egyen sokat. Hétfő délutáni indulás, hajnalban az utrechti piacon alkudozás, vétel után egyből haza. Azt hittem bírom majd, tévedtem, nekimentem egy kamionnak hátulról. Szerencsére kicsi volt a sebesség különbség, és csak egy fényszóró tört be, nem az arcom. (Becsületesnepper) Egyszer aludtam el rendesen, a padkán zötyögésre ébredtem, olyan 100-as tempó körül, megúsztam. Annyi haszna volt az életben maradáson kívül, hogy most már tudom a jeleket: nem létező kutyák, úttesten fekvő emberek, akik nincsenek is ott, és a végstádium, hogy na, még a kanyarig egy kicsit pihentetem a szemem. (Winkler Róbert) Úgy néz ki, mindenkinél hasonlók a jelenségek. Én elefántnak mondom, amit az úton látok. És ha fáradok, azonnal megállok, csakúgy mint valaki írta, ha kell, 10km-rel a cél előtt. A Kathi Béla módszert le sem írom. (Kőbájker) Svájc túlsó feléről, négynapnyi bontózás, szerelés, megfagyás, október végi vadkempingezés és napi 3 óra alvások után tartottunk hazafelé egy szörnyű Aróval és egy frissen összerakott, minden ízében szétesni készülő 127-es Fiattal. Borzalmasan küzdöttünk, hogy ébren maradjunk, haza kellett érni, mert mindannyian egyetemre jártunk. Én a Fiatot vezettem az Aro után, nem tudom megmondani mennyivel, mert láttam a számokat a műszeren, a mutatót is, de a kómában képtelen voltam felfogni, hogy a mutató felette van-e egy adott számnak, vagy alatta. Az autópálya árkában megpillantottam egy szimpla fehér pólóba öltözött, óriási mellű csajt valami dög nagy fehér kutyát sétáltatni - mire másodszor odapillantottam, már nem volt meg. Aztán a villanyoszlopok hajladoztak le elém, majd nem bírtam betalálni az alagutakba, amelyeknek a szája úgy ugrált előttem, a belsejük úgy kígyózott, mint valami zsinóron rángatott porszívó-gégecső. Ekkor letértünk valami kis útra, csak az Aro két hátsó lámpáját láttam, semmiről sem tudtam már. Egy hosszú pislogás után nem bírtam kinyitni a szemem, egyszerűen nem ment, pedig eszemnél voltam - mondjuk félig. A szemhéjamon át láttam, hogy iszonyú világos van, tudtam is, hogy baj van, hallottam is a dudálást. Őrült erővel feltéptem a szemem, annyira erőlködtem, hogy üvöltöttem is - ezt onnan tudom, hogy utána csengett a fülem - az utolsó pillanatban kaptam el a kormányt a szembejövő elől. (Csikós Zsolt) A jogszabályváltozásról biztosan csak azok tudhattak, akik rendszeresen olvassák a Magyar Közlönyt, a problémáról, amely miatt az orvosoknak vissza kell dobnia az alvászavaros autósok jogosítványhosszabbítási kérelmét viszont az Országos Rendőr-főkapitányságnál is tudnak. A rendőrök nem csak azt árulták el, hogy egy ideje évről-évre több elalvó sofőr okoz balesetet Magyarországon, de azt is, hogy sokan nem vallják be, hogy csak egy pillanatra akarták becsukni a szemüket, csak amíg jön a kanyar egy kicsit aludtak volna. Azt gondolják, abból úgy sem lehet baj. Pedig de. http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2015/05/29/lejar_a_jogsid_erre_figyelj/