Hmm ez Érdekes Lezúztunk egy autóbuszt - szimulátorok a hazai sof?rképzésben

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' fezsoo hozta létre. Ekkor: 2010. december 01..

  1. fezsoo /

    Csatlakozott:
    2010. július 25.
    Hozzászólások:
    517
    Kapott lájkok:
    10
    Beküldött adatlapok:
    0
    [center:32acz1zv]Lezúztunk egy autóbuszt - szimulátorok a hazai sof?rképzésben

    Vezetni tanulni a jöv?ben sem számítógépen fogunk, de a virtuális valóság itthon is egyre fontosabb szerepet tölt be a gyakorlati oktatásban. A hivatásos busz- és teherautó-sof?rök képzésében az EU-s el?írások komplex vezetéstechnikai gyakorlatokat tettek kötelez?vé, ezeket pedig a hazai viszonyok közt szimulátoron a legkifizet?d?bb megvalósítani. Játék vagy csodaszer a szimulátor? Meg lehet-e tanulni monitoron tolatni? Munkatársunk utánajárt.

    A százhalombattai Budiás Autós és Motoros Iskola tavaly ruházott be egy kifejezetten teherautók, buszok és nyerges vontatók vezetésének oktatásában használatos szimulátorra. A német Foerst cég által gyártott eszközt egy kisteherautó rakterébe szerelték, így azt bárhova el lehet szállítani: más iskoláknak bérbe is adják, ebb?l termelve vissza a kiépítés borsos költségét.

    Belül három darab negyvencolos LCD-tévé biztosítja a valósághoz hasonló látványt a szélvéd?n és a két oldalablakon át, a kormány egy MAN teherautóéval megegyez?, és az egyéb kezel?szervek, például az irányjelz? és az ablaktörl? karjai is olyanok, mint egy valódi járm?vön. A m?szerfalat egy kis monitor helyettesíti, melyr?l többek közt a fordulatszám és az aktuális sebesség is leolvasható. Ugyanazon a gépen egyaránt lehet teherautó, busz, nyerges vontató, de akár t?zoltóautó vezetését is gyakorolni.

    A kormány valódi, az ablak helyén LCD van

    A szimulátor volánja mögé ülve az els? dolog, ami felt?nik, hogy programjának grafikája jelent?sen elmarad a manapság használt játékprogramokétól, viszont a három képerny?s megjelenítés egyszer? mivolta ellenére is meglep?en hatékonyan teremti meg a térbeli mozgás illúzióját. Ahhoz például, hogy a két oldalsó LCD-n látható visszapillantó tükrök képét láthassuk, el kell fordítani a fejet, akárcsak egy valódi autóban.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Szerz?nk a defekt felé száguld.

    Indítani a slusszkulcs elfordításával lehet, a teljesen kezd? sof?rök pedig akár a kuplung kezelését is megtanulhatják a szimulátoron, illetve lehetséges átváltani automata sebességváltóra is. A gázt nagyjából ugyanúgy lehet adagolni, ahogy a valóságban, és már az els? virtuális métereken érzi az ember, hogy másképpen, nagyobb ívben kell kanyarodni, mint egy személyautóval.

    Begyakoroltuk a durrdefekt túlélését

    Néhány percnyi szabad furikázást követ?en az els? gyakorlat egy autóbusszal a sztrádán haladva biztonságosan kezelni a durrdefektet. A rendszer ugyan mindig az útvonal azonos pontjára id?zíti a kerékhibát, de véletlenszer?en választja ki, hogy melyik abroncs fog tönkremenni, így a sof?r nem tudja, jobbra vagy balra fog-e húzni a járm?ve. Az els? alkalommal szerz?nk nagyjából két másodperc alatt az árokban kötött ki, mivel teljesen rossz technikát használt, nem a fékkel, hanem a retarderrel kellett volna megállítani a buszt - mondta a próbát levezényl? instruktor.
    [​IMG]
    A m?szerfal is egy képerny?n jelenik meg.

    Egy másik feladat során az útra hirtelen kiszaladó gyerek miatt kellett id?ben lefékezni, de olyan is el?fordult, hogy egy másik autó vágott elénk, az el?ttünk haladó teherautóról pottyant le a rakomány, vagy a helyes els?bbségadásra kellett figyelni. Nem csak nappal, de éjszakai módban is lehet vezetni, és bármikor be lehet kapcsolni es?t, ködöt vagy havazást, vagy az ittas vezetést utánzó elmosódás-effekteket. A rendszer ráadásul minden megtett virtuális méter paramétereit pontosan rögzít, így egy-egy m?veletet több nézetb?l is vissza lehet játszani.

    A gyakorlatban is használ a virtuális gyakorlás

    A teljesen kezd? nagyjárm?ves sof?rök akár olyan egyszer? m?veleteket is gyakorolhatnak a szimulátoron kockázatmentesen, mint a sz?k helyekre való parkolás, ami egy nyerges vontatóval cseppet sem egyszer?.

    Budiás János, a százhalombattai autósiskola vezet?je szerint a szimulátor nem helyettesíti a valódi vezetést, ám a kezd? sof?rök a biztonságos virtuális környezetben számos dolgot begyakorolhatnak, így a valódi teherautó volánja mögé ülve már sokkal felkészültebben hajtják végre a feladatokat. A durrdefekt bekövetkeztét vagy más veszélyes mutatványokat valódi járm?vön nem, vagy csak nagy kockázatok árán lehetne gyakorolni. Egy hazai t?zoltóságon m?köd? berendezésen például a magas súlyponttal rendelkez? létrás kocsikkal nagy forgalomban való száguldást tudják gyakorolni. A virtuális környezetben olyan helyzeteket, körülményeket és környezetet is el? lehet állítani, amely egyébként a közelben nem lenne hozzáférhet?, így például egy alföldi városban akár a nyár közepén gyakorolhatják a jeges szerpentineken való közlekedést.

    Nem törik, nem fogyaszt benzint

    A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) tudományos f?munkatársa, Dr. Juhász János az [origo]-nak azt mondta, európai uniós el?írások ugyan nem kötelezik a hazai autósiskolákat a szimulátorok használatára, ám olyan helyzetek gyakoroltatását követelik meg a Gépjárm?vezet?i Képesítési Igazolványt (GKI) kiállító, vagyis hivatásos busz- és teherautós-sof?röket oktató iskoláktól, amelyeket ilyen berendezésekkel sokkal kifizet?d?bb oktatni. Ezeket a gyakorlatokat egyébként vezetéstechnikai pályán is elvégezhetné a tanuló, ami viszont sokkal költségesebb, ráadásul Magyarországon nem is m?ködik annyi csúszós utat és más extrém szituációt modellez? pálya, amennyi az összes jogosítványra vágyót képes lenne kiszolgálni. Bár az uniós jogszabályok megszabják az oktatási célra használható szimulátorok iránti alapvet? elvárásokat, viszonylag lazán értelmezik ezeket (a jogszabály a "korszer? szimulátor" kifejezést használja), azaz nem biztos, hogy mindenhol azonos fejlettség? berendezésen végzik az oktatást: van, ahol csak egymonitoros alapmodellt használnak, míg másutt az er?hatásokat az ülés vagy a kabin mozgatásával utánzó csúcsmodellek is rendelkezésre állnak.
    [​IMG]
    Az alkoholos befolyásoltság mértéke is beállítható. Még több kép itt.

    Van, aki elszédül t?le

    Hátrányai is vannak a szimulátoroknak, például sosem lesznek képesek száz százalékos életh?séget produkálni. Az is el?fordul, hogy valakinél ún. szimulátorbetegség lép fel, amelyet az okoz, hogy a képerny?n látható irányváltások mellé nem társulnak valódi er?hatások - ennek kialakulására az ülést vagy akár az egész kabint is mozgató, legéleth?bb szimulátoroknál a legkisebb az esély. A Budiás autósiskola instruktorától azt is megtudtuk, hogy egy hosszabb szimulátorozást követ?en hányás is el?fordult, egyes id?sebb sof?rök pedig egyszer?en nem képesek megszokni a virtuális környezetet: számukra a vezetéstechnikai pályán való tréningezés lehet alternatíva.

    A KTI tanulmányában az is olvasható, hogy németországi tapasztalatok alapján a buszvezet?k szimulátoros oktatásának hatására lecsökkent az el?zéssel kapcsolatos, illetve az utoléréses balesetek száma, ez utóbbit tapasztalták az Egyesült Királyságban is.

    A legolcsóbb két Suzuki, a legdrágább egy autóbusz ára
    [mtvvideo:32acz1zv]8IiyDyoFgCdk8vKA[/mtvvideo:32acz1zv]
    A kutatóintézet statisztikái szerint Magyarországon mintegy tizenöt darab vezetéstechnikai szimulátor üzemel, a berendezések elterjedésének legf?bb gátja magas áruk. Az egyik külföldi gyártó termékeit forgalmazó, és a szoftverek magyarítását végz? Infomod cég árlistáján a legolcsóbb, egyképerny?s személyautó-szimulátor alaptípusa is közel öt és fél millió forintba kerül, a jobb térérzetet biztosító hárommonitoros, valódi autós kezel?szervekkel szerelt változat pedig már majdnem kilencmillió forintot kóstál.
    Az általunk is kipróbált, és az illusztrációkban is látható teherautó-, és buszszimulátor ára 16-18 millió forint, de létezik monitorok helyett projektorokat használó, életh?bb látványt biztosító változata is néhány millió forinttal drágábban. A fent említett eszközökhöz további öt-hat millió forintért lehet az életh?séget növel? ülésmozgató rendszert rendelni, ilyen azonban csak néhány helyen üzemel, például az egyik Volán-társaságnál.

    Az úrvezet?ket képz? magyar autósiskolák jelenleg leginkább az alacsony árakkal és rövid képzési id?vel próbálják magukhoz csábítani a vezetni tanulókat, így nem valószín?, hogy a szimulátorok a közeli jöv?ben megjelennek a B-kategóriás képzésben. A teherautó-, és buszsof?röket oktató cégeknek azonban célszer? lesz beruházniuk ilyen berendezésekre, mert nem lesz más reális lehet?ségük a kötelez? gyakorlatok elvégeztetésére.[/center:32acz1zv]