Az Európai Bizottság korábban kiadott sajtóközleményéből kiderül, hogy kutatások szerint a terrorista propagandatartalmak a megjelenésük utáni egy-két órában jelentik a legnagyobb veszélyt, ezért nagyon fontos, hogy időben felfedezzék és letiltsák őket. Éppen ezért a jövő hónapban megjelenik egy rendelettervezet, amely központosítani akarja a közösségi médiában megjelenő ilyen tartalmak szabályozását: maximum egy óráig engedné, hogy online maradjanak, az oldalaknak pedig büntetést kellene fizetniük akkor, ha ennyi idő alatt nem találják meg és iktatják ki a bejegyzéseket és profilokat – írja a BBC. A nagy óriások és a kis oldalak is érintettek A Bizottság rendelettervezetét az Európai Parlamentnek és a tagországok döntő többségének is el kell fogadnia, mielőtt érvényessé válik. Az EU azért döntött a szabályozás mellett, mert az elmúlt években nagyon megnőtt a terrorista akciók száma a határain belül, ezekben pedig nagy szerepe volt a terrorista propaganda terjedésének a közösségi médián keresztül. Julian King, az EU biztonsági unióért felelős biztosa a Financial Times-nak elmondta, hogy a szabályozás a nagyobb közösségi médiavállalatokat (mint a Facebook, a Twitter vagy a Youtube is), valamint a kisebb cégeket is ugyanúgy érinteni fogja. “A platformoknak különböző lehetőségeik vannak a terrorista tartalommal szembeni fellépésre, és az irányelveik nem mindig egyértelműek” – mondta. A propagandavideóknak óriási hatásuk van a terroristák toborzásában – fotó: MTI/EPA/Gulamullah Habibi Terjed a propaganda, mint a futótűz A nonprofit Szélsőségellenes Projekt (Counter Extremism Project) adatai szerint március és június között összesen 1348 Iszlám Állammal kapcsolatos videót töltöttek fel Youtube-ra, mindezt 278 különböző profilról, a videókat pedig összesen 163 ezerszer nézték meg. A tartalmak 24 százaléka több mint két órán keresztül a videómegosztón maradt. A Google korábban már kijelentette, hogy a Youtube által eltávolított, terrorizmusgyanús videók több mint felének mindössze 10 nézője volt átlagosan – ez, úgy tűnik, még mindig nem elég hatékony. A Twitter a legutóbbi ezzel foglalkozó közleményében elárulta, hogy tavaly július és december között összesen 274460 profilt függesztettek fel terrorizmusra felbujtó tevékenységek miatt, köztük sokat még azelőtt, hogy bármit posztolhattak volna. Ha ezt a rendelettervezetet elfogadják, akkor ez lesz az első alkalom, hogy az Európai Unió beleszól abba, hogy a cégek hogyan menedzseljék az oldalaikon megjelenő illegális tartalmakat.