Mégsem leszünk okosabbak a mobiljátékoktól

A témát ebben részben 'Hírek!' david9696 hozta létre. Ekkor: 2016. január 07..

  1. david9696 / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. július 12.
    Hozzászólások:
    14,404
    Kapott lájkok:
    252
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, az FTC kétmillió dolláros (mintegy 585 millió forintnyi) büntetést szabott ki a Lumosityre: a büntetést felhasználóik megtévesztésével indokolták. A Lumosity (és számos más hasonló mobilapp) azt ígéri, hogy rendszeres napi játékukkal olyan szintű agytréninget biztosítanak a játékosoknak, amely révén kognitív képességeik javulnak, ennek révén pedig elkerülhetik vagy legalábbis elodázhatják az öregkori kognitív problémákat: a memóriaromlást, a demenciát vagy akár az Alzheimer-kórt is. Az FTC témában nyilatkozó fogyasztóvédelmi intézet igazgatója, Jessica Rich sajtónyilatkozatában kitért arra is, hogy a mobilapp gyártói pont felhasználói félelmeit használta és aknázta ki. A több mint 60 milliós felhasználóbázis, illetve az évi 120 dolláros előfizetés ismeretében gondolhatjuk: ez nem feltétlenül küldte a padlóra a céget.
    A hasonló appok (Elevate, Fit Brains, BrainHQ, Cogmed és társaik) jelentős ígéretekkel érkeznek agyi képességeinkkel és biztosabb öregkorunkkal kapcsolatban, mindezt pedig azzal érvelik, hogy agyunkat ugyanúgy képesek vagyunk agymunkával edzeni és jobbítani, mint ahogyan izmainkat fejleszthetjük egy edzőteremben. Ezen fogalmat a tudományos élet neuroplaszticitás néven ismeri, és az ehhez kapcsolódó fejlesztések szintje nem a mobilok 1-2-5-20 dolláros appjainak szintjén mozog: számos amerikai katonai vagy egészségügyi szerv támogatja súlyos összegekkel a hasonló tréningekkel kapcsolatos fejlesztéseket.
    [​IMG]© elevateapp.comKonkrét, publikus eredmények viszont nincsenek. Olyannyira nincsenek, hogy 2014 októberében mintegy 70 kutató jegyezte azt a levelet (többek között a Stanford Center on Longevity, ill. a Max Planck Institute of Human Development szakértői), amely az agyjátékos piacra dolgozó cégek ellen íródott. Pontosabban: az egyes programok hiába vonultatnak fel akadémikus pozícióban lévő tudományos konzulenseket, ezen emberek kutatásai csak részben érintik vagy húzzák alá a cégek állításait, valamint a szakmailag lektorált kutatások is sok szempontból támadhatóak és ezek közül csak egy, hogy a kutatások olyan kevés kutatási alannyal dolgoznak, hogy a kapott eredmények egyáltalán nem számottevőek vagy figyelembe vehetőek. (Ráadásul, csak hogy a Lumosityról beszélünk: maga a program is azt állítja, hogy napi negyed órányi játék jelentős javulást eredményez… a játékban mutatott teljesítményben, azt viszont egyszer nem mondja, hogy jobb kognitív képességeink lesznek.)
    Sok esetben ráadásul azok a szoftverek segítenek agyunk hegyezésében, amelyeket nem is agyfejlesztőnek terveztek. A Florida State University kutatói például 2014-ben tesztelték azt, hogy problémamegoldó teszteken és térbeli képességeinket igénybe vevő feladatokon kik végeznek jobban: a Lumosity felhasználói vagy azok, akik a méltán híres Portal 2 térbeli-logikai játékkal játszanak. 8 órányi játék után a Portal 2-játékosok sokkal magasabb értéket értek el, mint a Lumositysek… vagy bárki más. A Lumosity felhasználói ugyanis semmilyen teszten nem teljesítettek jobban.