Emberi és géphiba közösen is előidézhette a hétfői, Pillangó utcai metróbalesetet: a járatok közti távolságot és a féktávot szoftver figyeli, de nem számol az időjárással és a fagyott, csúszós sínekkel. Kérdés az is, mitől csúszott a sínpálya, ha a BKV egész hétvégén takaríttatta az útvonalat. A rendőrség nyomoz és iratokat foglal le, felmerült a forgalomirányítók felelőssége is. Már pénteken csúszkáltak a szerelvények,nem véletlen, hogy a BKV takarító brigádja egész hétvégén oldószerrel dörzsölte, homokkal szórta a síneket a Pillangó utca és az Örs vezér tere között. Lekaparták a pályára tapadt, olajos bevonatot képező faleveleket is" – mondta az Origónak Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Baleset takarítás után Már ezért is megdöbbentő, hogy a nagytakarítás után hétfő reggel két szerelvény egymásnak ütközhetett a Pillangó utcai metróállomáson. A ráfutásos karambolban tucatnyian megsérültek, közülük öten súlyosan,a rendőrség pedig vasúti közlekedés veszélyeztetése miatt indított büntetőeljárást, egyelőre ismeretlen tettes ellen. Kettős ellenőrzés mellett is karamboloztak az M2-es metró szerelvényei Forrás: Szabó Gábor - Origo Labilis magyarázat A baleset után pár órával megszólalt a BKV vezérigazgatója: Bolla Tibor egyszerre beszélt az emberi mulasztás lehetőségéről és a rossz időjárási viszonyokról, azt viszont kizárta, hogy az Alstom-kocsik fékrendszerével lett volna gond. Rendőrök helyszíneltek a Pillangó utcai metrómegállóban Forrás: Lami Krisztofer A hidegre és fagyról szóló magyarázatot, később szerénynek és labilisnak minősítette az Origónak nyilatkozó Tarlós István. Házkutatás, kihallgatás Ha valóban emberi tévedésről van szó, több személy felelőssége felmerülhet: a csúszós pálya miatt.az automata irányítási rendszert a metróvezető is ellenőrizte - a szoftvert megelőzve tehát már azelőtt behúzhatta volna a vészféket, hogy az ütközés bekövetkezik. A rendőrség azonban vizsgálja a diszpécserek munkáját is. A vs.hu úgy tudja, hogy kedden hajnalban házkutatást tartottak a 2-es metró járműtelephelyén, több BKV-vezetőt kihallgattak, majd a forgalomirányítók összes hétfői adatát lefoglalták és elvitték. Virtuális térköz A baleset azonban előidézhette az automatikus forgalomirányító rendszer is. "Az M2-es metró forgalomirányító szoftverefigyeli a szerelvények sebességétés a köztük lévő távolságot –, ha azt látja, hogy a metrók túl gyorsan közelednek egymáshoz, vagy a vezető nem csökkenti megfelelően és folyamatosan a sebességet, maga vészfékezik, felülbírálva az emberi döntést" – mondta az Origónak a Metró KDSZ vezetője. Számol, fékez, kalkulál, de pár tényezőt nem ismer a szoftver Fotó: Hajdú D. András [origo] A program virtuális térközöket mér, és azt is eldönti, hogy mi az utolsó pont, ahol egy metró - szerinte - még biztonsággal megállhat, az előtte álló vagy haladó szerelvény közelében. Nem számol a faggyal A legkisebb, biztonságosnak ítélt táv 10-15 méter lehet a két metró között – a virtuális valóságban. A szoftver ugyanakkor nem számol azzal, hogy a sín a jégtől, nyálkától is csúszhat, ésnincs olyan vasúti fékrendszer, ami 15 méteren belül megállít egy több száz tonnás, 10-15 kilométer/órás sebességgel haladó szerelvényt. Ha a vezető nem figyelt kellőképpen, de nem is lépte túl a menetirányitási rendszer által még elfogadhatónak tartó sebességet, akkor simán elgurulhatott az utolsó pontig, ahonnan már vészfékkel sem volt megállás. Napos oldal Úgy tudjuk, az M2-es metrót nem látták el azzal a programmal, ami nyílt pályán figyelembe veszi a napos és az esős időjárásból adódó úti körülményeket– az M4-es vonalon haladó szerelvényeken viszont fut ez az alkalmazás. Síkos pályán, túlterhelve A baleset kapcsán többen az Alstom fékrendszerek problémáit is felemlegették – mint ismert, a csúszásgátló rendszert csak több módosítás és jogszabályi mentesítés után fogadta el 2011-ben a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Helyszínelő nézi az egymásnak ütköző szerelvényeket Forrás: Szabó Gábor - Origo Az Origo kérdésére az NKH megerősítette: a fékrendszer átment a vizsgákon, és sikeresen teljesítette a 4000 kilométeres tesztutat.Kérdésünkre hozzátették, a csúszás és kipörgésgátló rendszert ellenőrizték speciális, síkosított pályán is - normál terheléssel és túlterheléssel is, utóbbi négyzetméterenként nyolc álló utast jelent, telített ülőhelyek mellett. A csúszásgátló rendszer kiállta a próbát, írja a közlekedési hatóság – igaz, arra nem válaszoltak, hogy a 2010-es típusengedély óta tesztelték-e az Alstom-kocsik fékjeit,és mekkora a túlterhelt, síkos pályán haladó kocsiknál elfogadható féktáv. Segít a feketedoboz Hogy pontosan ki hibázott, kit terhel felelősség a baleset miatt, a szerdán derülhet ki: a Közlekedésbiztonsági Szervezet ekkora ígéri, hogy elemzik a karambolozó metrószerelvények forgalmi adatait: itt is van ugyanis feketedoboz, ami minden, az ütközésre vonatkozó információt tartalmazhat. A BKV egy nap után megszólalt Szerdán közleményt adott ki a BKV a Pillangó utcai metróbalesettel kapcsolatban: ebben maguk is példátlannal nevezik az ütlközést - azt viszont cáfolják, hogy nem figyeltek az Örs vezér téri állomáson a csúszásveszélynek. Fontosnak tartották tisztázni, hogy az M2 metróvonal SIEMENS gyártmányú biztosítóberendezés- és vonatvezérlés-rendszere az egymást követő járművek esetében úgynevezett biztonsági távolságot tart fent. Kérdés, hogyan léphetett túl ezen a biztonsági távon a balesetet okozó szerelvény. Let's block ads! (Why?) Forrás...