Oké, mi ez a játék? A Twilight Struggle egy 2005-ben kiadott kétszemélyes társasjáték, amivel a hidegháborús időszakot élhetjük újra: az egyik játékos az amerikai, a másik az orosz politikai és katonai döntéshozók szerepét ölti magára. Kapunk egy világtérképet, jelöljük, hogy melyik országban melyik félnek van kisebb, nagyobb vagy bármennyi befolyása, kártyákon kapjuk meg az adott korszakok eseményeit (a hidegháború kezdeti-, közép- és végső fázisát a játék így szeparálja) , amelyek különböző előnyöket vagy hátrányokat biztosítanak nekünk, aztán ezeket kell kijátszanunk: döntő pozíciókban kerülhetünk országokban, puccsokat szíthatunk, katonai manővereinkkel közelebb kerülhetünk a nukleáris háborúhoz, mindeközben az űrversenyben is egyre közelebb kerülhetünk ahhoz a ponthoz, amikor elsőként lőjük az űrbe a világ első űrállomását. A játékban amúgy győzelmi pontokat (VP) kell gyűjteni: az győz, akinek hamarabb van meg az ehhez szükséges 20 pont, vagy ha ilyen nincs, akkor az győz, akinek több van a tizedik kör végén. Ilyen a papírváltozat: az ismerkedési időszakban rémisztő, aztán rászokunk.Ha bonyolultnak hangzik, a játékosoknak szükségük lesz némi stratégiai gondolkodásra meg rákészülésre. Ez a rossz hír. A jó az, hogy a Twilight Struggle 2010 decemberétől 2016 januárjáig a Boardgamegeek társasjáték-mega-gyűjtő-és-információs site játéklistájának élén ült, ami azért elgondolkodtathat minket arról, hogy miért csak sárkányokat szeretünk pofozni a Munchkinban meg szürke nekromantákat kergetünk a Zombicideban, de hát embere válogatja. Emellett 2005-ben két kategóriában (háborús játék, kétszemélyes játék) is megnyerte az International Games Awardot, modernkori társasjáték témában pedig a Charles S. Roberts-díjat, ami azért elégedett csettintgetést hozhat azoknál is, akiknél a társasjátékok annyira nem futnak naponta szinten. Egyszerűsítsük le a történetet: érdemes egyszer kipróbálni, legalább. De inkább többször, először ugyanis tragikusan rövid idő alatt fogunk veszíteni. És, deviszont, nemhiába, most már PC-n is játszhatjuk és nem kell hétről hétre arra kéregetnünk barátainkat, hogy játsszanak velünk vele, hátha most már tényleg sikerül nyernünk egyszer. Mit ad a Steames változat? A Steamre csütörtökön felkerült változat (PC/Mac) 15 helyett most 12 euróért szerezhető be, 300 mega alatt foglal csak helyet, látvány- és hangdesignban pedig tökéletesen hozza mind a társasjáték grafikai világát, mind pedig azt a hangulatot (és hangeffekteket és politikai beszédrészleteket), ami ehhez jár. (Ha ehelyett mást szeretnénk, halkítsuk le a zenét teljesen és dobjunk be egy böngészőbe egy Radiooooo-t, országról országra is vándorolhatunk benne számonként a hidegháború által érintett területeken is, ha éppen ahhoz van kedvünk.) Itt még úgy tűnt, hogy nyerhetünk. Tényleg úgy tűnt.A Twilight Struggle legnagyobb előnye határozottan az AI. Ha nem akarunk másokkal játszani egy gép előtt ülve (ez egyfelől személytelenebb a társasjátéknál, másfelől olcsóbb megoldás, harmadfelől ehhez szükségünk lehet egy Playdek accountra), akkor dönthetünk az offline mód mellett, elnevezhetjük az amerikai és az orosz játékost ízlésünk szerint, beállíthatunk pár különböző játékmódot (a standard mód mellett komplikálhatunk Kínával, illetve a háború kései szakaszával is), hozzáadhatunk pár opcionális kártyát, adhatunk előnyt valamelyikünknek, aztán a játék a sivatagi sas vagy az orosz medve szigorával feltörli velünk a padlót. A játék kezdeti szakaszában legalábbis biztosan. Az eredeti játékban amúgy puccsok ill. űrverseny esetében kockadobással döntünk szerencsénkről, a PC-s játékban egy véletlenszámgenerátor, ami egyfelől teljesen érthető megoldás, másfelől sajnos elveszi annak az érzetét, hogy a kezünk a játék napján kifejezetten szerencsés (vagy kifejezetten nem az), egy AR- vagy VR-változat egy VR-kocka kiegészítővel nyilván sokat javíthat majd ezen. Verdikt: ajánljuk. Határozottan, az elmúlt évek egyik legjobb társasjátéka és egy tökéletesen működőképes PC/Mac-változat született belőle, angol beszélő gimnazisták ebből például könnyebben megtanulhatják a komplett időszakot és pár érettségi tételt is kihúzhatnak a listájukról. Nemzeti Alaptanterv által támogatott Steam-vásárlások, ahoy! Mit vegyünk még és hova jön? A játékban elkerülhetetlen a DEFCON-értékre való pislogás, ami érzékelteti, hogy mennyire vagyunk közel a nukleáris háborúhoz: ezen elem kifejezetten emlékeztet az Introversion Games szintén hidegháborús, de a Twilight Struggle-hoz képest hidegebb és érzéketlenebb (és ez most meglepő módon dícséret volt) játékra, a spártaian elnevezett DEFCON-ra. A játék fejlesztői a legutóbbi Kickstarteres posztjukban részletezték, hogy iOS-re és Androidra egyaránt készül a port, úgyhogy aki türelmes, hamarosan tényleg eltűnhet hosszas stratégiai szünetekre a munkahelyi vécéken. Vagy otthon. Vagy a buszmegállóban. Vagy bárhol. Akinek pedig esetleg megtetszett a játék annyira, hogy beszerezze fizikai valójában is, javasoljuk a 2009-es deluxe kiadást belőle, illetve javasoljuk a GMT kiadó többi, hasonló mechanikán alapuló játékát is: ilyen például az afgán konfliktust feldolgozó A Distant Plain és az amerikai-iszlám összecsapásokat megörökítő Labyrinth: War on Terror is.