Gazdaság Milyen jogi felelőssége van a vitatott blogbejegyzést közlőknek? (2. rész)

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' Mézga hozta létre. Ekkor: 2017. augusztus 31..

  1. Mézga / nem lopott :D

    Csatlakozott:
    2016. május 10.
    Hozzászólások:
    16,667
    Kapott lájkok:
    5
    Beküldött adatlapok:
    0
    A kétrészes írás első részében átnéztük a blogger jogi felelősségét, amelynek lényege, hogy bár főszabály szerint a blog nem sajtótermék, ám a jogsértő tartalom eltávolítható, sérelemdíj követelhető, sőt büntetőeljárás indítható. Ám mi a jogi helyzet abban az esetben, ha a blog gazdasági szolgáltatást végző, sajtóterméknek minősülő internetes oldalon jelent meg?


    Ha jogsértő a blogban közzétett tartalom, sérti valaki személyiségi jogait, jó hírét, netán rágalmaz, visszaél személyes adatokkal, akkor a sértett a bloggertől, és a blogszolgáltatótól is követelheti a kifogásolt tartalom eltávolítását.

    Minden konkrét ügyben meg lehet vizsgálni, hogy milyen módon járt el blogger és a blogszolgáltatás üzemeltetője, eleget tettek az eltávolítási kérelemnek, hány nap alatt léptek. Ha elvárható módón jártak, akkor a sértett döntheti el, hogy megelégszik-e ezzel, vagy tovább megy polgári peres, vagy büntetőbíróságra.

    A bírói gyakorlat a blogszolgáltatót, amennyiben például a blog tulajdonosa ellenére is elérhetetlenné tette a tartalmat, és a tőle elvárható módon járt el, felmentik a felelősség alól. Az eseteket azok minden körülményére tekintettel vizsgálják a bírák, mennyi jogsértő állítást tartalmazott a bejegyzés, milyen széles körben olvashatták.

    Üzleti hátrány és bizonyítása

    Adott esetben nem csupán magánszemélyt, hanem egy gazdasági vállalkozást is érhet jogsérelem, szerződésektől eshet el, vagyoni hátrány éri. Ha tudja bizonyítani az összefüggést a jogsértő tartalom és a károkozás között, akkor a bíróság a javára fog ítélni.

    Amikor a blog sajtótermék lehet

    Az is megtörténhet, hogy a blog – amely főszabályként nem sajtótermék – mégis annak minősül. A kérdést az fogja eldönteni, hogy a fogalmi elemek együttesen teljesülnek-e.

    A fogalmi elemek pedig a következőek: minden olyan sajtóterméket internetes sajtóterméknek (azaz internetes újságnak vagy hírportálnak) kell tekinteni, amely funkciójában, megjelenésében és hatásában is hasonlít a nyomtatott sajtótermékre, és amelyet gazdasági szolgáltatásként nyújtanak, amelynek tartalmáért valamely természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság szerkesztői felelősséget visel.

    További feltétel: a sajtótermék elsődleges célja szövegből, illetve képekből álló tartalmaknak a nyilvánossághoz való eljuttatása tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából, valamely elektronikus hírközlő hálózaton keresztül.

    A szolgáltatás megítélésénél elsősorban nem az elnevezésből, hanem a tartalomból, a felismerhető jellegből kell kiindulni.

    A szerkesztői felelősség kérdése

    Ebben a körben a felelősség a különböző blogok tartalmainak, kiválasztására, összeállítására nézve áll fenn. A szerkesztettségre utalhat akár különféle reklámoknak a szerkesztő által az adott oldalon történő elhelyezése is

    Ilyen például amikor egy cikkre történő kattintáskor „felugrik" egy reklám, vagy egy mozgóképekből álló tartalom reklámmal kezdődik, illetve amikor a szövegben az egyes bekezdések között, vagy a szöveg mellett, az oldal szélén olyan hirdetések szerepelnek, amelyet szintén az adott oldal szerkesztője helyezett el.

    [​IMG]
    Forrás: Studentsblog.com

    A tartalmak kiválasztásánál és összeállításánál meghozott szerkesztői döntés, ezáltal a fennálló felelősség megállapítható egy internetes sajtótermék esetében egy adott tartalomnak az oldalra történő „beszerkesztésével".

    Az internetes újság vagy hírportál főoldaláról vagy egyéb oldalairól elérhető tartalmakért, köztük a főoldalon blog elnevezés alatt közzétett tartalmakért is a sajtótermék szerkesztősége tartozik szerkesztői felelősséggel (kiadója pedig a jogi felelősséget viseli).

    A szerkesztői felelősséget ebben az esetben is magáért az internetes újságért viseli a kiadó, hiszen a főoldalra való beszerkesztéssel a kérdéses blog adott – a főoldalról közvetlenül elérhető – tartalma a sajtótermék tartalmainak részévé válik.

    Ám az is igaz, hogy mindez semmiképpen sem jelenti az sajtótermék kiadóját terhelő felelősség teljes egészében történő kiterjesztését egy más által szerkesztetett tartalomra.

    Amennyiben például a beszerkesztett blogbejegyzés a beszerkesztést követően, a sajtótermék szerkesztőjének ráhatása vagy befolyása nélkül frissül, és válik esetleg utólag jogsértővé, a jogi (ebben az esetben elsősorban polgári vagy büntető jogi, de nem médiajogi) felelősség kizárólag a blog írójának tekintetében állapítható meg.

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...