Bár Magyarországon viszonylag sok új zenei alkotás születik európai viszonylatban is, nagyon úgy néz ki, hogy a zene nehezen találja meg a közönségét. Ennek több oka is lehet, az Európai Unió felmérése ad néhány választ, de a hazai szerzői jogvédőket tömörítő ProArt szeretne tisztábban látni a kérdésben, ezért saját kérdőívet állítottak össze, hogy megtudják, milyen közönség a magyar, hogyan fogyaszt zenét, mennyi zenét hallgat, hány koncertre megy el egy évben, zavarja-e ha zene szól a plázában, az élelmiszerboltban vagy a kocsmában. Az EU felmérése ugyanis elég elszomorító: az ő adataik szerint a magyarok lényegesen kevesebbet és riktábban járnak koncertre, mint a régióban a horvátok, szlovákok, szlovének vagy osztrákok. Nyilván ebben nagy szerepet játszik az is, hogy a legnagyobb hazai zenei fesztiválról, a Szigetről az évek során egyre inkább kiszorultak a magyar látogatók, sőt idővel a magyar fellépők is, a Sziget éppen ezt a folyamatot akarta visszafordítani azzal, hogy idén több mint 200 magyar fellépőt hívott meg a fesztiválra. De ez is csak egy elmélet: a ProArt szeretné ellenőrizni és pontosítani az uniós adatokat az alábbi felméréssel. De nemcsak koncertre nem járunk: inkább másoljuk a cédét, és nem vásároljuk meg, hiszen ez Magyarországon legális, ezért fizetjük a sok vitát kiváltó üres hordozó díjat, aminek működését ebben a cikkünkben magyaráztuk el. Nyugat-Európában az online szolgáltatások (Deezer, Spotify, Google Play) a divatosak, ezekre fizetnek elő az emberek, illetve megveszik a lemezeket. Itthon is veszünk CD-t, de jelentős részüket ajándékba. Még egy fontos különbség a zenével való találkozás tere: hogy hol fedezünk fel új kedvenceket, rádióban, tévében, online vagy más csatornákon? Megkérdezzük-e a boltban, hogy milyen zene szól, ha az tetszik nekünk? A ProArt az alant található kérdőívben arra kíváncsi, hogy ezek az állítások mennyire igazak, illetve szeretne magyarázatot is találni az adatok mögött. A kitöltés 5-10 percet vesz igénybe, a válaszokat összevetik majd a Szlovákiában és Horvátországban gyűjtött adatokkal. Az eredményekről az Indexen lehet majd olvasni, úgyhogy hajrá! (A címlapképet köszönjük Podobni Mihálynak, fenytkepezo.tumblr.com) Íme a kérdőív: Milyen közönség a magyar? Összesen hét témában szeretnénk kérdéseket feltenni az Ön zenehallgatással kapcsolatos szokásairól. A kérdésekkel az EU által 2013-ban elvégzett felmérést szeretnénk pontosítani, illetve egy Szlovákiában párhuzamosan induló felméréssel szeretnénk összevetni a magyar közönség szokásait. A kérdőív hét kérdésre keres választ. Mivel tapasztalataink szerint a legtöbb embert nem érinti az összes kérdés, a fő kérdéseket azért kötelező megválaszolni, hogy az önre nem értelmezhető kérdéseket fel se tegyük. 1. Járt-e az elmúlt 12 hónapban koncerten? Ha igen, ezzel kapcsolatban felteszünk pár kérdést. 2. Járt-e az elmúlt 12 hónapban zenei fesztiválon? Ha igen, ezzel kapcsolatban hasonló kérdéseket teszünk fel. 3. Játszott-e az elmúlt 12 hónapban hangszeren? Ha igen, ezzel kapcsolatban egy kérdést teszünk fel. 4. Énekelt-e az elmúlt 12 hónapban valahol? Ha igen, ezzel kapcsolatban egy kérdést teszünk fel. 5. Hol és mennyit szokott rögzített, nem élő zenét hallgatni? Ezzel kapcsolatban pár kérdést teszünk fel? 6. Szokott-e vásárolni vagy másolni lemezeket, digitális albumokat? A tavalyi beszerzéseiről és a gyűjteménye nagyságáról szeretnénk kérdezni? 7. Szokott-e nyilvános helyeken, például boltokban, vendéglőkben zenével találkozni? Hol szokott új előadókat megismerni? Mi erről a véleménye? A zenei kérdések előtt nagyon kevés demográfiai adatot gyűjtünk Önről (nem, korcsoport, lakóhely típusa, anyagi helyzet), ami abban segít számunkra, hogy súlyozzuk a válaszokat. A kérdőívben semmit sem kötelező megadnia, és az Önt nem érdeklő témákat bármikor átugorhatja. Köszönjük szépen a válaszait! Index - Kultúr - Milyen közönség a magyar?