Tudomány Monsieur Peugeot börtönbe csukatta a legendás bogár atyját

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. január 30..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Hatvanhat éve, 1951. január 30-án hunyt el az autógyártás történetének egyik leghíresebb konstruktőre, Ferdinand Porsche. Nem csak legismertebb alkotása a bogár, hanem az 1920-as évek második felében debütált kompresszoros motorral szerelt Mercedes-Benz SSK, a Wanderer limuzin, sőt, az 1950-es évek népszerű francia kisautója, a Renault Dauphine is Ferdinand Porsche nevéhez fűződik. Sok minden más mellett részt vett a második világháború egyik legfélelmetesebb nehézpáncélosa, a Királytigris tervezésében, munkásságáért pedig nem csak professzori címet, hanem SS-Oberführeri rendfokozatot is kapott.

    Élete végéig szudéta-németnek vallotta magát


    A legendás német sportkocsik márkanevévé vált Ferdinand Porschéről csak kevéssé ismert, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia állampolgáraként látta meg a napvilágot, a csehországi Szudéta-vidéki Maffersdorfban (cseh nyelven: Vrastislavice nad Nisou), 1875. szeptember 5-én, Anton Porsche bádogosmester harmadik gyermekeként.

    [​IMG]

    Adolf Hitler vezér és kancellárnak Ferdinand Porsche professzor ( a kép bal szélén) bemutatja a VW bogár makettjét

    Forrás: Bundesarchiv

    A technika és a gépek világa iránti szenvedélyes érdeklődése inaséveire datálható.

    Az ifjú Porsche apja mellett dolgozott bádogosinasként, akinek különösen sok munkája akadt a reichenbergi iparvidék textilüzemeiben. A fiatal Porschét valósággal lenyűgözte a hatalmas gőzgépek, áramfejlesztők, és más technikai berendezések birodalma. Gyakran beosont a gépházakba, hogy megfigyelje a berendezések működését, odahaza pedig a padláson egy apró műhelyt rendezett be magának, ahol szabadidejében a drótok és galvánelemek szövevényében elektromos kísérleteket végzett.

    [​IMG]

    Dr. Ferdinand Porsche a 20. századi gépjárműgyártás egyik leghíresebb konstruktőre volt

    Forrás: Bundesarchiv/O.Ang.

    Középfokú tanulmányait Reichenbergben (cseh nyelven: Liberec) a Császári Technikai Iskolában végezte, inaskodása mellett. Az elektronikában önképzéssel megszerzett ismereteinek köszönhetően, a Vereinigte Elektrizitäts AG. Bela Egger,

    Egger Béla bécsi székhelyű magyar vállalkozása vette alkalmazásába 1893-ban

    a kiváló műszaki érzékkel megáldott, és magát élete végéig szudéta-némenek valló fiatalembert.

    Nevéhez fűződik a több mint száz éves első hibridautó


    Az automobilok világával először 1897-ben került kapcsolatba, Ludwig Lohner kocsigyártó cége, a K. u k. Hofkutschenfabrikant munkatársaként. Lohner vállalkozása elektromos meghajtású autó kifejlesztésén dolgozott. Ekkor, a gépkocsigyártás hőskorának kezdetén még nem dőlt el végleg a meghajtás kérdése, azaz hogy az Ottó-féle belsőégésű motor, a gőz, vagy tisztán csak az elektromosság hajtsa-e az automobilokat.

    [​IMG]

    A Lohner-Porsche féle elektromos autó egykorú fotón

    Forrás: Wikimedia Commons

    Lohner és Porsche 1898-ban olyan négyszemélyes elektromos autót konstruált, amely feltöltés nélkül képes volt 80 kilométeres távot megtenni.

    A villanymotor az első kerekeket hajtotta, Lohner és Porsche tehát a fronthajtásban is messze megelőzték korukat. Ferdinand Porsche konstruálta meg a technikatörténet első hibrid (villany és benzinmotor hajtotta) gépkocsiját, a Mixtwagen-t is, amelynek egyik példányát nem kisebb személyiség, mint maga Ferenc Ferdinánd főherceg, az Osztrák-Magyar Monarchia trónörököse vásárolta meg.

    [​IMG]

    Ferenc Ferdinánd trónörökös, családja köréban

    Forrás: Origo

    A forradalmian új technológiai kísérletek azonban felemésztették Lohner cégének tőketartalékait, aki így rákényszerült vállalata eladására a wiener-neustadti székhelyű Austro-Daimler részvénytársaságnak.

    A Jellinek-lányok hallhatatlanságának titka


    A céggel együtt a tehetséges fejlesztő, Porsche is az osztrák vállalat kötelékébe került, ahol addigi érdemeire figyelemmel technikai igazgatóként alkalmazták. Az Austro-Daimler konstruktőreként 1908-ban alkotta meg a négyfokozatú sebességváltóval és benzinmotorral felszerelt, 30 lóerős négyszemélyes Maja kisgépkocsit,

    amelyet kora egyik legkiválóbb autójának tartottak.

    [​IMG]

    Porsche tervezte az Austro-Daimler egyik korai sikertípusát, a Maját

    Forrás: Wikimedia Commons

    E márka egyik érdekessége, hogy Mercedes Jellinek húgáról, Maja Jellinekről kapta a nevét. (Emil Jellinek dúsgazdag autóipari vállalkozótól származik a Daimler Motoren Geselschaft 1901-es 35 hp modelljének hallhatatlanná vált márkaneve, a Mercedes, aki e típust idősebb leányáról nevezte el.)

    [​IMG]

    A híresebbé vált Jellinek lány, Mercedes

    Forrás: Wikimedia Commons

    Az első világháború idején az Austro-Daimler a Skodával együtt a hadseregnek teljesített megrendeléseket. Ferdinand Porsche szakmai karrierjében ez volt az első, ám korántsem az utolsó alkalom, hogy katonai járművek fejlesztéséhez fogott.

    Az Austro-Daimlertől eltanácsolták, a német Daimlernél tárt karokkal várták


    Az Austro-Daimlert 1923-ban hagyta faképnél, nem éppen szívélyes körülmények között. A háború utáni évek ínségében a cég főrészvényese, a Kreditanstalt Bank, illetve cégbeli megbízottja, Camillio Castigliani az export ellenértékeként beérkező külföldi valutát azonnal a gyorsan romló osztrák fizetőeszközre váltotta át, ellehetetlenítve ezzel a cég exporttevékenységét.

    Amikor Porsche ezt szóvá tette az igazgatóság ülésén, azt a választ kapta, hogy el kell bocsátani ezer embert,

    és megoldódik a probléma. A neves konstruktőrt mélyen felháborította ez a cinikus álláspont, így nem tett hangtompítót a szájára, amikor kifejtette ezzel kapcsolatos véleményét.

    [​IMG]

    Camillio Castigliani

    Forrás: Austria-Forum

    Miután tengelyt akasztott a cég teljhatalmú urával, Castiglianival, távoznia kellett a részvénytársaságtól. A „jó szakember könnyen talál munkát" bölcsesség a 20-as évek nehéz éveiben is igaznak bizonyult Porschére.

    Stuttgartban, Daimlerék fejlesztőirodájában tárt karokkal fogadták az ekkor már neves szakembert.

    A Daimlernél eltöltött évek ugyancsak termékenyre sikeredtek; Porsche nevéhez fűződik a Mercedes S, illetve SS és SSK típusok kifejlesztése. A Mercedes 2 literes nyolchengeres modelljével 1925-ben elért 130 km/órás sebesség akkoriban fantasztikus teljesítménynek számított.

    [​IMG]

    A Mercedes SSK 34 kompresszoros motorral szerelt típusa. Porsche remekelt a feltöltők fejlesztésében

    Forrás: Daimler-Benz AG

    Porsche sűrítővel (Roots-fúvóval) megnövelt teljesítményű Mercedes modelljei 1925 és 1927 között 21 győzelmet hoztak a Daimler számára. A a cég igazgatósága és Ferdinand Porsche közötti kapcsolat a szép sikerek ellenére sem volt felhőtlennek tekinthető. Különösen a Daimler és a Benz AG 1926-ban történt fúziója rontotta meg Porsche viszonyát a céggel,

    mivel ellenezte a két vállalat egyesülését.

    A sok vita és súrlódás kedvét szegte, és ez végül a cégtől történt távozásához vezetett.

    [​IMG]

    A Porsche által tervezett S típusú mercedes

    Forrás: Wikimedia Commons

    Addig azonban még néhány további sikeres konstrukcióval, köztük a Mannheim és a Wanderer-2 típusokkal örvendeztette meg a céget. A kompresszoros motorok fejlesztése terén végzett kiemelkedő tevékenységéért

    a Stuttgarti Műszaki Főiskola díszdoktorává avatta, nevét pedig bejegyezték a városháza aranykönyvébe.

    Mivel a Benztől érkezett vezetőkkel sehogyan sem tudott zöldágra vergődni, 1928-ban otthagyta a Daimler-Benz AG-t, és visszaköltözött Ausztriába. Itt a Steyr-nél próbált szerencsét, ám az 1929-es válság miatt a cég az Austro-Daimlerrel fuzionált, így Porsche ismét a régi ellenlábasaival került szembe.

    Porsche már Hitler előtt kitalálta a népautó koncepcióját


    A neves tervező elunva a nagyvállalati csatározásokat, 1931-ben az önállóság útjára lépett. Ekkor jegyeztette be Stuttgartban a "Dr. Ing. h.c. Ferdinand Porsche GmbH, Konstruktionsbüro für Motoren-, Fahrzeug-, Luftfahrzeug- und Wasserfahrzeugbau" azaz Dr. Ferdinand Porsche Mérnöki Kft. - Motor,- Jármű, - Légijármű és Vízijárműépítő Konstrukciós Iroda" meglehetősen hosszúra sikeredett nevű vállalkozását. Porsche olyan személygépkocsi megtervezésén kezdett el gondolkodni, amely megbízható, erős, szép küllemű, és ami a legfontosabb, hogy széles néprétegek számára is megvásárolható.

    [​IMG]

    ferdinand porsche Bernd Rosemeyer, és Elly Beinhor, az Auto Union versenyzőinek táraságában, 1937-ben

    Forrás: Bundesarchiv/O.Ang.

    A „népautó" gondolata tehát már azt megelőzően kipattant a kreatív konstruktőr fejéből, hogy azt az 1933. január 30-án kancellárrá kinevezett Adolf Hitler, a későbbi Führer, programként meghirdette volna. A Volkswagen (népautó) gyártása iránt először a Zündapp mutatott érdeklődést. Porschétól három mintadarab megtervezését rendelték meg. A gyár eredetileg egy öthengeres radiális dugattyús, és - a szokásostól eltérően - vízhűtéssel szerelt repülőgép-csillagmotort akart erőforrásnak beépíteni a népautóba, ám ez elvetélt elképzelésnek bizonyult.

    [​IMG]

    Az ős Volkswagen egyik korai prototípusa

    Forrás: Wikimedia Commons

    Ennél is nagyobb problémát jelentett, hogy a gazdasági világválság megroppantotta a Zündapp AG-t, amely emiatt ejtette a népautó-projektet.

    A népautó projektben azonban az NSU is fantáziát látott,

    ezért 1932-ben, miután visszatért Szovjetunióban tett szakmai körútjáról – megbízást adtak Porschénak, az autó megtervezésére. A neckarsulmi gyárban elkészült három prototípus már magán viselte a később legendává vált „bogár"összes fontosabb jellegzetességét. Végül az NSU gyártási programja sem realizálódott.

    Adolf Hitler is "bogarassá" válik


    A népautó programhoz ekkor azonban a legfelsőbb helyről érkezett nem várt támogatás. Adolf Hitler az 1933-as berlini motor show-n meghirdette a"nemzeti motorizációs programot"amely azt tűzte ki célul, hogy minden német család birtokolhasson személygépkocsit. Ezek után nem véletlen, hogy a népautó koncepció megvalósításán már évek óta dolgozó Porschét a kancellár magához kérette.

    [​IMG]

    Porsche (fekete kabátban) Adolf Hitlernek bemutatja a VW kabriolet változatát

    Forrás: Bundesarchiv

    Hitler személyesen adott instrukciókat a neves konstruktőrnek a népautó megtervezéséhez;

    az autó legyen legalább négy-öt személyes, végsebessége érje el a 100 km/órát, és ne kerüljön többe 1000 birodalmi márkánál. A népautó kifejlesztésére szóló megbízási szerződést Hitler 1934 júniusában küldte el Porschénak, és a szerződés aláírásával egyidejűleg a birodalmi kormány útján 20 ezer márkát utaltatott át a cégnek a konstrukciós kísérletekhez, valamint 12 fejlesztőmérnököt is Porsche rendelkezésére bocsátott.

    [​IMG]

    Egy korai, 1935-ös kísérleti prototípus

    Forrás: Bundesarchiv

    ferdinand Porsche több motor, és komplett személygépkocsi tervét is elkészítette, mire megtalálta a legmegfelelőbbet. „Kéthengeres kétütemű, azután kéthengeres tolattyús, majd egy Diesel-motort próbáltunk ki. Az egyik gyenge, a másik drága, a harmadik nehéz volt. A folyadékos tengelykapcsolónk sem vált be. Végül elhatároztam, négyhengeres, négyütemű boxermotort építek, hasonlót, mint amit az NSU gyárban készítettünk, s ez valóban megfelelt minden követelménynek. Mondanom sem kell, hogy számos karosszériát kipróbáltunk"-emlékezett vissza az útkeresés nehézségeire Ferdinand Porsche.

    [​IMG]

    A Führer kipróbálja a "bogarat"

    Forrás: Bundesarchiv

    A felülvizsgálattal megbízott szakértői bizottság 1935-ös jelentése az alábbiakat jegyzőkönyvezte: „Porsche úr az alvázzal még nem kész, a motor szerkezete ismeretlen, és a karosszéria nem látható". Porsche azonban nem adta fel, és a legjobbnak tartott tervből három szériapéldány 1936-ban meg is épült. A prototípusok kiválóan teljesítettek; esőben, fagyban sivatagi hőségben, és

    embert valamint gépet próbáló útviszonyok között 50 ezer kilométert futottak problémamentesen.

    Az eredeti terv szerint minden nagyobb német autógyár beszállt volna a Volkswagen programba, ám a Daimler-Benz üzemében elkészült 30 darabos próbaszéria után megváltozott, egyben grandiózusabbá vált a koncepció.

    [​IMG]

    ferdinand Porsche egy Volkswagennel Bécsben, 1939-ben

    Forrás: Bundesarchiv

    Adolf Hitler 1938.május 26-án nem csak egy új gyárnak, hanem egy komplett ipari városnak tette le az alapkövét Wolfsburgban.

    A népautó program felívelését azonban megakasztotta a második világháború kitörése;

    1941-ben, a gyárat haditermelésre állították át. A Volkswagen bogár csak a második világháború után , a termelés újraindításával futott be páratlan világkarriert.

    Oberführeri rangot viselt az SS ezüstgyűrűjével kitüntetett konstruktőr


    A náci államvezetés különös becsben tartott Porschét, aki a világháború kirobbanása után a hadiipar szolgálatába állította tehetségét.

    Ferdinand Porsche Josef Goebbels kezdeményezésére és Hitler egyetértésével 1934-ben német állampolgárságot kapott,

    elvégre mégsem viselhette „ a legnagyobb német gépkocsi-konstruktőr" a hitleri ideológia szerint az „Untermensch" nemzetek közé tartozó Csehszlovákia állampolgárságát.

    [​IMG]

    Hitler háromtengelyes tizenkéthengeres Mercedes limuzinjában is Porsche-féle feltöltő dolgozott

    Forrás: Bundesarchiv

    Porsche 1937-ben lépett be a Nemzetiszocialista Német Munkáspártba (NSDAP), párttagságának igazolására az 5 643 287-ik sorszámú tagsági könyvet kapta meg.

    Ezzel egyidejűleg az SS is tagjai sorába kooptálta a neves mérnököt,

    akit Heinrich Himmler, az SS főnöke, később a szervezet alá besorolt SS Sturmwerk Volkswagen vezetőjének nevezett ki.

    [​IMG]

    Heinrich Himmler meglátogatja a mauthauseni tábort 1941-ben. A Reichsführer-SS 1942-ben Oberführerré léptette elő Porschét

    Forrás: Wikimedia Commons

    Porsche ebben a minőségében 1942-ben SS-Oberführeri rendfokozatot kapott. ( A Wehrmachtban az SS a „főezredesi" rendfokozatának nem volt megfelelője.) A hadiiparban kifejtett háborús szolgálataiért megkapta a háborús érdemkeresztet, és az SS ezüstgyűrűjét is.

    [​IMG]

    Ferdinad Porsche is megkapta az SS ezüst emlékgyűrűjét ( a kép illusztráció9

    Forrás: Wikimedia Commons

    A háborús években a Volkswagen a bogár helyett a Kübelwagen tiszti terepjárót, valamint ennek kétéltű változatát, a Schwimmwagen-t gyártotta.

    [​IMG]

    A Porsche tervezte Ferdinánd rohamlöveg

    Forrás: Wikimedia Commons

    Porsche 1942-ben készítette el a VK4501 kódjelű nehézharckocsi, az elhresült Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. vagy Tiger-I. néven ismertté vált páncélos terveit, amelyet az ugyancsak általa tervezett Sd.Kfz.184 „Ferdinánd" nevű nehéz páncélvadász követett.

    [​IMG]

    Királytigris nehétpáncélos

    Forrás: Bundesarchiv

    Részt vett a Tiger-I típust felváltó Panzerkampfwagen Tiger Ausf. B, közismert nevén a Királytigris harckocsi kifejlesztésében,

    amely a szövetséges páncélelhárító lövegek számára szinte áttörhetetlen homlokpáncélzatával és félelmetes átütőképességgel rendelkező hosszú csövű harckocsiágyújával, a második világháború legrettegettebb nehézpáncélosává vált.

    Monsieur Peugeot színre lép


    1945 nyarán az amerikai megszálló hatóságok a német ipar vezetőit összegyűjtötték, hogy kihallgassák őket a hitleri érában folytatott tevékenységükről. Az ekkoriban az ausztriai Zell am See-ben tartózkodó Porschét a francia megszálló hatóságok egyik tisztje kereste fel, és meginvitálta Baden-Badenbe. A konstruktőr fiát, Ferry Porschét küldte el maga helyett a tárgyalásokra, aki Badenben megtudta, hogy apját egy francia népautó tervezésével szeretnék megbízni.

    [​IMG]

    Ugyancsak Porsche terv a Renault Dauphine

    Forrás: Wikimedia Commons

    Erre a hírre Porsche a fia után utazott Baden-Badenbe,

    ahol azonban a tárgyalások közben egy francia tiszt felsőbb parancsra hivatkozva, a fiával együtt letartóztatta.

    Formálisan a második világháború alatti hadiipari tevékenysége illetve az SS tagsága volt a vád. Később azonban kiderült, hogy lefogásuk hátterében valójában más ok állt. Porsche és fia letartóztatását Jean Pierre Peugeot a francia autógyártó konszern társtulajdonosa szerveztette meg azzal az indokkal, hogy a német megszállás idején Porsche – aki többször is látogatást tett a Peugeot gyáregységeinél - úgymond közreműködött a Wehrmacht részére termelő vállalat „kifosztásában".

    [​IMG]

    Ferdinand és Ferry Porsche

    Forrás: Wikimedia Commons

    1946-ban Porschét Párizsba vitték, ahol Louis Renault villájában helyezték el. A Reanultnál kellett közreműködnie egy új népautó megtervezésében. A francia gyár mérnökei a korábbi tervek alapján már elkészítették a farmotoros kiskocsi prototípusát, ez azonban rengeteg problémával küszködött. A Ferdinand Porsche által áttervezett modell lett végül a nagysikerű Reanult Dauphine.

    Presztízsmárkaként él tovább a neve


    A párizsi intermezzo után Porschét megbilincselt fogolyként Dijonba szállították, ahol 1947-ben egymillió frank óvadék ellenében ideiglenesen szabadlábra helyezték. Az Austro-Daimler egykori főnöke,Castiglione amikor értesült egykori munkatársa sorsáról, kiállt mellette, és a közbejárására végül az összes vád alól mentesítették a német konstruktőrt.

    [​IMG]

    A bogár a második világháború után futott be szédületes karriert

    Forrás: Volkswagen AG Archiv

    Az idős Porsche 1950-ben meglátogatta a rohamosan gyarapodó és egyre nagyobb kapacitással termelő wolsburgi Volkswagen gyárat, ahol személyesen a Vokswagen igazgatója kalauzolta körbe, hogy bemutassa az új széria gyártását. Porsche módfelett elégedett volt a látottakkal. „Én is így csináltam volna, Nordhoff úr" – kommentálta a látottakat.

    [​IMG]

    Porsche 356 C sportkupé

    Forrás: Wikimedia Commons

    Élete alkonyán fia, Ferry Porsche vette át a stafétabotot az idős mestertől.

    Ő kezdte el önálló vállalkozásban gyártani a Porsche nevet viselő luxus sportkocsi csodákat, amelyek mind a mai napig az egyik legmagasabb presztízsmárkának számítanak az autópiacon.

    [​IMG]

    Az idős porsche a nevét viselő sportkocsi mellett

    Forrás: Bundesarchiv


    Ferdinand Porsche 1951. január 30-án sikereinek egykori színhelyén, Stuttgartban hunyt le örökre szemét.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...