2022 Május Naplemente, tengerpart, néha háború – Top Gun: Maverick

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2022. május 28..

  1. Péter28 / Guest

    Naplemente, tengerpart, néha háború – Top Gun: Maverick

    [​IMG]

    Sokat vártunk rá, végül idén a Top Gun: Maverick Cannes-i vörösszőnyeges premierje nyitja a blockbuster szezont. Az egyik legikonikusabb Tom Cruise karakter visszatért és minden hibája ellenére magával ragadó.

    A ’80-as évek akciólázában készült Top Gun klasszikussá vált. Nem azért, mert olyan eredeti vagy egyedi lett volna, hiszen ugyanabban az évben mutatták be a Vasmadarak: Lángoló égbolt című „coming-of-age-pilóta” filmet is. A kettő között a különbség felszínes. A Vasmadarakban gyerekek játszanak felnőttet, a Top Gunban felnőttek… gyerekként viselkedő felnőttek játszanak háborús hőst. Mégis, a Top Gunra emlékezünk, a Vasmadarak pedig a folytatások ellenére is a ’80-as években maradt. Mit tudott a Top Gun akkor? És vajon tudja-e ugyanezt ma is? A formulát még mindig ismeri, a Maverick negyed évszázad után is ugyanazzal a felhajtóerővel bír, mint elődje.

    Újra megmártózott az amerikai zászló a tesztoszteronfürdőben,
    és az eredmény ugyanaz a sármos egyenruhában is laza vadászpilóta, ami komolyságában komolytalan, felnőtteskedésében gyermeteg.

    Évtizedekkel járunk Pete „Maverick” Mitchell első akciója óta. A Top Gun egység az amerikai légierő legjobbjait tömörítő elit alakulat, ahol Tom Cruise karaktere elveszítette bajtársát, Goose-t és egyedülálló pilótává nőtt. Ma Maverick egy sci-fi-be illő programban tolja saját maga és az emberiség határait egyre csak kijjebb. Feladata, hogy elérje a Mach9-es sebességet, de a drónok korában ilyen játékokra nincs pénz. A program életben tartásáért Maverick – a gyakorlat közben kigondolva – mégis felgyorsul Mach10-es sebességre, igazolva, hogy kell ember a gépbe. Igaz, a dollármilliárdos berendezésnek oda és ő is majdnem megsül. A betonszilárdan álló és mindig mogorva Rear ezredes (Ed Harris) ennek ellenére kipenderítené az akciósztárt, ám ekkor a Top Gunnak mégis szüksége van a még mindig századosi rangú pilótára.

    [​IMG]
    Ezen a ponton lehet sejtésünk, hova halad a történet: a drónok idején a pilótának lenni kiábrándító munka, mint mikor a plázában felmosó takarító megvetéssel vegyes kétségbeeséssel nézi a robotporszívót. Nagyobbat nem is tévedhetnénk, mert a Top Gun: Maverick nem a lelketlen gép és a gépben ülő lélek harcáról fog szólni. A film első 20 perce gyakorlatilag zárójeles, a némiképp izgalmas (de már így sem aktuális) kérdésfelvetés után

    visszatérünk a ’80-as évekbe, újranézetik velünk az első Top Gun egy fokkal gyengébb változatát.
    Maverick feladata most nem a teljesíthetetlen küldetés teljesítése (erős Mission: Impossible szájíz), hanem az ifjak kitanítása. Az „én nem vagyok tanár alkat” kötelező vonakodása után elindul a kiképzés, Goose fia, Rooster (Milles Teller) és a generáció legjobbjai részvételével. Ha nem lenne elég, hogy Rooster édesapja Maverick gépében halt meg, az is kiderül, hogy a százados volt az, aki visszadobta a kadét papírjait, visszavetve évekkel a karrierjét. A tanár irányába mutatott feszültség adott. Ráadásul a csapaton belül is megvan a rivalizálás, hiszen itt van az együttműködésre aligha képes Jake „Hangman” Seresin (Glen Powell) is, aki az első filmből leginkább Val Kilmer ellenlábasként szolgáló karakterének feleltethető meg.

    [​IMG]
    Hasonló felállás, hasonló motivációk, ráérzésre ugyanazok a meztelen férfi felsőtestek az amerikai naplemente erős hátfényében, mégis az új Top Gun valamivel kevesebb. A küldetés, ami miatt összehívták a csapatot nem egyszerű, ellenben kellően túlmagyarázott. Szükség is van rá, hogy a legfiatalabbak és a leggyengébbek is követni tudják, miért kell egy kanyonban repülni az arra alkalmatlan gépekkel, hogy aztán a hegytetőről zuhanórepülésben kilőjenek egy célpontot, ahova nemrégiben plutóniumot szállítottak.

    A feladat már majdnem gagyi, egy gyengébb Call of Duty még elbírná, egy Top Gunnak túl esetleges.
    Alább kell adnunk az igényeinket, ha értelmet keresünk a film központi akciójában, hiszen az amúgy itt is használt Tomahawk rakéták probléma nélkül oldanák meg az ellenséges plutóniumraktár problémáját.

    Persze, a „miért nem a sasok vitték a gyűrűt Mordorba” típusú akadékoskodásnak sok veleje nincs, mégis jól jelzi, hogy ez a Top Gun kauzalitást mellőző története már egy fiatalabb és szélesebb korcsoportnak készült. Ezt hangsúlyozza, hogy az ellenség személytelen, a szemben repülő pilóták fekete sisakjai mögött nincs arc, de még csak jelzés sincs, hogy jelenleg körülbelül milyen ország az ellenség. A ’80-as években még adott volt a Szovjetunió, de ma a film már nem vállalja be azt sem, hogy Mignek nevezze az ellen repülőjét, helyette beéri a semmitmondó ötödik generációs vadász jelzővel. Polkorrektség a profitmaximalizás jegyében, még ha ezzel élét is veszíti a cselekmény súlya. Ám legyen, mondta Joseph Kosinski (Tron: Örökség, Feledés) rendező és a filmkészítés minden szakasza iránt tevékenyen érdeklődő Tom Cruise.

    A Tom Cruise-filmek központi kérdése az, hogy miként kezelik a most Cannes-ban meglepetés életműdíjat kapott és akár a repülőgépre kívülről kapaszkodó színészjelenséget.

    A Top Gun: Maverick válasza erre, hogy hadd menjen!
    A vadászpilótás őrület új kiadása szabadjára engedi a Cruise-egót, talán jobban, mint eddig bármi. Teljesen pontos az alcím: Maverick. Ez a film nem szól másról, csak róla, mindenki más csak asszisztál az élő legenda sikeréhez. 1986-ban még voltak karakterek Cruise-on kívül, például Val Kilmer Icemanje. Mára ők vagy eltűntek, vagy önmaguk papírmasé másait látjuk viszont, vagy éppen itt vannak, de szerepük nincs. Bizony Val Kilmer is cameózik egyet a Maverickben, de az idős és beteg színésznek is csupán egy visszafogott hommage jutott, jelentősége a filmben csak hiányának lesz. Bármennyire fürdőzik is a Maverick saját örökségében, ez egyáltalán nem zavaró, sőt, kellemes felidézése a filmnek, ami inkább emlékeinkben szépült klasszikussá.

    Minden ráció és tapasztalat ellenére a film mégis működik. A cselekmény együgyűsége ellenére a moziszékbe szegez, a hangrobbanások még mindig kiválóak, a film végi ölelkezés pedig kicsit meg is dobogtatja azt, amit meg kell. Sokáig vártunk rá, a járvány egyik legnagyobb vesztese a Top Gun: Maverick, ami eredetileg három évvel ezelőtt lett volna aktuális. Maga a film egynyári lett, de annak szórakoztató. Ebben legnagyobb szerepe a humornak van, ami jó ritmusú és nem bugyuta. Amit pedig magával vihet az utókor, az a filmvégi dogfight jelenet. A légi ütközet gyors tempójú, a film pedig jól irányítja a figyelmet. Sajnos ez a koncentráltság nincs meg az egész filmben, de az utolsó húsz perc párját ritkítja. Elvégre mindannyian érzünk valami gyermeki csodálatot, ha vadászrepülőgépek lövik egymást az mozivászon egén.

    2022. május 21.

    https://www.filmtekercs.hu/kritikak/top-gun-maverick-kritika