Amikor a fenntartható fejlődés, és az autóipar kapcsolata kerül terítékre elsődleges, és legfontosabb téma a fosszilis tüzelőanyagok kiszorítása. De a teljes kép más összetevőket is tartalmaz, a tiszta, környezettudatos gyártás egyéb elemei is elengedhetetlenek az ökológiai lábnyom csökkentéséhez. Nem csak a hajtást, az energiaforrást kell átgondolni, újratervezni. Az autók alkatrészei, kiegészítői is megújulást igényelnek. Legfőképp a gumiabroncsok területén hozhat komoly változást, ha sikerül környezetbarát alapanyagot találni a gyártáshoz. A Continental már régóta kísérletezik egy megoldáson. A Taraxagum abroncsok érdekessége, hogy a futófelület gyermekláncfű gyökérből előállított kaucsukkal készül. Már a tesztabroncsok gyártásánál tart a Continental, a hosszú távú cél a gumiabroncs-előállítás fenntarthatóbbá tétele, illetve a hagyományos nyersanyagok, a természetes gumi kiszorítása. Ezzel enyhítenék a trópusi gumifa-ültetvények kihasználtságát, és a gyártó üzemeihez közelebb lévő, mérsékelt övi földterületeken folyhatna az előállítás, amivel a szállítás káros környezeti hatásai is enyhülnének. A Continental mellett egy másik nagy gyártó, a japán Bridgestone is komoly kutatásokat végez a témában. Sikeresen kifejlesztettek egy olyan új abroncsot, amely természetes összetevőit teljes mértékben egy száraz területen honos sivatagi cserjéből nyerik. A guayule cserjéből készült természetes gumi nagy hasonlóságot mutat a kaucsukfából kitermelt természetes, növényi eredetű alapanyagra. A Bridgestone tervei szerint 2050-re az összes általuk forgalmazott gumiabroncs fenntarthatóan előállított nyersanyagból készül majd. A fő komponensek fejlesztése mellett az apróbb alkotóelemek terén történő előrelépés is sokat nyom a latba. A Ford például a Heinz ketchupgyárral közösen a paradicsomhéj felhasználását vizsgálja, vezeték, és pénzérme tartókat készítenek az ökológiailag semleges alapanyagból. A cél a kőolajalapú műanyagok helyettesítése növényi alapokon nyugvó gyártástechnológiával, a paradicsomon kívül kókuszdióval, cukorrépával, farostokkal folynak már ígéretes kutatások. A fenntarthatóságot célzó, már gyártás alatt álló típusok közül a BMW i3-as emelkedik ki. Nem csak elektromos hajtása miatt, hanem a belső térben alkalmazott természetes anyagok okán. A kenaf vagy rostmályva nevű növény több helyen feltűnik, az üléseket borító kárpitok teljes mértékben újrahasznosított rostokból készülnek, a műanyagok 25 százaléka pedig újrahasznosított anyagból vagy megújuló erőforrásokból származik. Ezek a törekvések, és a néha furcsának tűnő kutatások eredményei bizonyítják, hogy az autóipar számára lehetséges kialakítani a fenntartható gyártást, csak a megfelelő innováció szükséges.