Még el sem kezdődtek a brexit-tárgyalások, de egyre több a konfliktus a szakítással kapcsolatban. A tagságot lezáró tárgyalásokkal párhuzamosan mégsem lehet elkezdeni a szabadkereskedelmi tárgyalásokat az EU-val, csak ha már kiléptek. A kereskedelmi megállapodás elhúzódása veszteséget jelenthet a brit gazdaságnak: szakértők szerint az autógyártók és a repülőtársaságok lehetnek majd gondban. A kilépés utáni alkudozások akár évekig is elhúzódhatnak. Csak azután tárgyalhatna Nagy-Britannia az EU-s szabadkereskedelemről, ha már kifizette a lelépési pénzt és megállapodott a kilépés minden feltételében, így döntöttek Máltán az EU-27-ek, és ezzel végképp szertefoszlott a brit remény, hogy gyors és zökkenőmentes lesz egy új kereskedelmi szerződés kialakítása. Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke a máltai EU-csúcson. Nem a briteknek kedvez a brexit-tárgyalások menetrendje. Forrás: AFP/Matthew Mirabelli Márpedig a britek érdeke mindenképp az lett volna, hogy a brexittel párhuzamosan vágnak bele az amúgy hosszúnak és bonyolultnak ígérkező kereskedelmi alkudozásokba, Máltán azonban - főként francia befolyásra - úgy döntött az Unió, hogy csak akkor lehet egyezkedni a kereskedelmi szabályozásról, ha Nagy-Britannia már nem tagja az EU-nak. Jelenleg még annak a veszélye is fennáll, hogy ha kudarccal végződnek a kilépési tárgyalások, a közös piaccal járó előnyökről a briteknek – legalábbis átmenetileg - le kell mondaniuk. A most javasolt tárgyalási sorrend egyébként az uniós állampolgárok szabad munkavállalásáról is előbb rendelkezne, és csak utána jöhetnek a britek számára előnyös részek. Kilépéspárti kampány a tavalyi népszavazás előtt: sokba fog kerülni a függetlenség. Forrás: AFP/Justin Tallis Az egyébként brexitellenes BBC összeállítása, becslése szerint egy szabadkereskedelmi megállapodás híján a brit-uniós kereskedelem akár 30 százalékkal is visszaeshet, mert ebben az esetben a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) normái lépnek életbe. Ez alapján 1,5-45 százalékos vámok sújthatják a brit árukat az Unióban, ami nyilvánvalóan versenyképtelenebbé teszik a brit portékát a kontinensen. Ugyanakkor ez fordítva is igaz, ám a briteknek sokkal több a vesztenivalójuk. A szigetország kivitelének 44 százaléka irányul az Unióba, és a nem vám jellegű kereskedelmi korlátoknak leginkább kitett szolgáltatások a brit gazdaság 80 százalékát adják. 6,5 milliárd dollár Nagy-Britannia exportja az Unió felé, miközben a 27 tagállam együttes kivitele a szigetországba 16 milliárd euró. A határok szabad átjárhatóságának elvesztése 70 ezer munkahelyet tehet tönkre csak a pénzügyi szektorban, ez jórészt annak a folyamatnak köszönhető, ami már el is kezdődött. Eszerint egyre több nagybank átcsoportosítja alkalmazottait az EU-ba, miközben további leépítéseket helyeztek kilátásba Nagy-Britanniában. Theresa May, brit kormányfőnek a vártnál nehezebb lesz a feladata. Forrás: AFP/Justin Tallis Az Uniónak leginkább kitett két brit iparág, az autógyártásnak, illetve a légiközlekedésnek jelenthet gondot a brexit. Előbbi a termékek 56 százalékát a kontinensen adja el, és a második legnagyobb piaca az USA, de ide csak a forgalmának 14,5 százaléka jut. A légiközlekedésnél a legnagyobb veszteséget az Easyjet, a Ryanair és a Wizzair szenvedheti el. A népszavazás óta mindhárom légitársaság részvényei sokat veszítettek értékükből, legtöbbet, 34 százalékot az Easyjet-részvények ára esett. Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy egy teljesen új kereskedelmi megállapodást csak több év alatt lehet tető alá hozni, mert 5000 termék- és szolgáltatásfajta esetében kell részletekbe menően alkudozni a harmonizációról. Let's block ads! (Why?) Forrás...