A Facebook olyan arcfelismerő szoftvert fejlesztett, ami majdnem annyira hatékony, mint az ember. A Deepface-t ugyan nem publikus használatra szánták, de a cég egy korábbi arcfelismerő programját már betiltották Európában, így valószínűleg meg is marad fejlesztői eszköznek. Az adatvédelmi szakértők aggodalma viszont jogosnak tűnhet. Kapcsolódó cikkek (5) Megint az arcunkra mászna a Facebook A Facebook kikapcsolja az arcfelismerést 60 millió dollárért vett arcfelismerőt a Facebook Arcfelismerőt venne a Facebook Bocsánatot kért a Facebook az arcfelismerő szoftverért A Facebook bejelentette, hogy fejlesztettek egy Deepface nevű arcfelismerő szoftvert. A Deepface kifinomult algoritmusaival már-már emberi pontossággal megállapítható, hogy két fényképen ugyanaz az ember látható-e. Lássuk, mit jelent ez adatvédelmi szempontból. A Facebooké a világ legnagyobb képadatbázisa. Több százmillió aktív felhasználójuk van; ők gyakran töltenek föl magukról képeket. Ezeken vagy megjelölik magukat, vagy nem. Ha nem, az se baj, a Deepface 97,25 százalékos pontossággal megállapítja, hogy két lefényképezett arc azonos-e. A Facebook felmérése szerint az embereknél ugyanez az arány 97,53 százalékos, vagyis a résztvevők alig fél százalékkal teljesítettek jobban, mint a szoftver. [h=3]Mesterséges intelligencia áll mögötte[/h] A Deepface-t a Facebook három kutatója és egy tel-avivi professzor készítette. Ha mutatunk a szoftvernek egy arcot – akár csak kinyomtatva is –, a szoftver elkezdi feldolgozni az arc jellegzetes ismertetőjegyeit, és azonosítja a célszemélyt. Itt például látható, ahogy Sylvester Stallonét azonosítja a gép. A Facebooknak már most is van arcfelismerő szoftvere; ez javasolhatja az ismerőseinknek, hogy jelöljék be a fotókat, amiket feltöltünk. Ilyenkor meghatározott paraméterek, például a szemek közti távolság vagy a fül és a szem formája alapján próbálja azonosítani a fotón szereplő személyt. A Deepface ennél egy fokkal kifinomultabb, ugyanis deep learning szoftver. A deep learning a mesterségesintelligencia-kutatásnak az az alterülete, amelyik a rendezetlen adathalmokban keres rendszert. A kutatók ráadásul egy olyan központi hálózatot is létrehoztak, ami az állatok központi idegrendszeréhez hasonlóan működik; a Deepface így jobb találati eredményeket érhet el. [h=3]Egy kísérlet, jól megfontolt szándékkal[/h] A Deepface egyelőre csak egy kísérleti projekt, a Facebook 1,23 milliárd regisztrált felhasználója nem férhet hozzá a programhoz. Ugyanakkor Mark Zuckerberg, a cég vezérigazgatója a részvényeseknek már korábban is említette, hogy szeretne javítani a Facebook mesterségesintelligencia-szoftverein. Zuckerberg nem is állna meg az arcfelismerésnél: még a bejegyzések szövegeit is elemeztetné, hogy a rendszer következtethessen az illető hangulatára vagy a szövegkörnyezetre. Mindez a Facebook növekedését szolgálja. A cég üzleti modellje közismerten a közösségi hálózatról begyűjtött felhasználói adatok értékesítésére épül, ezért fontos, hogy a cég minél jobban megismerje a felhasználóit. Így ugyanis sokat javíthatnak a célzott hirdetések hatékonyságán. Ez persze nem mindenkinek tetszik. Egyes kormányhivatalok az adatbiztonság miatt aggódnak. A Facebook korábbi arcfelismerő szoftverét Európában már betiltották, és arra kötelezték a céget, hogy törölje a kapcsolódó adatokat is. http://index.hu/tech/2014/03/20/profi_arcfelismerot_fejlesztett_a_facebook/