2002-ben jelent meg a Digital Reality utolsó űrstratégiája, mely piszok látványos űrcsatákkal és szórakoztató játékmenettel hódított. Az 1997-es Imperium Galacticával, illetve az 1999-es folytatással a Digital Reality letette a névjegyét a nemzetközi porondon is. A magyar fejlesztők űrstratégiája mind a sajtót, mind a játékosokat meggyőzte, sőt, az Imperium Galactica II 2000-ben még BAFTA díjat is nyert zene kategóriában, és sokan a mai napig a valaha megjelent legjobb hazai játéknak tartják. Maguk a fejlesztők viszont az Imperium Galactica II sikerei után elfordultak az űrstratégiák műfajától, és új irányt véve, egy lépegetős játék készítésébe vágtak bele, ami a Walker munkacímet kapta. Sajnos ennek a programnak végül nem sikerült kiadót találniuk, így le kellett lőniük. Ez után a kitérő után tértek vissza az űrstratégiák világához, azonban az Imperium Galactica név használati jogait addigra már megvette egy másik magyar fejlesztőcsapat, a Philos Laboratories, így a Digital Reality készülő játéka végül a Haegemonia nevet kapta a keresztségben. A háború sosem változik A Haegemonia története a távoli jövőben játszódik, a Naprendszer sikeres kolonizálása után. A feszültség egyre csak nő a Föld és a Mars között, mikor pedig egy marsi delegációt szállító hajót ismeretlen vadászok megtámadnak és megsemmisítenek, az indulatok elszabadulnak és kitör a polgárháború. Ebbe a nem túl rózsás helyzetbe csöppenünk mi, első lépésként pedig el kell döntenünk, hogy a Föld vagy a Mars oldalán szállunk be az emberiséget megosztó konfliktusba. Ez a választás csak a kampány első fejezetét befolyásolja: miután rendet raktunk a Naprendszerben, és újra egyesítettük az embereket, már közösen, egy zászló alatt vonulhatunk az idegenek ellen. A játékban összesen három faj kapott helyet, az emberek mellett a kariakok és a darzok tartanak még igényt a világuralomra, azonban néha feltűnik még egy rejtélyes, negyedik csoport is, a solonok, akik már rég elhagyták a galaxist, de néhány csúcstechnológiás apróság azért maradt utánuk. Fontos viszont kiemelni, hogy kampányt csak az emberek kaptak, az idegenek oldalán harcba szállni a multiban lehet. A Haegemonia eredeti kiadásában természetesen szerepelt a magyar szinkron, akárcsak az Imperium Galacticában, azonban ez sajnos csak a dobozos változatra igaz, a Steamen és a Good old Games-en kapható verzióra nem. Szóval, aki a digitális verzió mellé teszi le a voksát, annak sajnos be kell érnie az angol nyelvvel. Az Univerzum Légiói A Haegemoniában az Imperium Galacticához képest leegyszerűsödött a bolygók kezelése. Immár nem lehet lenézni a felszínükre, csak az adózás, kereskedelem, bányászat és gyártás kérdésében lehet dönteni velük kapcsolatba. Ez elsőre talán visszalépésnek tűnhet, de azért nem árt, ha egyik szemünket végig a kolóniákon tartjuk, hiszen a lakosok morálja véges, és ha sokáig szenvednek a magas adóktól vagy az ellenséges tűztől, annak akár lázadás is lehet a vége. Szintén fontos pontja a játéknak a kutatás. Nyolc területen összesen 250 különböző találmány várja, hogy felfedezzék, azonban a hadjárat során lehetetlen mindegyiket kifejleszteni, így döntenünk kell, a nyolc terület közül melyekre fókuszálunk és melyeket hanyagoljuk el. Bár a Haegemonia meglehetősen szűkmarkúan méri a fejlesztési pontokat, ha okosan megválasztjuk, mire költjük őket, nem fogunk megszorulni. Űrhajók tekintetében már sokkal jobb a helyzet, összesen három kategóriába lehet felosztani az irányítható járműveket. A katonai hajók és a kémek neve magáért beszél, a harmadik csoportba, a speciális hajók közé pedig kereskedők, roncsgyűjtők, bányászállomások, szatellitek és ezekhez hasonló egységek kerültek. A katonai hajók további alosztályokra bonthatók, melyek erőben növekvő sorrendbe állítva vadászok, korvettek, cirkálók és csatahajók, valamint a küldetések alatt néha csapódnak majd hozzánk hősök, ezeket szintén beoszthatjuk valamelyik egységünkhöz, hogy a saját egyedi bónuszaival járuljon hozzá a sikereinkhez. A kampány elején mindössze egy szakasznyi vadásznak parancsolunk majd, azonban ahogy haladunk előre a ranglétrán, úgy kerül majd egyre több és egyre masszívabb egység az irányításunk alá, így a játék végére már komoly űrcsatákat vezényelhetünk le. A hajók harc közben tapasztalati pontot szereznek, és fejlődhetnek is, egy egység maximum kilences szintű lehet. Minden szinttel plusz életerő, sebzés és pontosság jár, így egy veterán brigád harcban sokkal többet ér egy zöldfülű osztagnál. Tekintve, hogy minden küldetésnél magunkkal vihetünk meghatározott számú hajót és hőst az előző misszióból, egy idő után már kifejezetten elit egységeket is irányíthatunk majd. Bár a harc maga elég látványos, nem szabad közben megfeledkezni a kémkedésről sem, mely szintén a Haegemonia szerves része. A kémhajók meglehetősen sérülékenyek, így célszerű velük lopakodni, de ha egyszer sikerrel célba juttatják a bennük lapuló kémet, akkor hatalmas károkat okozhatnak. Az ügynökök a pénz- és információlopástól kezdve a merényleteken át egészen szabotázsig mindenre felhasználhatóak, de persze nem árt közülük párat ráállítani a kémelhárításra, hiszen a gép is szívesen döf minket hátba, ha erre lehetőséget adunk neki. Kémeink néha lelepleződhetnek, de semmi gond, néhány csatahajó még ilyenkor is kimentheti őket, hiszen a leghatásosabb diplomáciai eszköz továbbra is a lézerágyú. Remélem, volt légzsák a hajódban! A Haegemoniában kétféle nézet van, melyek között a space segítségével lehet váltani. A taktikai képernyő két dimenzióban mutatja az adott naprendszert, jelöli a baráti és az ellenséges egységeket és bolygókat. Átfogó startégia kidolgozásához, az egyre növekvő birodalom irányításához természetesen ezt a nézetet ajánlott használni. Azonban a játékban helyet kapott egy 3D-s mód is, ami jól jöhet ütközetek során, vagy amikor egyszerűen csak nézelődni akarunk. És van is mit nézni, ugyanis a Haegemonia mai szemmel nézve is tetszetős. Persze látszik rajta, hogy ez a játék bizony tizenöt éve került a boltokba, és ennek megfelelően a grafikája már kicsit kopottas, de még így is öröm végignézni egy-egy űrharcot 3D-ben. A hajók összecsapnak, manővereznek, embereink beszólnak a nemrég lelőtt ellenséges egységeknek stb. Kevés felemelőbb (és egyben lehangolóbb) látvány van annál, mint amikor a vadászaink formációba állnak, rárepülnek a célpontra, aztán mind mellélőnek. A Haegemonia egy nagyszerű játék, egy vérbeli űrstratégia, mellyel a Digital Reality a Reunionnal és az Imperium Galacticával megkezdett úton haladt tovább. Izgalmas történet, a mai napig korrekt grafika és félelmetesen látványos űrharcok várják mindazokat, akik belekóstolnak a galaxis meghódításába. Érdemes hát elővenni, akkor is, ha most ismerkedsz a műfajjal, de persze akkor is, ha nosztalgiáznál egy jót valamelyik régi klasszikussal. Let's block ads! (Why?) Forrás...