Filmklub Richard Gere-t sosem szabad leírni

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. február 14..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Amióta Richard Gere kiöregedett a középkorú csábító szerepköréből is, egyre ritkábban látjuk a moziban, pedig éppen azóta derült ki róla, hogy valójában milyen jó színész. Az idei Berlinale egyik versenyfilmjében, a The Dinnerben például bravúrosan oldja meg, hogyan váljon nárcisztikus politikusból erkölcsi példaképpé, miközben mellette hasonló csatákat vív magával Steve Coogan, Laura Linney és Rebecca Hall is. De nemcsak az ő játékuk kivételes minőségéért, hanem az okosan megírt történetért is érdemes volt látni a Testről és lélekről egyik vetélytársát.


    A Berlinale versenyprogramjának ígéretes darabja volt a The Dinner című amerikai film, amit egy kortárs holland író, Herman Koch nálunk is megjelent könyve, A vacsora alapján készített Oren Moverman (A harmező hírnökei) rendező. Bár végül vegyes fogadtatásban részesült – ami jó hír abból a szempontból, hogy most épp nem tűnik a Testről és lélekről nagy riválisának –, azért voltak olyan értékei, amikért érdemes ajánlani a magyar nézőknek, annál is inkább, mert könnyen lehet, hogy lesz esélyük a hazai mozikban látni. (Ugyanis már akadt forgalmazója.)

    [​IMG]

    Laura Linney és Richard Gere a The Dinner berlini sajtótájékoztatóján

    Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Frederic Kern/Geisler-Fotopress

    A legtöbben a Nem félünk a farkastól-hoz, vagy Roman Polanski hat évvel ezelőtti filmjéhez, Az öldöklés istené-hez hasonlítják a The Dinner-t pusztán azért, mert ebben is két házaspár esik egymásnak egy decensnek induló vacsora során, de a témája valójában egész máshová fut ki, és az említett filmekkel ellentétben nem egy klasszikus kamaradráma, mert tele van flashback jelenetekkel, a végső vitát megágyazó vagy megmagyarázó előzményekkel.

    De amiért végképp tévedés az említett filmekkel összevetni, hogy azok azt akarták megmutatni, milyen rövid idő alatt képesek kulturáltnak tűnő, intelligens emberek – némi alkohol segítségével –kivetkőzni magukból és felszínre hozni állati indulataikat; ez pedig egy morális dilemma elé állítja a főhőseit, amiben ők egyre vehemensebben képviselik azt, amit szívük szerint helyesnek tartanak, és aminek valóban hatalmas tétje van.

    A két jómódban élő, elegáns házaspár elkényeztetett fiai (akik unokatestvérek) egy görbe estén nagyon rossz kalandba keveredtek. Annyira rosszba, amit már nem lehet kamaszos éretlenségükkel mentegetni: megtámadnak és súlyosan bántalmaznak egy hajléktalant, majd elszelelnek, és sorsára hagyják. Pechjükre velük volt egy örökbe fogadott testvérük, aki kezdettől ellenezte a csínynek induló bűncselekményt, és a maga módján meg is bünteti őket érte, mert a telefonnal megörökített esetet felrakja a netre.

    [​IMG]

    Richard Gere a The Dinner című film berlini sajtótájékoztatója előtt

    Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Kay Nietfeld

    De amíg a két fiú kilétét nem deríti ki a rendőrség, még akár meg is úszhatják. A két házaspár tehát azért ül össze, hogy megbeszéljék, mit kell tenni ilyenkor: befolyásukat latba vetve eltussolni az esetet, vagy a rendőröket megelőzve feladni magukat, és vállalni a felelősséget, valamint az ezzel járó következményeket.

    A sztori igazából attól válik érdekesé, hogy előtte alaposan megismertük a felnőtteket és saját, kiváltságos életük küzdelmeit, és ezalapján egészen mást gondoltunk róluk, mint ahogyan ebben a vitában megnyilvánulnak. Az addig főszereplőnek hitt Pault (Steve Coogan) egy neurotikus igazság bajnokának ismertük meg, aki azért nem tud beilleszkedni a felnőtt világba, mert képtelen tolerálni a hazugságot és a képmutatást, és hiperérzékenysége erényként hatott.

    [​IMG]

    Steve Coogan és Laura Linney a The Dinner című filmben

    Forrás: Tesuco

    A feleségét, Claire-t (Laura Linney) egy családját odaadóan egybetartó nőnek láttuk. Paul testvére, Stan (Richard Gere) önző, egomán politikusnak látszott, aki semmi másért nem él, csak hogy önnön fontosságában fürdőzzön, az ő felesége, Kate (Rebecca Hall) pedig egy elhanyagolt, szenvedő, csak a reprezentációra tartott nőnek tűnt.

    A The Dinner azonban éppen attól okos és trükkös film, hogy végül minden másképp van, mint ahogy hittük. A hosszú előjáték azért kellett, hogy belássuk: nem a hétköznapi maszkjában mérettetik meg az ember, hanem azokban a vészhelyzetekben, amikor a maszk lekerül. És előfordulhat, hogy akkor épp az képviseli az igaz értékeket, akire korábban egy lyukas garast sem tettünk volna. De nem ez a film üzenete, mert lássuk be, akkor kimerülne a közhelyekben.

    [​IMG]

    Oren Moverman, Laura Linney, Richard Gere és Steve Coogan a The Dinner berlini sajtótájékoztatója előtt

    Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Dave Bedrosian/Geisler-Fotopress

    A fő célja inkább az, hogy elgondolkodjunk azon, hogyan döntenénk, ha a saját erkölcsi elveinket kellene szembeállítani a családi összetartással? Mit választanánk: a lelkiismeretünket vagy a családunkat? És mi a család egyáltalán, ki tartozik bele? Túl lehet-e lépni a benne rögzült szerepeken és viszonyokon, amik valójában mindenkit megnyomorítanak? És nem nyomnak-e össze legalább ennyire a kiváltságos társadalmi helyzetből, a jómódból és vezetői szerepből fakadó kötelezettségek?

    [​IMG]

    Laura Linney, Steve Coogan, Rebecca Hall, Richard Gere és Oren Moverman rendező a The Dinner berlini díszbemutatóján

    Forrás: AFP/Tobias Schwarz

    A film végére annyi zavarbaejtő kérdés ostromolja az ember agyát, és a fantasztikus színészi alakítások még az egyes karakterekből fakadóan is annyi gondolatot ébresztenek, hogy szinte zsongó fejjel állunk fel a székből. A The Dinner nem könnyíti meg a dolgunkat: nem rangsorol a lehetséges válaszok között, és nem állítja be egyiket sem helyesebbnek vagy igazabbnak. Örülhetünk végül, hogy egyelőre csak elméletben kell latolgatnunk magunkban.

    A The Dinner című filmet a berlini filmfesztiválon láttak, a magyarországi bemutatója időpontja egyelőre nem ismert.

    KAPCSOLÓDÓ CIKK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...