Release Date: 2014. február 6. Genre: akció, sci-fi Director: José Padilha Screenwriter: Joshua Zetumer Studio: Fórum Hungary Starring: Abbie Cornish, Gary Oldman, Jackie Earle Haley, Jay Baruchel, Jennifer Ehle, Joel Kinnaman, Marianne Jean-Baptiste,Michael K. Williams, Michael Keaton, Samuel L. Jackson 2014.02.06. (RoboCop) Detroit, 2028. A robottechnológia monopóliuma egy nemzetközi óriáscég, az OmniCorp kezében van. Különböző harci drónjaikat sikerrel használja a hadsereg a tengerentúlon már évek óta – ez pedig sok milliárdos profitot jelent a cég számára. Az OmniCorp fejesei úgy döntenek, hogy hazai fronton is csatasorba állítják egyébként sokat vitatott technológiájukat, és erre nem sokkal később remek lehetőség adódik. Amikor Alex Murphy (Joel Kinnaman) – a szerető férj és apa, valamint remek zsaru, aki mindent megtesz azért, hogy elsöpörje a bűnözést és a korrupciót Detroit utcáiról – súlyosan megsérül szolgálat közben. Az OmniCorp benne látja meg a lehetőséget, hogy létrehozzanak egy félig ember, félig robot rendőrtisztet. A vállalat álma, hogy minden városban szolgáljon egy Robotzsaru, ennek köszönhetően pedig további milliárdok kerüljenek a részvényesek számláira. Egy dologgal azonban nem számoltak: a robottesten belül továbbra is egy ember rejtőzik, akik igazságot akar szolgáltatni minden áron! KRITIKA A legjobb remake-ek azok, amik teljesen újraértelmezik az eredeti mozit, hiszen az egyediség az egyetlen, ami létjogosultságot adhat nekik. Tóth Csaba A legtöbb remake többnyire nem több pénzkereseti forrásnál a stúdiók számára, amit gondos iparosokkal gyártatnak le, akik precízen forgatják újra a klasszikus jeleneteket új színészekkel és legfőképp új és látványosabb speciális effektusokkal, csak épp a lélek, a gondolat és a mondanivaló veszik el valahol útközben. Miután Paul Verhoeven egyik sci-fi klasszikusát, Az emlékmást nemrég sikeresen herélte ki Hollywood, nem gondoltam volna, hogy a Robotzsarura ennél jobb sors várhat. A moziszékbe helyezkedésem után akkor kezdtem gyanakodni, hogy itt mégis valami mást, valami többet látok, amikor már bő egy óra eltelt a filmből úgy, hogy a nyitányban látható híradóbejátszáson kívül egyetlen nagyobb akciójelenetet sem láthattunk. A hollywoodi rendezők és sztárok egyik kedvenc interjús bullshitje, hogy a remake-nek azért van létjogosultsága, mert sokkal karakterközpontúbb, mint az eredeti mozi, és őket tényleg a történet és a társadalmi mondanivaló érdekelte, nem pedig a pénzkötegek számolása és a CGI robbantások mennyisésének látványos növelése. Mindezt hihetetlenül gyakran mondják, de csak a legritkább esetben gondolják komolyan. Az új Robotzsaru azonban tényleg komolyan vette önmagát. Sokkal mélyebben szól ember és gép eggyé válásának egyéni és társadalmi hatásairól, mint az elődje, és a sci-fi környezet, amiben játszódik, sokkal realistább, mint amit annak idején Verhoeven teremtett. Izgalmasan dolgozza fel a drónkérdést, és állandóan a jelenre reflektál (pl. az OmniCorp kísérleti telepe egy kínai rizsföld mellett található), méghozzá nagyon okosan. Sokkal többet kapunk Murphy családjából (maga az asszonyka engedélyezi a robottá alakítást), és az OmniCorp vezetőjét játszó Michael Keaton is egy sokkal ravaszabb és simulékonyabb cégvezért alakít, mint az elődje, a motivációi pedig végig tisztán érhetők. Nyoma sincs a Verhoeven-féle fogyasztói társadalomkritikának, és az időnként ironikus hangnem is kikopott, de ez talán nem is olyan nagy baj 2014-ben. A film végig komolyan veszi magát, egyedül Samuel L. Jackson szándékosan eltúlzott médiageci-karakterén keresztül kacsint ki néha ránk. Izgalmas kérdéseket vet fel, és nem keni el őket az olcsó szórakoztatás oltárán, egyedül két dologban marad adós a nézőjének. Murphy nyomozása a saját „gyilkosai” után nagyon összecsapott lett, egy-egy karakter tettei (pl. a Robotzsarut megteremtő doktoré) pedig a korábbiak fényében kissé érthetetlenek, de José Padilha (Elit halálosztók) rendező elmondta, hogy a keze erősen meg volt kötve az MGM által, úgyhogy nem tudhatjuk, ez kinek a sara. Furcsa módon akciójelenetekben sem olyan erős az új film. Na, nem mintha a meglévők rosszul néznének ki, hanem mert viszonylag kevés van a filmben, és hála a kinti PG13 korhatárnak, ezek korántsem brutálisak, bár egy kis biohorror azért belefért. De ez már csak kötekedés: ha az új Robotzsaru nem is lesz olyan klasszikus, mint a nagy előd, sokkal többet nyújt a legtöbb remake-nél, ráadásul nemcsak szórakoztatni akar, hanem még mondanivalója is van. 118 perc, amerikai Robotzsaru « VOX.hu