Rengeteg kütyü fordult már meg nálunk, viszont csak kevés tudott olyan lelkesedést kiváltani belőlünk, mint a Gear VR. Történetünk 2012-ben kezdődött, amikor is az Egyesült Államokban megalapították az Oculus VR nevezetű céget, mely kifejezetten a virtuális valóságra, illetve egész konkrétan egy termékre, a kereskedelmi forgalomban 2016 elején felbukkanó Oculus Rift virtuális szemüvegre fókuszál. A 2014-ben a Facebook által felvásárolt cég tavaly a Samsunggal is összeszűrte a levet, és ennek eredményeképp nemrégiben felbukkant a kereskedelmi forgalomban a két nagyágyú által közösen fejlesztett Gear VR, mely tulajdonképpen az Oculus Rift némileg egyszerűbb, okostelefon által meghajtott kistestvére. Lássuk hát, hogy mit is tud ez a mindenképpen ígéretes kütyü! Felépítés A 198x116x90 milliméter méretű Gear VR egész pontosan 380 grammot nyom a mérlegen, illetve a fejünkön, de ehhez még hozzájön a készülék elülső szekciójába helyezett Galaxy Note 4 176 grammos tömege is. Az ily módon már 556 grammos kütyü viselése szerencsére nem kényelmetlen, ami elsősorban a vastagon párnázott pántoknak, illetve a minden irányban állítható kivitelnek köszönhető. A telefont az enyhén kihajtható microUSB portra lehet rádugni, ezt követően pedig egyszerűen csak a helyére kell hajtani és rögzíteni a mobilt. A telefon elé még egy átlátszó plexit is felapplikálhatunk, ennek azonban nem sok lényegi szerepe van. Kezelhetőség, hang Baloldalt csak a méretes Gear VR és Oculus feliratok láthatók, az ellentétes oldal pedig egy 35x35 milliméter felületű tapipadnak és egy "vissza" funkciós hagyományos nyomógombnak ad otthont. A kezelésben ezen két készség van segítségünkre, az egyedi felhasználói felület egyes elemeire pedig elég egyszerűen csak ránéznünk, illetve opcionális Bluetooth kontroller is elérhető a VR-hoz. A hangerőt ugyancsak jobboldalt tudjuk állítani: alaphelyzetben a telefon hangszórója szól, de a virtuális valóságba sokkal jobban belefeledkezhetünk, ha valamilyen vezetékes fülest csatlakoztatunk a mobilra. Működési elv Amint a fejünkre vettük a kütyüt, a külvilág azonnal megszűnik létezni a számunkra, a sötétítés teljesen hibátlan. Mindkét szemünk előtt egy-egy méretes lencse található, és ezek segítségével lényegében teljesen közelről figyeljük a telefonunk kijelzőjének tartalmát. A felső élen elhelyezett manuális tekerőgomb révén előre-hátra tudjuk mozgatni a mobilt, és ezáltal tudjuk állítani az élességet. Tesztünk során a tökéletes élességet sehogy sem tudtuk elérni, ehhez ugyanis néhány millimétert még messzebb kellett volna mozgatni a telefont. Itt jegyzendő meg, hogy természetesen normál szemüveggel együtt is használható a VR, mely egyébként a fejünk forgását/bólintását figyeli, a helyzetváltoztatását nem. Ha levesszük a fejünkről a VR-t, akkor a közelségérzékelő gondoskodik arról, hogy feleslegesen ne fogyjon a telefon akksijából az Amper. Pixelháború Nem gondoltam volna, hogy a Note 4-ben lévő 5,7 colos képátlójú, 2560x1440 pixeles QHD felbontású és 515 ppi-s pixelsűrűségű elképesztő Super AMOLED érintőkijelzőre kapcsán egyszer majd azt fogom kifogásolni, hogy túl darabos a képe, de most elérkezett ez a pillanat. Ez pedig egész egyszerűen annak a következménye, hogy a Gear VR-ban egészen közelről, nagyító alatt figyeljük a Note 4 képét, és ebben az esetben még az 515 ppi is nagyon kevés. A 96 fokos látószög viszont egész egyszerűen elképesztő (Rift: 100 fok), ténylegesen a történések közepében érezzük magunkat, a térérzet és a "háromdé" nagyon ott van a szeren. No para, no akadás! A remek élményben komoly szerepe van annak, hogy a technológia nem a telefon, hanem a VR spéci gyorsulásmérőjét és giroszkópját használja, illetve az sem elhanyagolható szempont, hogy a késleltetés mindössze 20 milliszekundum, és a képmegjelenítés a teszt során egyetlen egyszer sem akadozott. Ez utóbbi mindenképpen elismerésre méltó eredmény, ugyanis nem szabad elfelejteni, hogy a 3D vizuális világot ezúttal nem egy a szemüvegre kábellel rögzített nagyteljesítményű számítógép, hanem "csak" egy csúcskategóriás phablet, a Note 4 végzi. A Gear VR-t mi egy Exynos chipsetes 910C mobilon próbáltuk ki, de természetesen a Snapdragon-alapú 910F is remekül használható a ketyerével. Tartalom Ez eddig szép és jó, de mégis mivel lehet próbára tenni a készülék tudását? Nos, ebben nagy segítségünkre van a telefonunkra telepíthető Oculus alkalmazás, mely egyelőre még csak a 0.5.7-es bétaverziójánál tart, de már most remekül használható és egész korrekt mennyiségű, de persze korántsem tengernyi tartalmat vonultat fel. A store-ban ingyenes és néhány dolláros appok egyaránt fellelhetők, és amennyiben minden jól megy, idővel exponenciálisan nőni fog a tartalmak száma. Ehhez még hozzájön, hogy a Gear VR mellé egy 16 GB kapacitású microSD memóriakártyát is csomagol a gyártó, melynek exkluzív tartalmai révén rögtön az első kibontást követően próbára tehetjük új szerzeményünket.