Filmklub Szabó István különleges világa

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2018. február 18..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Ha csak a filmes elismeréseket vesszük, Szabó István kétségkívül a legsikeresebb magyar rendező. A magyar Oscar-nevezések történetében a legtöbbször, összesen hétszer indították a díjért, ebből négyszer az amerikai filmakadémia jelölte is filmjeit, 1982-ben pedig a Mephisto volt az első magyar nagyjátékfilm, ami Oscar-díjat kapott. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy 2005-ben Annette Beninget a Csodálatos Júlia főszerepéért (amelyért Golden Globe-ot kapott) a legjobb színésznőnek járó Oscarra jelölték, akkor összesen öt Szabó István-film került az amerikai filmakadémia elismerésének közelébe. Szabó Istvánt filmjei felidézésével köszöntjük születésnapján.


    Az Oscar-díj és a jelölések mellett rengeteg más nemzetközi sikert is elért filmjeivel. A Redl ezredes-t például a legrangosabb brit mozgóképes díjjal, a BAFTA-val tüntették ki, Berlinben pedig két Szabó-film, a Bizalom és az Édes Emma, drága Böbe is Ezüst Medvét nyert. Cannes-ban a Mephisto a legjobb forgatókönyvért járó díjat és a filmes újságírók elismerését is elnyerte, a Redl ezredes pedig a Zsűri díjával – a fesztivál egyik legtekintélyesebb díja – térhetett haza. 1999-ben A napfény íze (három Golden Globe-jelölés mellett) megkapta a sokak által európai Oscar-nak hívott Európa Filmdíjat, ráadásul nem is ez volt az egyetlen Szabó-alkotás, amire az Európai Filmakadémia felfigyelt: 2005-ben a Csodálatos Júlia is a jelöltek között volt, 1992-ben pedig az Édes Emma, drága Böbe a legjobb európai forgatókönyv díját hozta el.

    [​IMG]
    Jack Valenti, Szabó István a Mephistóért elnyert szoborral, Klaus Maria Brandauer és Ornella Muti az 1982-es Oscar-gálánForrás: AFP

    Felsorolni is sok lenne az összes elismerést Moszkvától Locarnóig, Tallinntól Los Angelesig.
    Pedig ezek csak a díjak. Szabó István ugyanis nem csak a fesztiválzsűrik, de a közönség körében is sikeres – és ha létezik ennek a sikernek receptje, akkor az az ő esetében talán abban áll, hogy mélységesen emberi történetekről mesél, a személyesség közérthető hangján, de a szó legnemesebb értelmében vett művészi igénnyel.

    Szabó István filmjei soha nem öncélú, a film formanyelvének megújítási igényéből létrejött, bravúrkodó alkotások, hanem őszinte és világos filmek, hiteles és átélhető történetekkel, amelyek középpontjában emberi sorsok állnak. Túlzás nélkül: Szabó István a 20. század mozgóképes portréfestője, akit a személyes sorsok izgatnak konkrét történelmi helyzetekben, az, hogy az egyén hogyan képes megőrizni identitását az uralni igyekvő ideológiákkal szemben, illetve hogy meddig lehetséges az önfeladás és megalkuvás nélküli kompromisszum.

    [​IMG]
    Szabó István a Mephisto rendezése közbenForrás: Magyar Fotóarchívum

    Szabó István 1938-ban született, Budapesten és 1961-ben Máriássy Félix osztályában végzett, ahol egy másik klasszikus, Makk Károly volt a tanársegéd. Nem akármilyen osztály volt ez: például Elek Judit, Kézdi-Kovács Zsolt, Rózsa János, Gábor Pál, Gyöngyössy Imre, Kardos Ferenc vagy a negyedik évfolyamtól kezdve Huszárik Zoltán voltak a rendező osztálytársai.

    A diplomaszerzés után Szabó hamar – a lengyel és francia filmművészet akkori törekvéseinek hatására kialakult – „magyar új hullám" egyik vezéregyénisége lett, indulásakor nagy hatással volt a filmjeire a francia újhullám (különösen François Truffaut könnyedsége tetten érhető), majd később valamennyire a svéd Ingmar Bergman filmes látásmódja – de természetesen Szabó filmjei alkotójuk senkivel össze nem keverhető kézjegyét hordozzák magukon. Az eredeti, nagy művész kézjegyét.

    Már vizsgafilmjével, a Koncert című lírai etűddel felhívta magára a figyelmet: eredeti látásmódját az oberhauseni nemzetközi fesztiválon díjazták. De többi kisfilmje is a rendező különös érzékenységéről tanúskodott, az 1962-ben forgatott, „franciásan könnyed", alig 10 perces Te (Esztergályos Cecíliával a főszerepben) el is nyerte a Tours-i Filmfesztivál nagydíját.

    Útkereső fiatalok – az első trilógia

    Első nagyjátékfilmjének elkészítésében nagy szerepet játszott, hogy 1962-ben Herskó János rendező kérésére átkerült a Híradó és Dokumentumfilmgyárból a Hunnia Filmgyárba, ahol először Herskó Párbeszéd című filmjében első asszisztens lett. Herskó János támogatásának köszönhető, hogy 1964-ben (akkoriban rendhagyóan fiatalon) Szabó István elkészíthette első nagyfilmjét, ráadásul saját (azaz nem felülről rákényszerített) forgatókönyvből.

    [​IMG]
    Álmodozások kora (Béres Ilona és Bálint András)Forrás: Manda

    Az Álmodozások kora személyes vallomás és egy nemzedék filmje egyszerre. Az akkor 26 éves rendező és korosztályának világa, egy korszak – történelmi és életkori egyaránt – elevenedik meg Oláh Jancsi (Bálint András, Szabó István alteregója a korai filmekben) pályakezdő mérnök és társai történetében. Generációs film a felnőtté válásról, a fiatalokat feszítő érzelmi és értelmi dilemmákról, az illúziókról és az azokkal való leszámolásról. Egy generációs film pedig érinti a korosztályok közötti szakadékot is.
    Íme az ellenség! Az idősebb mérnökök. A fal, amit át kell törni. A tehetségtelenek, a középszerűek, az öregek fala. Mindent a kezükben tartanak. Ők irányítanak...– hangzik el a film narrátorszövegében.

    Egy másik párbeszédben egészen másképp sejlik fel az előző nemzedék pokla. A szerelmesek, Jancsi és a jogász Éva (Béres Ilona) tráfásan-évelődve kérdik egymástól, hogy ettek-e már havat.
    Apám evett havat víz helyett Auschwitzban– mondja Éva.
    Az enyém meg a Donnál– felel Jancsi.

    Két, szinte hangsúlytalan mondat, de benne a magyar történelem két rettenete, amit később dokumentarista képsorok követnek Hitlerről, Sztálin haláláról és 1956-ról, majd személyes vallomások, ki miért nem disszidált. A történelem kezd egyre személyesebbé válni, a jelen pedig tele van kételyekkel, világmegváltó tervekkel, szerelmekkel és csalódásokkal, sokszor kibogozhatatlanul bonyolult emberi kapcsolatokkal.
    Miért kell fájdalom ahhoz, hogy felnőtt legyen az ember? Meddig tart a fájdalom, és mikor válik tapasztalattá?– kérdi a film narrátora.
    Az Álmodozások kora egy nemzedék egyszerre felemelő és fájdalmas kultuszfilmje, de nem csak a hatvanas évek fiataljainak, hanem sok szempontból a mai napig is érvényesen az útkereső fiatalok természetrajza.Őszintesége és emberi melegsége miatt nem egy korabeli kritika hasonlította Truffaut korai munkáihoz Szabó első filmjét, persze maga a rendező is fejet hajtott a mester előtt. Éva és Jancsi találkozásánál a mozi épp Truffaut első filmjét, a Négyszáz csapás-t játssza, majd később, a budapesti utcákon beszélgető pár mögött kétszer is átvisznek egy táblát, amin a film plakátja látható. (17 évvel később Szabó István és Truffaut néhány széknyi távolságra ült egymástól Hollywoodban, az Oscar-díjkiosztón, Szabó István a Bizalom, Truffaut Az utolsó metró című remekműve miatt ült ott - aztán egy szovjet kommunista propagandafilm győzött. Ilyen a történelem.) Az Álmodozások korában hangzik el az a korszakos párbeszéd is: Te kommunista vagy? Nem, én mérnök vagyok.
    Az Álmodozások kora nem csak első film, de egy alkotói korszak nyitánya is volt.Szabó István második filmje, az 1966-os Apa az Álmodozások korá-nak gondolatsorát folytatja az apa nélkül felnőtt nemzedék eszmélésének ábrázolásában. Sőt, az Apa főszereplőjének lélekrajza és cselekménye kidolgozottabb, mint az első filmé, ráadásul egy fokkal még személyesebb is: a film hőséhez hasonlóan Szabó István édesapja is orvos volt és szintén 1945-ben halt meg.


    A szintén saját forgatókönyvből készült Apá-ban Szabó a privát történelmet figyelemre méltó módon használja az általános, egész történelem ábrázolására. A film főhőse, Takó (Bálint András) mitikus hőst teremt halott apjából (Gábor Miklós), és ebben az idealizált, fantáziaképekben megjelenő tökéletes hősben ott a huszadik század első felének összesűrített embereszménye és mítoszteremtése. A történet – és a történelem – sodrásában aztán az egyre inkább saját magát kereső Takó igyekszik leszámolni a benne élő hamis apaképpel, hogy önerőből, saját magától állja meg a helyét az életben. A személyes ihletésű történetben Szabó István voltaképp az ember saját múltjához való kapcsolatát vizsgálja.

    [​IMG]
    Szerelmesfilm (Bálint András)Forrás: Manda

    Szabó István első alkotói korszakának lezárása a Szerelmesfilm (1970). A rendező első színes nagyjátékfilmje mondanivalóját tekintve, a jelen időt emlékképekkel és fantáziákkal megszakító történetmesélése és személyes ihletése, és a főhőst megszemélyesítő Bálint András miatt az előző két film folytatásának tekinthető. A film a gyerekkori szerelem megkésett lezárásán keresztül szól az illúziókkal való leszámolásról és az emberi kapcsolatok eróziójáról.
    Az Álmodozások korá-hoz és az Apá-hoz hasonlóan Szabó itt is a saját nemzedékének problémáit helyezi a középpontba, de az előző két filmhez képest sokkal több érzelemmel és – az emlékezés mozaikszerűségét illetően – már a rendező második korszakát is előrevetíti.
    Az csupán filmtörténeti érdekesség, hogy a disszidálást is érintő Szerelmesfilm dramaturgja (Szabó István pártfogója és főnöke), Herskó János 1970-ben nem tért vissza Magyarországra svédországi útjáról, ezért a pártvezetés eltávolítatta a nevét a stáblistából.

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...