Szél Támad

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' klarensz hozta létre. Ekkor: 2014. december 19..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    2014.06.19. (Kaze tachinu) Hayao Miyazaki a japán animációs műfaj legismertebb művésze, akinek egész életművét rendkívüli rajongással követi a közönség. Utolsóként beharangozott filmje, a Szél támad a repülés motívumát járja körbe.
    Jiro arról álmodik, hogy repülőgépeket tervez. Mivel gyerekkorától erős szemüveget hord, és emiatt reménytelen, hogy pilóta legyen belőle, 1927-ben csatlakozik a legnagyobb japán repülőgéptervező mérnökcsapathoz. Tehetségét korán felfedezik, és a világ legelismertebb tervezői között tartják számon, majd egész életében óriási lendülettel dolgozik a repülés technológiai fejlesztésén. A film élete krónikája, és mindazon eseményeké, amelyek komoly hatással voltak rá: az 1923-as nagy földrengés, a gazdasági válság, a tuberkolózis-járvány, vagy Japán bekapcsolódása a világháborúba. Megismerjük Jiro szerelmét is, Naokót, illetve kollégáját, Honjót, akivel mély barátságot szőnek.

    OSCAR-JELÖLÉS 2014
    (Legjobb animációs film)

    KRITIKA

    Hayao Miyazaki legszemélyesebb darabja egyszerre komoly történelmi tabló és lehengerlő atmoszférával megáldott romantikus sztori. Ezúttal a nagyobbaknak.

    Szöllőskei Gábor

    [​IMG]Az animáció sokrétűségéről sok-sok könyvet lehetne írni, de ha konkrét példákat szeretnénk felhozni, mi biztosan Miyazaki valamelyik animéjét lobogtatnánk. Bármelyik darabot is vesszük elő, az első szembetűnő dolog biztosan a kidolgozottság lesz. Gyönyörű, részletesen megmunkált hátterek, a való világ fantasztikusan élethű leképezése. Majd átérezzük a hangulatot, amely aktuális filmtől függően izgalmas, könnyed, nyomasztó, szomorú, vagy épp feszült. Eztán tobzódhatunk a furábbnál furább figurákban, végül elmerülhetünk a nem éppen hétköznapi történetszövésben. A finálé után pedig észrevétlen vontuk le magunkban a szájbarágást még csak hírből sem ismerő tanulságot. Mindezt simán ráhúzhatjuk bármelyik Miyazaki-filmre, amelyek egyébként elég széles műfajskálán mozognak. S, míg a legutóbbi Ponyo a tengerparti sziklán inkább volt bájos gyerekmese, addig a Szél támad egy komoly hangvételű romantikus dráma, amely akár élőszereplős filmként is elkészülhetett volna, és mint ilyen, az anime-zsáner egy másik nagyszerű remekművével, az 1988-asSzentjánosbogarak sírjával rokonítható. Annál talán kevésbé könnyfacsaró. Ritkán látni animációs életrajzi filmet, márpedig a Szél támad ilyen. A II. világháború alatt munkálkodó Jiro Horikoshi története, a japán főmérnöké, akinek nevéhez számos vadászrepülőgép fejlesztése fűződik. A biopic műfaji sajátosságait ügyesen mondja fel a mű. Jiro gyermekkorával és álmaival kezdünk, melyből rögvest megtudjuk, hogy a repülés megszállottja, ám fizikailag nem alkalmas [​IMG]pilótának. Szerencsére kap egy sugallatot, mely szerint repülőt vezetni nagyon sokan tudnak, fejleszteni azonban csak kevesen. Eztán fiatalként találkozunk vele újra, ahogy épp Tokióba tart, majd szenvedő alanya lesz az 1923-as nagy tokiói földrengésnek és tűzvésznek, ekkor ismeri meg a Naoko nevű kislányt. Évekkel később már elismert mérnökként dolgozik a Mitsubishinél, a sors pedig újra összehozza őt a közben felnőtt nővé cseperedett Naokóval, és beindul a szerelem japán módra (értsd nagyon lassan). Noha kellő részletességgel mutatja be a film a repülőgéptervezési folyamatokat, aSzél támad nem csupán az aviatika rajongóinak és a japán történelem megszállottjainak kedvez. Jiro személyes drámái, pl. kapcsolata Naokóval, őrlődése beteg szerelme és munkája között, hivatásbeli kudarcai és sikerei, mind roppant érzékletesen mutatják be ezt a korabeli geeket, aki csodálja a szépséget, amely mindegy, hogy egy repülő áramvonalában, vagy egy nő arcában tűnik fel. A film ráérősen halad, lassú képekből építkezik, sok benne az atmoszférateremtő szcéna, melyek nem viszik előbbre a cselekményt, ám segítenek elmerülni az élményben. A való világ realitását Miyazaki talán csak Jiro álmaiban tudja megakasztani, itt kap alkalmat arra, hogy a rá jellemző abszurd és varázslatosan fantáziadús vizuális szabadságát kellőképp kiélvezze. A Szél támad nem a legjobb filmje a mesternek, de minden bizonnyal a legérettebb mind közül. Egy óda a repüléshez, a szerelemhez, az élethez.

    [​IMG]

    126 perc, japán
    Szél támad « VOX.hu