Miközben a kritikusok a mozi haláláról beszélnek és a kreativitás hiánya miatt ütik a folytatásokba és képregényfilmekbe temetkező Hollywoodot, megint véget ért egy olyan nyár, aminek végén a stúdiófőnökök elégedetten dőlhetnek hátra: a jelenlegi állás szerint a 2015-ös nyár 14 százalékkal több pénzt hozott, mint a 2014-es. Ugyan a nyári összbevétel (4,48 milliárd dollár) nem haladta meg az eddigi rekordot jelentő, 2013-as nyárét, amikor 4,75 milliárd dollárt sikerült a jegybevételekből kaszálni, de korai lenne még sajnálni a stúdiókat. A nyár egyébként Hollywoodban nem júniusban, hanem május első péntekjén indul, és szeptember első hétvégéjéig tart. A nyár elején, pontosabban tavasszal az elemzők megjósolták, hogy a nyári kínálat vajon milyen esélyekkel indul a nézők dollárjaiért. A listában szereplő 17 filmtől összesen 3,3 milliárd dollár körüli összbevételt vártak. Az augusztus végi állás szerint ez a 17 film 3,2 milliárdot termelt, ami azt jelenti, hogy a piacot értő szakemberek nem nagyon lőttek mellé az összteljesítményt illetően, de ha a táblázatot megnézzük, akkor látható, hogy néha bődületesen elkalkulálták magukat. Jó, arra senki nem számíthatott, hogy a Jurassic World akkora siker lesz, hogy a pénztáraknál mindenkit lenyom, ráadásul meglehetősen nagy fölénnyel (295 milliós bevételt vártak tőle, 643 millió lett), ahogy az is elég meglepő volt, hogy a Ted folytatása nemhogy elmaradt az elődtől és a várakozásoktól, de majd’ 110 millió dollárral hozott kevesebbet, mint amit vártak tőle. Ötmilliárd dollárt termelhetnek az amerikai mozik idén nyáron Május elejétől augusztus végéig legalább nyolc olyan filmet mutatnak be, amitől minimum 500 millió dolláros bevételt várnak.Tovább 2015 nyarának sikerfilmjei Cím Jósolt bevétel (2015 tavaszán) Valós bevétel (2015 augusztus végéig) Különbség Pixel 100 millió dollár 71 millió dollár mínusz 29 millió dollár Tökéletes hang 2 105 millió dollár 183 millió dollár plusz 78 millió dollár Kész katasztrófa 115 millió dollár 105 millió dollár mínusz tízmillió dollár Törésvonal 125 millió dollár 154 millió dollár plusz 29 millió dollár Vakáció 125 millió dollár 55 millió dollár mínusz 75 millió dollár Magic Mike XXL 155 millió dollár 65 millió dollár mínusz 90 millió dollár Hangyaember 160 millió dollár 169 millió dollár plusz 9 millió dollár Fantasztikus négyes 160 millió dollár 52 millió dollár mínusz 108 millió dollár A kém 165 millió dollár 110 millió dollár mínusz 55 millió dollár Terminator Genisys 170 millió dollár 89 millió dollár mínusz 81 millió dollár Mad Max: A harag útja 180 millió dollár 153 millió dollár mínusz 27 millió dollár Ted 2 190 millió dollár 81 millió dollár mínusz 109 millió dollár Mission Impossible 5 195 millió dollár 170 millió dollár mínusz 25 millió dollár Minyonok 240 millió dollár 325 millió dollár plusz 85 millió dollár Agymanók 275 millió dollár 344 millió dollár plusz 69 millió dollár Jurassic World 295 millió dollár 643 millió dollár plusz 348 millió dollár Bosszúállók 2: Ultron kora 555 millió dollár 457 millió dollár mínusz 98 millió dollár A nyári kaszához egy olyan film is hozzátett 135 milliót, amitől előzetesen 40-et sem nagyon vártak: a Straight Outta Compton minimális gyártási költségre (28 millió) keresett többet, mint a nyáron nagy várakozásokkal elindított blockbustervárományosok, Rapperek nyomták le a sikkes kémeket A Fantasztikus Négyes itthon is bukott, kis híján befogta Az ajándék című remek pszichothriller. Tovább jelezve, hogy nemcsak a folytatásokban, adaptációkban és képregényfilmekben van pénz, hanem az eredeti ötletekben is. A nyár legjobban kereső 30 filmje között egyébként 18 olyan akadt, ami vagy folytatás vagy feldolgozás, a többi eredeti ötleten alapult, ami biztató az előző években tapasztaltakhoz képest. Disney vs. Universal A Disney/Marvel stúdióban egyelőre nincs pánik persze, a Marvel-univerzumba tervezett filmek ha nem is teljesítenek erőn felül (a Bosszúállók 2 (kritikánk) 298 millióval hozott kevesebbet, mint szerették volna) de nagyjából ott állnak, ahová tervezték őket, a Walt Disney pedig a Universal Pictures mellett a nyár nagy nyertese, és akkor arról még ugye nem beszéltünk, hogy december 18-án kerül mozikba a Csillagok háborúja VII, amitől az elemzők a nyitásra is valami elképesztő összeget (300 millió dollárt) várnak, az év végig jósolt amerikai bevételét pedig akár 500 millióra is teszik. Ez a film pedig a Disneyé ugye. A nyári hullám (és az év) nagy nyertese a Universal Pictures, ami az első tíz filmbe négyet is delegált (Jurassic World (kritikánk), Minyonok (kritikánk), Tökéletes hang 2, Straight Outta Compton) és a piac 28 százalékát lekaszálta, azaz minden negyedik jegyet nyáron az ő filmjeikre váltották. Ezzel elég nehéz vitatkozni, azzal meg pláne, hogy ha az egész évet nézzük, eddig 2,1 milliárd dollárnál tartanak csak az észak-amerikai mozikat nézve, és rekordnak számító 6 milliárdnál, ha a világpiacot számítjuk. A Disney 1,4 milliárd dollárnál áll a második helyen, ami szintén nagyszerű eredmény, de a Bosszúállók 2 igenis alulteljesített az első részhez képest, és ez valahol azért aggaszthatja a stúdió vezetőit. A Disney uralta a nyári mozibevételeket Bevételi rekordok és hatalmas bukások jellemezték ezt a nyarat.Tovább Fotó: Randy Holmes / Europress / Getty A nyári filmek között nem egy olyan darab is jól hozott, amiben a főszerepet nők alakították, ilyen volt a Kész katasztrófa (Amy Schumer, kritikánk), a Tökéletes hang 2 (Anna Kendrick), A kém (Melissa McCarthy, kritikánk), az Agymanók (Amy Poehler és Mindy Kaling, kritikánk) vagy éppen a Mad Max: A harag útja Charlize Theronnal (kritikánk), de ide sorolhatjuk a Minyonokban Sandra Bullockot is, mellékszerepben pedig Rebecca Fergusont a Mission Impossible-ből (kritikánk), aki végre nem egy papírmasé műnőt hozott, hanem egy olyan kémcsajt, akivel lehetett azonosulni, mert nem csak azért volt a filmben, hogy legyen valaki, akibe Tom Cruise szerelmes lesz. Nem minden sztár vonzó A tradicionális nagy nevek azonban idén nyáron nem sokat értek. Ha Tom Cruise-t nem számítjuk, az első tíz legjobban kereső film között egy olyan sincs, amire egy színész miatt ültek volna be a nézők: a Jurassic World két főszereplőjének nevét (Chris Pratt és Bryce Dallas Howard) a nézők 70 százaléka még most sem nagyon tudja fejből, a tizedik helyen álló Straight Outta Compton színészeiről nem is beszélve. A Mad Maxet nem Tom Hardy adta el, és a Bosszúállókat sem csak Robert Downey Jr. vitte a hátán, azok a filmek, amiket viszont a főszereplőkkel igyekeztek reklámozni (Tomorrowland - George Clooney, Aloha - Bradley Cooper és Emma Stone, Ted 2 - Mark Wahlberg, Pixel - Adam Sandler) nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. A nosztalgikus emlékeket ébresztő klasszikusok folytatásai közül háromnak sikerült nagyot kaszálni, hiszen a Jurassic World, a Mad Max 5 és a Mission Impossible 5 is szépen hozott a konyhára, a három film 970 millió dollárt szedett össze, és ide sorolhatjuk a nyolcvanas évek végérő szóló Straight Outta Compton 135 millióját is. A legmeglepőbb persze a Mad Max sikere volt, hiszen a film közel tíz éven át készült, többször már maga a Warner is lemondott róla, és ugye a filmnek az előzménye 1985-ben volt, azaz a célközönség nagy része (Hollywood a 18-25 év közötti férfiakra szabja az akciófilmeket) még nem is élt, amikor Mel Gibson utoljára felvette magára a Mad Max-jelmezt. A nosztalgia azonban nem minden, a Vakáció (kritikánk), aminek eredetije 1983-ban került a mozikba, a várt 125 milllió helyett csak 57-et keresett eddig, és kész csoda lesz, ha a nyolcvanat eléri az USA-ban, a Pixel (kritikánk) pedig az elméletileg és papíron jónak hangzó, a játéktermek videojátékai iránti nosztalgiát felidéző sztori ellenére ótvaros nagyot bukott. Nem nagyon érdekelte az amerikaiakat az U.N.C.L.E. embere (kritikánk) sem, ami egy hatvanas évekbeli tévésorozat alapján készült, és a Terminator Genisys (kritikánk) sem, pedig utóbbitól 170 milliós bevételt remélt a gyártó Paramount. A Paramount összesen két filmmel ment neki a nyárnak, a Mission Impossible 5 szépen termelt, de a Terminator 5 bukását így sem nagyon egyenlítette ki, legalábbis nem az amerikai piacon. A többi stúdió viszont legszívesebben elfelejtené ezt a nyarat,a Sony a hackelős botrányból frissen kijőve olyan buktákat szállított, mint az Aloha, a Pixel és a Dübörög a szív, a Fox A kémmel ugyan keresett valamennyit, de azt mind elbukta a Papírvárosok, a Fantasztikus négyes és a Hitman: 47-es ügynök kudarcain. A Warner Bros. a Törésvonallal és a Mad Max 5-tel a top tízbe jutott, de a Magic Mike XXL, a Csábítunk és Védünk, Az U.N.C.L.E. embere és a Törtetők moziváltozata veszteséget termelt, nem is keveset. 173 ezer emailt loptak el a hekkerek a Sonytól És 30 ezer dokumentumot is, amiben a stúdió hadiipari agytrösztökkel és politikusokkal tárgyalt.Tovább Így írd ki magad Hollywoodból Ha személyekre bontjuk le a nyarat, akkor Josh Trank szívott a legnagyobbat: pár éve még minden elsőfilmes példaképe lehetett, az ember, aki egyszer csak odakerült Hollywoodba, megrendezett egy tiniszuperhős filmet, Az erő krónikáját, aztán menten rábízták a Marvel egyik olyan projektjét, ami még nincs a Disneynél, és eddig mindenkinek beletört a bicskája. Trank nekilátott a Fantasztikus négyesnek, és mellette megkapta a Star Wars univerzum egyik különálló filmjét, valószínűleg azt, ami Han Solo fiatalkorát mutatja be. Aztán a forgatáson Trank állítólag nagyon furcsán viselkede http://index.hu/kultur/cinematrix/2015/09/10/hollywood/