Április elseje még messze van, nem is tréfa a cím. Persze valójában nem teleportálhatunk majd, de teljesen úgy érezhetjük magunkat, mintha máshol lennénk. Érdekes bejelentést tett Mike Schroepfer, a Facebook technológiai igazgatója: szerinte 2025-re a vállalat használható teleportot készít. Igen, jól hallották. A teleport ugyebár a sci-fi irodalomból és filmekből jól ismert eszköz, amely egy pillanat alatt átröpít minket valamilyen távoli helyre, ilyen például a Csillagkapu vagy a Star Trek-filmek kis kézi kütyüje. Szóval akkor tényleg lesz ilyen tíz év múlva? Igen is, meg nem is. Figyeljük, hogy fejtette ki ígéretét a szakember: A Facebook egy olyan eszközt szeretne készíteni, amely lehetővé teszi, hogy ott legyél, ahol csak akarsz, azzal, akivel csak szeretnél, függetlenül a földrajzi határoktól Oké, így már egy fokkal érthetőbb a dolog, főleg akkor, ha visszanézünk egy kicsit a Facebook saját idővonalán, és észrevesszük, hogy a vállalat megvásárolta a virtuális valóság legnagyobb üdvöskéjének számító Oculus Riftet. Akkoriban gondolkodott is mindenki, hogy pontosan mire használ majd egy VR sisakot egy közösségi oldal. Nos, itt a válasz: ebből lesz a teleport. Az Oculus Rift már most is képes arra, hogy egy teljesen hihető virtuális világot mutasson meg a viselőjének, aki szabadon forgathatja a fejét, változtathatja a nézetet, és körülötte ugyanúgy megjelenik a képzelt világ, mintha igazi lenne. Schroepfer szerint tíz év múlva egyrészt a VR szemüveghez kapcsolódó technológiák a mainál sokkal fejlettebbek lesznek, így például nemcsak virtuális világot tudnak majd leképezni, hanem mondjuk egy távoli hely valós képét is. Mondjuk a Messenger 2025-ös változatában megszólítjuk a világ másik felén lakó barátunkat, akivel egy gombnyomásra felépíthetünk egy olyan virtuális kapcsolatot, mintha személyesen mennénk át hozzá látogatóba. Látom majd őt, a szobáját, körbejárhatom az asztalát, kinézhetek az ablakán. A Facebook már jövő nyárra ígér kapcsolódó újításokat az Oculus Rifthez: olyan vezérlő megoldásokat, amelyek figyelik a mozgásunkat, és egy virtuális térben található objektumokkal is kapcsolatba léphetünk. Tehát többé nemcsak körbenézhetünk egy elképzelt térben, miközben mondjuk egy játékvezérlővel megyünk előre-hátra, hanem a saját lépéseinkkel közlekedünk, a saját kézmozdulatainkkal ügyködünk a virtuális világban. Emellett az Oculusnál épp egy olyan technológiával kísérleteznek, amelyben a sisak szenzorai érzékelik az arcunk mozgását, így rögzítik a gesztusainkat – ezáltal a virtuális térbe kerülő képmásunk ugyanakkor mosolyog, ásít vagy csücsörít, amikor mi magunk. A Facebook tulajdonába került Oculus további felvásárlásokkal ügyködik a kapcsolódó funkciókon. Idén vették meg a Surreal Vision nevű céget, amely azon dolgozik, hogy egy valós térben található tárgyakat és térbeli elemeket hogyan lehet leképezni és átültetni egy virtuális világba. Ezen felül pedig dolgoznak olyan módszereken is, amelyekkel bárki létrehozhat magának virtuális tereket és tárgyakat, tehát a jövőben akár arra is lehetőségünk lesz, hogy ne a barátunk lakásába ugorjunk át a fenti módszerekkel, hanem létrehozzunk magunknak egy saját környezetet. Találkozzunk este nyolckor a Valhallában? Ma este beszélgessünk a Halálcsillagon? Lehet, hogy tíz év múlva egyáltalán nem számít majd furcsának egy ilyen felkérés.