Már nem csak akkor figyel a közösségi oldal, ha be vagyunk jelentkezve: az EU szabályaival azonban ellenkezik az ilyesfajta gyakorlat. A sokféle fejlesztés és rohamosan növekvő funkciók mellett az is látszik, hogy egyre szorosabbra fonja virtuális csápjait a felhasználók körül a Facebook. Ez nem újdonság, a legnagyobb közösségi oldal évek óta törekszik arra, hogy minél többet tudjon saját felhasználóiról, hiszen ezzel tudja a leginkább releváns tartalmakat (főleg természetesen a pénztermelő hirdetéseket) az orruk elé tolni. Az egyik legfrissebb törekvés azonban az EU érvényes szabályozásainak tükrében túl messze megy. Egy ideig ugyanis a közösségi oldal csak addig gyűjtötte aktivitási, megosztási, "lájkolási" adatainkat, amíg a Facebookon belül, a szolgáltatásba bejelentkezve böngésztünk. Ennek kiterjesztéseként aztán megjelent az egyéb weboldalakba beépíthető szolgáltatások lehetősége, Facebook-ablakokban kommentelünk cikkekhez, minden egyes weboldalon ott figyel egy "Like" gomb, vagy akár a kapcsolódó Facebook-oldal doboza. Ezeken keresztül már a "külső helyszínekről" is folyik be az adat a közösségi gurukhoz, finomítva a rólunk elérhető statisztikákat. Egy friss tanulmány szerint azonban az ilyen külső megjelenések esetén egy olyan süti települ a felhasználók gépére, amely akkor is küldi a böngészési adatokat a Facebook felé, ha az illető épp nincs bejelentkezve, mivel ez esetben is képes az egyedi azonosításra. Márpedig ez az Európai Unió hatályos törvényeivel ellentétes gyakorlat, mivel a pontos megfogalmazás szerint az európai állampolgárok gépeire csak akkor kerülhet egy adott weboldalról valamilyen követésre, azonosításra szolgáló süti, ha a felhasználó ott, az aktuálisan meglátogatott weboldalon engedélyt ad erre. A belga, holland és német személyiségi jogokkal foglalkozó hatóságok máris vizsgálódnak az ügyben, bár a Facebook gyorsan kiadott egy közleményt, miszerint a hivatkozott tanulmány pontatlanságokat tartalmaz. Jó kérdés persze, kell-e tényleg tartanunk az ilyen jellegű megfigyeléstől. Elvben ugyebár mindez értünk és miattunk van, hiszen ennek köszönhető, hogy például egy 30 éves nőnek nem kell szakállnyírókat, pénisznövelőket kínáló hirdetéseket néznie a Facebookon, hanem a saját érdeklődési köréhez közelítő tartalmakkal próbálják személyesebbé tenni az egyébként "nemszeretem-kategóriás" reklámokat. De persze mindig ott van az egészséges paranoia: ki férhet még hozzá az összegyűjtött adataimhoz, és mit kezdhet vele?