Tudomány Tudja-e, hogy hol őrzik a betlehemi jászol maradványait?

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. december 25..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Karácsony ünnepnapján Jézus születéséről emlékezik meg a keresztény világ. Jézus, aki valós történelmi személyiség volt, a keresztény hagyomány és a 382. évi római, illetve a 414-es karthágói zsinaton kanonizált evangéliumok szerint is a galileai Betlehemben látta meg a napvilágot, abban a város határában fekvő sziklaüregben, amelyet istállóként használtak a környékbeli pásztorok.

    A betlehemi jászol története


    A Megváltó tanításait részletesen tartalmazza a négy evangélistának, Máténak, Márknak, Lukácsnak és Jánosnak a 4. század végén, a 382-es római zsinaton elkezdett és a 414-es karthágói szinódussal befejezett kanonizáció eredményeként egyedül hitelesnek elfogadott szentírása.

    [​IMG]
    A betlehemi jászolról, mint a születés misztériumáról az evangéliumok is megemlékeznekForrás: Pinterest

    Jézus gyermekkoráról azonban az újszövetségi Szentírás is csak nagyon szűkszavúan emlékezik meg.

    Amiben az evangéliumok és a korabeli források is egybehangzóan megegyeznek, az Jézus születési helye: a galileai Betlehem.

    [​IMG]
    A bibliai hagyomány Jézus betlehemi születési helyéről történelmi ténynek tekinthetőForrás: Origo

    Az Újszövetség harmadik könyve, Lukács evangéliuma így ír Jézus megszületéséről: „Azokban a napokban történt, hogy Augustus császár rendeletet adott ki, hogy az egész földkerekséget írják össze. Ez az első összeírás Quirinius, Szíria helytartója alatt volt.

    [​IMG]
    Augustus császár márványszobra a Villa Liviából. Történelmi tény, hogy Augustus uralkodása alatt háromszor rendelt el népszámlálást a Római Birodalom területénForrás: Till Niermann/Till Niermann

    Mindenki elment a maga városába, hogy összeírják. József is fölment Galilea Názáret nevű városából Júdeába, Dávid városába, Betlehembe, mert Dávid házából és nemzetségéből származott, hogy összeírják jegyesével, Máriával együtt, aki áldott állapotban volt.

    [​IMG]
    JászolForrás: Pinterest

    Ott-tartózkodásuk alatt elérkezett a szülés ideje. Mária megszülte elsőszülött fiát, bepólyálta és jászolba fektette, mert nem jutott nekik hely a szálláson.

    [​IMG]
    JászolForrás: Jaimie Trueblood

    Pásztorok tanyáztak a vidéken kint a szabad ég alatt, és éjnek idején őrizték nyájukat. Egyszerre csak ott állt előttük az Úr angyala, és beragyogta őket az Úr dicsősége. Nagyon megijedtek. De az angyal így szólt hozzájuk: "Ne féljetek! Íme, nagy örömet adok tudtul nektek és az lesz majd az egész népnek. Ma megszületett a Megváltó nektek, Krisztus, az Úr, Dávid városában. Ez lesz a jel: Találtok egy jászolba fektetett, bepólyált gyermeket." (Lukács III., Lk.2.2 – Lk. 2-12,)

    [​IMG]
    Lukács evangélista, aki gyökereit tekintve szír származású orvosként vált Jézus tanítványáváForrás: Wikimedia Commons

    Lukács és Máté is megemlíti azt a jászlat, amelybe a Megváltó anyja, Mária bepólyálva elhelyezte az újszülött Jézust.

    A keresztényüldözések századaitól a diadalmas egyházig


    Krisztus tanai, és a kereszténység már az 1. században, a Julius-Claudius dinasztia császárai idején elterjedt a Római Birodalom keleti felén, sőt Claudius uralkodása alatt (Kr.u. 37 és Kr.u. 54. között) megjelent Rómában is, ahol létrejött az első helyi keresztény közösség.

    [​IMG]
    Claudius császár korabeli márványportréja. Claudius Kr.u. 47-ben rendeletileg kitiltotta a zsidókat Rómából a keresztény-zsidó villongások miatt. A rómaiak az első időkben zsidó szektaként tekintettek a keresztényekreForrás: Origo

    Noha Róma általában türelmes politikát folytatott az impérium vallásaival szemben, de a kereszténységben már az első század derekától - annak szervezettsége, valamint a császárok istenként történt elismerésének megtagadása miatt -, veszedelmes politikai ellenfelet látott.

    [​IMG]
    Néró a Kr. u. 64-es római tűzvészért a keresztényeket tette felelősséForrás:Wikimedia Commons

    Erre volt visszavezethető az 1. századtól kibontakozó több évszázadon át tartó keresztényüldözés,

    amely a Krisztus utáni első évszázadban Néró és Domitianus, a 2. század végén Commodus, a 3. század derekán Traianus Decius, és végül a legnagyobb, a 4. század első éveiben Diocletianus uralma alatt érte el a csúcspontját.

    [​IMG]
    Henryk Siemiradzki Nero fáklyái című festménye az 1. század legelső nagy keresztényüldözésének állít emléketForrás: Wikimedia Commons

    Az üldözés hosszú ideje alatt a katakombákba visszaszorult ősegyházat azonban nem törték meg a több hullámban kibontakozó véres megtorlások, amely a 4. század elejére a Római Birodalom legnépesebb vallási közösségévé nőtte ki magát.

    [​IMG]
    Diocletianus márvány fejszobraForrás: Wikimedia Commons

    Ezt felismerve, Constantinus és Licinius császárok 313. évi mediolanumi (milánói) edictuma

    a kereszténységgel szemben is meghirdette a vallási türelmet,

    megteremtve ezzel a keresztény egyház néhány évtizeddel később történt államvallássá válásának jogi alapját.

    [​IMG]
    Constantinus megkeresztelkedése, Rafaello festményén. A császár 313-ban kiadott milánói ediktuma után néhány évtized alatt a kereszténységből kizárólagos államvallás lettForrás: Origo

    A 325-ben Constantinus császár által összehívott nikaiai zsinat tisztázta Jézus isteni lényegének kérdését, és e hittétel elfogadásával sikerült megvalósítani a keresztény egyház teológiai egységét.

    A császár anyja krisztusi ereklyék után kutatott a Szentföldön


    A krisztusi tanok hamarosan a császári házon belül is követőkre találtak. Noha I. Constantinus élete végéig áldozott Róma isteneinek, és csak a halálos ágyán vette fel a keresztény szentségeket,

    anyja, Flavia Iulia Helena császárné már a 4. század fordulója körül megtért.

    [​IMG]
    I. Constantinus nevéhez fűződik a kereszténységgel szemben meghirdetett vallásbéke, a 313-as mediolanumi ediktumForrás: Radiomax

    Amikor Constantinus Diocletianus császár lemondása után 306-ban trónra került, magához vette az apja, Constantius Chlorus, Diocletianus társuralkodója által elűzött anyját, akit a nobilissima femina (a legnemesebb asszony) címmel ruházott fel, és akit megbecsülése jeleként 325-ben augusztává, császárnővé tett.

    [​IMG]
    Helena császárnő a Szent KereszttelForrás: Wikimedia Commons

    A mélyen vallásos Helena 326-ban a Szentföldre látogatott, hogy beutazza az általa rajongva szeretett Jézus életének egykori helyszíneit.

    [​IMG]
    Constantinus császár anyjával, Helenával szemben csak élete végén vette fel a kereszténységetForrás: YouTube

    A császárnő ügybuzgalma arra is kiterjedt, hogy szentföldi útján összegyűjtesse a Mester életéhez fűződő szent ereklyéket.

    Hosszabb jeruzsálemi tartózkodása idején Helena parancsára így többek között aprólékosan átkutatták a Golgotát is, ahol három kereszt maradványaira akadtak.

    [​IMG]
    Helena a Szentföldön végigjárta Jézus életének és tanításainak egykori helyszíneitForrás: Wikimedia Commons

    Ezekről úgy vélték, hogy három évszázaddal korábban egykor Krisztus és a két lator teste függött rajtuk. Arról, hogy melyik lehetett ezek közül a Szent Kereszt, Helena a jeruzsálemi püspök tanácsára úgy győződött meg, hogy a keresztfákat egy gyógyíthatatlan betegségben szenvedő jeruzsálemi nőhöz vitték.

    [​IMG]
    A keresztény hagyomány szerint Jézus december 25-én született BetlehembenForrás: Origo

    A beteg nő megérintette mindhárom fát, és a hagyomány szerint Krisztus keresztjének megérintésétől nyomban meggyógyult. A császárné a Szentkereszt egyik részét díszes ezüsttokba foglaltatva Jeruzsálemben hagyta,

    a másik részét pedig Rómába vitette,

    ahol a becses krisztusi relikvia őrzésére felépíttette a Szent Kereszt (Sante Croce in Gerusalemme) bazilikát.

    Róma legrégebbi ókeresztény bazilikája rejti a szent ereklyét


    A császárnő látogatást tett Jézus szülővárosában, Betlehemben is.

    A sziklaüreg fölé, ahol a bibliai tanítás szerint Jézus megszületett, templomot építtetett.

    A 4. századtól élő hagyomány szerint ugyanitt sikerült megtalálnia a csecsemő Jézus egykori jászlának deszkamaradványait is, melyeket a császárnő magával vitt Rómába.

    [​IMG]
    A Helena által építtetett Születés temploma BetlehembenForrás: Wikimedia Commons

    A Jézus bölcsőjének tartott jászol maradványai Róma Vatikánon kívüli legnagyobb és legrégebbi ókeresztény bazilikájába, az 5. század elején épült Santa Maria Maggiore bazilikába (Basilica Papale di Santa Maria Maggiore) kerültek.

    [​IMG]
    Jézus a jászolbanForrás: Wikimedia Commons

    A legenda szerint Libériusz pápának álmában megjelent Szűz Mária, aki felszólította Róma püspökét, hogy építsen templomot az emlékére ott, ahol a következő nap reggelén hóleplet fog találni az örök városban.

    [​IMG]
    Szent Libériusz pápa relifjeForrás: Wikimedia Commons

    Másnap rendkívül szokatlan módon – lévén augusztus -, valóban vékony hólepel borította be az Esquilinus-domb egy részét.

    A késő-antik bazilikát itt építették fel az 5. század elején,

    és ugyancsak itt helyezték el egy díszes ezüstkeretes üvegládában a betlehemi jászol famaradványait is.

    [​IMG]
    A Santa Maria Maggiore bazilika látképe egy 1764-ben készített rézmetszeten. A díszes homlokzatot 1741-ben XIV. Benedek pápa építette az ókeresztény bazilika bejárata eléForrás: Wikimedia Commons

    A csodálatos Santa Maria Maggiore, amely egyike a négy római patriarchális bazilikának, vagyis főszékesegyháznak, az örök város legrégebbi keresztény temploma.

    [​IMG]
    Az 5. századi főhajó kazettás mennyezeteForrás: Wikimedia Commons

    Az antik bazilikához a 16. és 17. században késő reneszánsz, illetve barokk stílusú kápolnákat, valamint 1741-ben XIV. Benedek pápa megbízásából új díszes barokk homlokzatot építettek.

    [​IMG]
    A Santa Maria Maggiore bazilika főbejárata napjainkbanForrás: Wikimedia Commons

    A gyönyörű műemlék a betlehemi jászol maradványaival együtt Róma egyik legnépszerűbb turisztikai látványossága.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...