Hmm ez Érdekes Újrahasznosított kerékpárbelsőből gyárt ékszereket egy magyar srác......

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' vajaszsemle hozta létre. Ekkor: 2014. január 03..

  1. vajaszsemle /

    Csatlakozott:
    2013. augusztus 29.
    Hozzászólások:
    345
    Kapott lájkok:
    28
    Beküldött adatlapok:
    0
    A hónap dizájnerének is megválasztott Muskotál Dénes újrahasznosított kerékpárbelsőkből készít öveket, ékszereket. Mindezt főállás mellett végzi egyéni vállalkozóként, ám forrás hiányában egyelőre nem tud továbblépni vállalkozásával. A nyereségét elviszik az adók és közterhek, üzletfejlesztésre, online marketingre nem tud költeni. Hitelben nem gondolkodik, inkább pályázna, de ahhoz viszont kevésbé ért. Azért írunk róla, mert ígéretes vállalkozónak tartjuk, ugyanakkor üzlete számos gyengeséggel küzd, amelyek egy részét ő maga is jól látja.







    "16 éve aktívan városi bringázok, az ékszerkészítés is ebből nőtte ki magát” – meséli a budapesti születésű Muskotál Dénes, akinek eredeti szakmája autóvillamossági szerelő, mozigépész, illetve szociális munkás. Ékszereket 2008-ban kezdett tervezni, első munkája egy használt gumiköpenyből készült, sárga öv volt. Kezdetben a barátainak adott el, és mivel egyre ismertebb lett, a WAMP dizájnpiacon kezdte árulni portékáit.
    Dénes az alapanyagot ismerős bicikliboltoktól szerzi be. Kezdetben fizetett értük, később úgy állapodott meg, hogy ingyen elviszi a hulladékot, és cserébe kész ékszereket hoz, amit a boltok árusíthatnak. 2009-ben a hónap dizájnerének is megválasztották a WAMP-on, ez volt az első komolyabb elismerése. Dénes a sikerei közé számolja azt is, hogy egy amerikai, fenntartható fejlődéssel foglalkozó magazinba is beválasztották, mint olyan vállalkozót, aki kézműves ékszereket gyárt újrahasznosított kerékpárbelsőkből.







    [TD="class: greyboxbody, bgcolor: #F7F7F7"]Fotó: 1mind1.com[/TD]
    [​IMG]
    Kézműves ékszerek
    A gyártás úgy történik, hogy a használt kerékpárgumit és köpenyt ollóval szétvágja, alaposan megtisztítja, szárítja, majd öveket, fülbevalókat, nyakláncokat készít belőle. „Egy öv átlagosan 35-40 perc alatt készül el, az ékszerek tovább tartanak, 8-10 óra alatt van meg egy nyaklánc” – mondja. Termékei átlagára 6500 forint, a színes gumiból készültek drágábbak, mivel az alapanyaguk ritka. Éves szinten nagyjából 300 darab övet ad el, ékszerekből kicsit többet.
    Eddigi legnagyobb megrendelése a Continental gumigyártól érkezett, akik tavaly egy 145 darabból álló, színes övkollekciót rendeltek tőle repiajándékként. „A cég egyik vezetője civilben már vásárolt tőlem egy övet, ami nagyon megtetszett neki” - mondja. Erre a megrendelésre külön fel kellett vennie egy segédmunkaerőt egy barátja személyében.
    Bizományos értékesítési modell
    Dénes a legegyszerűbb megoldást választotta termékei értékesítésére: viszonteladói megállapodásokat kötött dizájner üzletekkel. Ezek bizományba veszik meg a termékeit, ráteszik az áfát és a hasznukat. Az árrés, amivel a boltok dolgoznak 125 százalékos. „Egy színes övet 5 ezerért adok el nekik, ők ezt a boltban 11-12 ezerért árulják” – mondja. Az egyetlen üzlet, amely szakított ezzel a modellel, a Wonderlab. Ők havi tagsági díjat kérnek, cserébe olcsóbban, nagykereskedői áron értékesítenek a vevőknek, és jelentős marketingtámogatást is adnak partnereiknek. Dénes ékszerei, övei többek között megtalálhatóak a Printában, a Wonderlabban, a Big Bike-ban, a Hugo Sportban, de van egy biciklibolt Svájcban és Olaszországban is. Utóbbiak biciklibelsőből készült kulcstartókat rendeltek tőle. Dénes fő árusító helyei nyáron a dizájner piacok, vásárok, mint például a WAMP. Télen pedig az üzletek, bicikliboltok.





    [TD="class: greyboxbody, bgcolor: #F7F7F7"]Fotó: 1mind1.com[/TD]
    [​IMG]
    Főállás mellett vállalkozik
    Dénes főállásban egyébként baristaként dolgozik a Szimpla Háztáji Boltban, emellett egyéni vállalkozóként végzi a tevékenységét, vagyis alanyi adómentes, így csak nettó számlát tud adni. Kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy erősen gondolkodik a cégalapításon, amelyet amúgy a könyvelője is ajánlotta neki. Becslésük szerint évi 3 millió forint bevétel felett érné meg katás betéti társaságot alapítaniuk. Ám ez még várat magára, mivel Dénesnek jelenleg 1,5-2 milliós bevétele van.
    Már gondolkodott abban, hogy műhelyt bérel, de még nem látja értelmét, mivel nincsenek folyamatos megrendelései. (Mostani műhelye a pesti albérletében berendezett egyik szobában van.) Bár tisztában van vele, hogy a bérleti díjat leírhatja az adóalapjából, egyelőre megtakarításként tekint arra, hogy nem bérel műhelyt.
    Üzleti terve sincs, és úgy véli, hogy egyéni vállalkozóként erre még nincs is szüksége. Szerinte ez azoknak jó, akiknek folyamatos, tervezhető bevételük van, és mondjuk gazdasági társaságként működnek. Hitelfelvételben nem gondolkodott, inkább környezetvédelmi, vállalkozásfejlesztési pályázatokra hajtana, bár a pályázatíráshoz nem ért, ezt inkább hozzáértő barátaira bízná. Kérdésemre, hogy a pályázáshoz, illetve bármilyen külső forrásbevonáshoz is kell az üzleti terv, azt mondja, hogy ezt nem tudta, de örül, hogy most már ezt is megtanulta.




    [TD="class: greyboxbody, bgcolor: #F7F7F7"]Fotó: 1mind1.com[/TD]
    [​IMG]
    Forráshiánnyal küzd
    Bár szerinte egy kézműves terméknél nagyon fontos a marketing, ő inkább a szájhagyományban, a személyes találkozásban hisz. „Ha jó a termék, eladja saját magát” – mondja. Mindazonáltal egy brit kereskedő a Facebookon talált rá Dénes céges oldalára, és 500 darab övet rendelt tőle. Más kérdés, hogy az üzlet nem jött össze, mert a brit kereskedő nem használt, hanem új gumiból szeretett volna kollekciót, ezt pedig Dénes visszautasította, mivel „nálam pont a hulladékok újrahasznosítása, a zöld gondolat a lényeg.”
    Dénesnek saját üzleti honlapja is van, a hozzá tartozó webshoppal együtt. Utóbbi nem annyira sikeres, kevés látogató rendel tőle innen, és kevesen keresik is fel a webshopot. Ennek ellenére online marketing kampányban még nem gondolkodott, mivel nincs rá forrása. „Ismerem a Google Adwords, illetve a Facebook hirdetési lehetőségeit, de jelenleg nincs szabad pénzeszközöm a marketingre, mert a nyereséget a gyártásba forgatom vissza” - mondja. Pedig a marketing nagyon is elkelne neki, hiszen Magyarországon sokan készítenek gumibelsőből ékszert, és Dénes neve nincs az organikus Google találatok között a „kerékpár+ékszer” keresésre. Kérdésemre válaszolva azt mondja, hogy ha lenne egy millió forintja, közösségi oldalalakon indítana marketing kampányokat, amivel brandje ismertségét, illetve a webshopjának a látogatottságát pörgetné fel.




    [TD="class: greyboxbody, bgcolor: #F7F7F7"]Fotó: 1mind1.com[/TD]
    [​IMG]
    Összefoglalva Dénes példáját: igéretes vállalkozói tevékenységét főállás mellett, egyéni vállalkozóként végzi. Gyengeségeit, erősségeit jól látja, legnagyobb problémája a tőkehiány. Amit viszont nem tudott, az az, hogy üzleti terv hiányában, ha akarna se tudna külső forrást bevonni. Ugyanis mind a bankhitelhez, mind a pályázáshoz, mind a befektetői tőkebevonáshoz elengedhetetlen az üzleti terv. Dénes azt mondta, hogy sokat tanult a cikkből, és hogy első dolga lesz üzleti tervet írni, mivel mindenképpen szeretne külső forrást bevonni. Reméli, hogy ez új lendületet ad majd üzlete továbbfejlesztéséhez.