2017 Előzetes Űrvihar

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2017. július 08..

  1. Péter28 / Guest

  2. Péter28 / Guest

    Süsd meg az eget! – Űrvihar


    [​IMG]

    Pontosan tudod, mire ülsz be: az Űrvihar butus, látványos, jószándékú katasztrófa-mozi.


    Párévente megjelenik egy olyan katasztrófafilm, amiről előre sejteni a földrengető ostobaságot és hogy mégis jól fogunk szórakozni. Befutott az Űrvihar, és ami a szellemi színvonalat illeti, megfelel a várakozásnak – az egyetlen releváns filmkritikusi kérdés tehát: legalább szórakoztató?

    Az. Hajjaj!

    Miután a világ észbe kapott a globális felmelegedést illetően, 17 nemzet felépített egy hálót a Föld köré, ami képes irányítani az időjárást. (Mondjuk egyszerűbb is lenne, mint ma meggyőzni az elnököt a klímavédelemről.) A hálót egy giga-űrállomás irányítja, de akkora, hogy lepkeként röpködnek belőle az űrsiklók – és amikor minden meghibásodik, egy, csak egy ember mentheti meg a világot: Gerald Butler.

    [​IMG]

    E nem túlgondolt koncepciónak megfelelően az Űrvihar

    pofás akciójeleneteket és néhány felejthető katasztrófafilmes képet tartogat,
    de semmi olyat, ami kiemelkedne a B-filmek átlagából akár vizuálisan, akár történetmesélésben. Az árvíz, tornádó, villámvihar és instant fagyás csak másodperceket kap, a legtöbb jelenet beltéri, két érdekes autós üldözés tarkítja a néha le-lelassuló sztorit. Jake Lawson (Butler) és Max Lawson (Jim Sturgess) testvérdinamikája éppen elég a drámai pillanatakhoz, a szerelmi szálat és a kötelező kislányt pedig üdvös módon elhanyagolták, így nem fogja vissza az iramot sok érzelgősség (viszont amikor igen, akkor a szimfonikus zenekar teljes ereje felzendül).

    Plusz van kutya. Ami megmenekül. Hát süsd meg az eget, mondaná nagymamám.

    [​IMG]

    Dean Devlin rendező többek között Roland Emmerich filmjeinek társírója és producere volt (A függetlenség napja és folytatása; Godzilla, A hazafi – egyébként Emmerich első filmje, A Noé bárkája-elv éppen egy időjárás-befolyásoló űrállomásról szólt). Az Űrvihar Devlin első mozifilmes rendezése. Volt tehát honnan megtanulni a mesterséget. Ehhez képest az Űrvihar mégis alulmúlja legtöbb elődjét legalább egy-két tekintetben.

    A 2012 grandiózusabb volt. A tavalyi Törésvonal izgalmasabb és – szerintem – látványosabb is (főleg azért, mert a Törésvonal skálája a maga összeomló épületeivel emberibb, míg az Űrvihar inkább teljes városképekre koncentrál, amiről érezhető a számítógépes látványtervezés). A Holnapután átélhetőbb és sokkal személyesebb, A mag kétségtelen hülyesége dacára humorosabb és jobban működik a csoportdinamikája is.

    Az Armageddon pedig húsz év távolságból is agyonveri az Űrvihart
    mind látvány, mind pátosz, mind karakterek terén (Gerald Butler a legjobb pillanataiban sem ellenfele Bruce Willisnek).

    És ami az űrjeleneteket illeti – szkafanderes meneküléstől a darabokra hulló űrállomásig –: azok technikailag és rendezésben sem közelítik meg a mércének számító Gravitációt. Ott lehetett igazán átérezni a manőverek veszélyét, a tér tágasságát! Felrobbanó űrállomás? Gravitáció. Kockázatos visszatérés a Földre? Gravitáció. Az űrhajózás emelkedettsége és áldozatai? Gravitáció!

    [​IMG]

    Az Űrvihar legszebb pillana az, amikor főhősünk előtt feltárul Cape Canaveral, és egy tucat gyönyörű űrsikló mereszti az orrát az ég felé. Ekkor érinti meg a sci-fi a valóságot: ó, bárcsak itt tartanánk! Persze érvényesebb tudomány-propagandafilmek is készültek már, az Interstellarban például fényesebb volt a NASA emblémája – de ami népnevelés-téren egy síkhülye katasztrófafilmtől kitelik, azt az Űrvihar jó szándékkal hozza.

    Devlin filmje ugyanis, szíve szerint, egy haladó, tudománypárti alkotás lenne, ami csaknem a néző képébe ordítja, hogy vigyáznunk kell a bolygónkra. Az emberi önzés által okozott „űrvihar” a globális felmelegedés leplezetlen metaforája; monológ vezeti be és ki a filmet és egyértelműen fogalmaz mindkét végén. A politikus gyanús figura ebben a filmben, az államhatalom veszélyes, a tudós ellenben idealizált hős.

    (Érdekes egyébként, hogy a film hogyan kezeli az elnöki intézményt. Spoilerek nélkül csak annyit mondhatok: ha a forgatókönyv 2016 novembere után készült volna el, biztos, hogy másképp írták volna.)



    Ez a jó szándék pedig még akkor is segíti a filmet, ha egyébként percről percre ordító marhaság (minden olyan mű, amiben ott fényeskedik a NASA logója, automatikusan kap tőlem plusz egy pontot az értékelésnél). No és, amint mondtam, az Űrvihar szórakoztató. Ha éppen érdekel, már az előzetes óta pontosan tudod, milyen filmre fogsz beülni: tehát fogadd el butuska őszinteségét.

    https://www.filmtekercs.hu/kritikak/urvihar-kritika

    2017. október 19.