2024 November Várandós paranoia – Holnap meghalok

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2025. október 01. 11:02 -kor.

  1. Péter28 /

    Csatlakozott:
    Kedd
    Hozzászólások:
    144
    Kapott lájkok:
    2
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Várandós paranoia – Holnap meghalok

    [​IMG]

    A magyar horror olyan ritka, mint a fehér holló, így a műfaj kedvelői rögtön felkapják a fejüket, ha valaki kishazánkban egy ilyen mozi elkészítésére vállalkozik. Cibulya Nikol első nagyjátékfilmje, a Holnap meghalok egy kismama szülés előtti depressziójának és múltbéli traumáinak rémképeivel igyekszik nyomasztani. Sajnos kevesebb, mint több sikerrel.

    Négy év telt el Magyarország Oscar-nevezett, államilag támogatott skanzenhorrorja, a Post Mortem óta, ami olyan szintű bukta lett, hogy az itthoni horror szinte nem is létező nívóját gyakorlatilag mínuszba vitte. Nem is csoda, hogy ezután senki nem adta a fejét hasonló mozi készítésére, hacsak nem számoljuk az olyan extrán független próbálkozásokat, mint a Kísértés az erdő mélyén – A megtört fény vagy Lichter Péter legújabb kísérleti darabja, a The Grey Machine. Ezek a filmek viszont azt a keresztet nyögik, hogy képtelenek eljutni szélesebb közönséghez az erősen experimentális jellegük, vagy éppen amatőrségükből eredő vállalhatatlanul pocsék minőségük miatt. Ezért hatott pozitív meglepetésként a hír, hogy a 18. századi arisztokrácián rendkívül szórakoztatóan élcelődő szatirikus rövidfilm, a Mária Terézia szül rendezőnője, Cibulya Nikol független forrásokból forgathatta le első egészestés moziját, ismét egy terhes nő kálváriájával a középpontban, csak most a pszichológiai horror zsánerén belül.

    A 9 hónapos terhes Irma (Kurta Niké) egy erdő közepén található víkendházba vonul vissza, hogy egyedül lehessen, rendezze gondolatait. A lányt viszont kis idő elteltével furcsa érzés keríti hatalmába: úgy érzi, másnap meg fog halni. Ez a dátum ráadásul egybeesik édesanyja halálának időpontjával, aki szintén 34 évesen hunyt el. Irma nem mer egyedül maradni, ezért elhívja a házhoz féltestvérét (Kerekes Márton) és legjobb barátnőjét (Meyer Lili) is. Ám Irma megmagyarázhatatlan látomásai egyre csak szaporodnak, amelyek nem csak a lányra, de a hozzá közel állókra is kezdenek veszélyt jelenteni.

    A filmnek már az első pár percéből kiderül, hogy a manapság hódító elevated horror irányzatához próbál leginkább húzni,


    ami kevésbé a zsigeri félelemkeltéssel vagy olcsó ijesztgetésekkel akarja berántani a nézőt, hanem sokkal visszafogottabb, elvontabb eszközökkel igyekszik mesélni. A természet ölelésében, hosszú, kitartott totálokban mozgó főszereplő alakja valóban megteremt egyfajta baljós magányt és paranoiát, ami egy ideig képes is átragadni a nézőre. A koncepció viszont a nyitó képsorok után elkezd egyre többször megbicsaklani, mígnem végérvényesen kisiklik.

    [​IMG]


    Az egyik jelentős probléma, hogy a film csalóka marketingjét és a zsáner egyes elemeinek használatát leszámítva a Holnap meghalok nem igazán nevezhető horrornak. Azt nem tudni, hogy az alkotói szándék vagy hibás filmkészítés eredménye, hogy az összkép olyannyira nem ijesztő, nyomasztó vagy akár minimálisan is feszült, hogy még a műfajtól ódzkodó nézőknek se fog különösebb nehézséget jelenteni a megtekintése.

    Erre az alkotók is rádöbbenhettek, ezért próbálták egyes jelenetek feszültségét a zenével fokozni, de legtöbbször egyszerűen leesnek a dallamok a képről. A főhősnő nyugtalanító látomásait és azt a pár ijesztőnek szánt pillanatot pedig olyan csínján méri a film, hogy mire eljutunk hozzájuk, a közönség nagy része már régen el fogja veszíteni a türelmét. Az pedig már csak mellékes, hogy ezek a szekvenciák is maximum alulról súrolják egy átlag plázahorror színvonalát.

    [​IMG]
    Viszont ha eltekintünk a horrorként kategorizálás esetleg ártalmas skatulyájától, sajnos akkor sem igazán működik a végeredmény. Egyrészt a feszültséget szolgáltatni kívánó halálfélelem alig jelenik meg, így többnyire kisebb, jelenetéktelen családi viták és melodramatikus veszekedések próbálnak valamilyen konfliktust generálni ebben a szinte tétek nélküli sztoriban. Másrészt pedig az infantilis párbeszédekkel megáldott, borzalmasan eljátszott karakterek kioltják azt a minimálisan felépített atmoszférát is. Például Baki Dániel és Kerekes Márton az idétlenségig túltolt comic relief figurái olyanok, mintha egy kínos magyar romantikus vígjátékból keveredtek volna ide, de sajnos

    Kurta Niké alakítása és karaktere is súlyosan megsínyli a film rettenetesen túlírt dialógjait és skizofrén hangulatát.
    Ami szimpatikusnak hat, hogy a rendezőnő látszólag kedveli a zsánert, és próbált számos kortárs és klasszikus darabot is megidézni művével. A legszembetűnőbb inspiráció egyértelműen a 2020-as, független amerikai pszichológiai művészhorror, a She Dies Tomorrow, amivel szinte egyezik címben és alaptörténetben is a Holnap meghalok. Ha viszont jobban figyelünk, akkor látható egy kis Babadook az anyai lét démonokban manifesztálódó kihívásaival, egy kis Fehér éjszakák a férfiak által kihasznált, traumáktól terhelt főszereplőnővel, egy kis Átok a J-horrorokat idéző szellemkislány terrorizálásával és a Polanski-féle Rosemary gyermeke is felbukkan a terhes kismama mentális tortúrájával. Ez a patchwork viszont messze nem funkcionál olyan jól, mint leírva tűnik, ugyanis a különböző elemek nem tudnak összeállni organikusan, továbbá ezen művek átgondoltsága és a mögöttük húzódó zseni is hiányzik a filmből.

    A Holnap meghalok egyedül a témáit tekintve képes valamilyen szellemi táplálékkal szolgálni.
    A terhesség mint a bizonytalan jövőtől való halálfélelem párosulva a mélyen gyökerező családi traumákkal és az elfojtás horrorjával egy rendkívül komplex és érdekes elgondolással kecsegtet. A probléma viszont itt is az, hogy a film képtelen ezeket a gondolatokat eredményesen átadni, mert az egészet elnyeli a karakterek zavaros viszonyrendszere, a first draftnak érződő forgatókönyv bénaságai, az átgondolatlan motívumok és a szinte érthetetlen flashbackek forgataga.

    Hiába a Varsói Nemzetközi Filmfesztivál különdíjának ígérete, Cibulya Nikol első egész estés munkája sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Nemcsak hatásos honi horrorként, de misztikus thrillerként, karakterdrámaként és működőképes filmként sem állja meg a helyét. Természetesen nem érdemes lemondani az alkotókról, viszont a műfaj itthoni reneszánsza továbbra is várat magára.

    A Holnap meghalok november 7-től látható a mozikban.

    2024. november 8.

    https://www.filmtekercs.hu/kritikak/holnap-meghalok-kritika