2022 Május Vérnyomok a lábtörlő alatt – Az utolsó lépcsőfok

A témát ebben részben 'Sorozatok Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2022. május 28..

  1. Péter28 / Guest

    Vérnyomok a lábtörlő alatt – Az utolsó lépcsőfok

    [​IMG]

    Úgy tűnik, kifogytunk a friss true crime történetekből: egy húszéves gyilkossági történetet vesz elő Az utolsó lépcsőfok (The Staircase). A Colin Firth és Toni Collette főszereplésével készült minisorozat nem az első alkotás, ami feldolgozza Michael Peterson perét. Ezúttal szövevényes családi drámaként tárul elénk az amerikai közvéleményt felrázó eset.

    A kritika az első három epizód alapján készült.

    Az utolsó lépcsőfokon fekszik Kathleen véres holtteste. Elcsúszott vajon és beverte a fejét? De akkor mi magyarázza az óriási vérfoltot a falon? Vagy lelökték? Behatolásnak nincs nyoma. Ha mégis véletlenül esett el, hogy nem vette észre a férje, aki szintén otthon volt? Esetleg Michael lenne a tettes? A helyszínre érkező rendőrök gyanúja azonnal Michael Peterson-re terelődik, aki így egy szempillantás alatt egy brutális gyilkosság feltételezett elkövetőjévé válik.

    Mindez nem a sorozat kreátorának, Antonio Campos-nak (Mindig az ördöggel, Christine) a borzongató agyszüleménye.

    Az utolsó lépcsőfok megtörtént esetet dolgoz fel,
    ami 2001-ben játszódott le Petersonék észak-karolinai otthonában. A házaspár nagy ismeretségnek örvendett a helyi közösségben, Michael akkoriban épp képviselőjelöltként kampányolt, ő tárcsázta a segélyhívót, amikor rátalált Kathleen testére. A média szokása szerint kiemelt figyelemmel követte a rendőrségi nyomozást és azt azt követő bírósági tárgyalást. Az ügyet övező szenzáció a tetőfokára hágott, amint fény derült a gyanúsított férj biszexualitására, amit a vád a gyilkosság indítékaként nevezett meg.

    [​IMG]
    Az utolsó lépcsőfok nem kíván egyértelmű választ adni arra a kérdésre, hogy mi történt azon a baljós éjszakán a Cedar Street 1810 szám alatt. És még mielőtt bárki a Google felé venné az irányt, hadd áruljam el, hogy a való életben sem mondható ki teljes bizonyossággal, hogy Michael Peterson volt a tettes. Ezt pedig a HBO új drámasorozata komolyan is veszi. A sorozat első epizódja egy János evangéliumából vett sokatmondó idézettel nyit:

    Én azért születtem, és azért jöttem a világba, hogy bizonyságot tegyek az igazságról: mindenki, aki az igazságból való, hallgat az én szavamra.

    Pilátus így szólt hozzá: Mi az igazság?”
    Az igazságot keresni tehát értelmetlen, meg sem kísérlendő, az amúgy is inkább a dokumentumfilmek feladata. Még jó, hogy ugyanerről az esetről készült egy dokumentumsorozat is 2004-ben. S nem is akármilyen: a francia, Oscar-díjas Jean-Xavier de Lestrade rendezése a műfaj egy kiemelkedő alkotása, amit az utóbbi években elharapódzott bűnügyi dokumentumsorozatok előfutárának is tarthatunk. A The Staircase stábja kivételes helyzetben volt, ugyanis a vádemelés pillanatától kezdve kamerákkal követhették az eseményeket. Így testközelből, élesben látjuk, ahogy halad a Peterson család az ítélet felé. Ennek minisorozatnak jár a nyomdokaiban Az utolsó lépcsőfok, amiben karakterként természetesen Lestrade és a francia stáb is megjelenik.

    [​IMG]
    Míg az eredeti dokumentumsorozat az amerikai igazságszolgáltatás ingoványos talajára kalauzol el, és leginkább a jogi procedúra kínkeserves lépéseit taglalja, addig a most debütáló minisorozat a szövevényes emberi kapcsolatok kibogozására helyezi a hangsúlyt. Teszi ezt egy remek szereplőgárdával: Colin Firth játssza a modoros, száraz humorú Michaelt, felesége szerepében pedig a kiváló Toni Collette-et látjuk. Az utolsó lépcsőfok sok játékidőt szán Kathleen-re és nem redukálja őt az áldozati bárány szerepére. Kathleen hús-vér karakterként jelenik meg: stresszes felsővezető, gondoskodó anya, szerető feleség s emellett társaságbeli dáma, aki nem veti meg az alkoholt. Míg a sorozat elődjének fókuszában Michael Peterson állt és az áldozat teljes hiánya volt a jellemző, addig itt Kathleen ugyanúgy uralja a sztorit, mint az őt túlélő férje. Kulcsfontosságú döntés volt ez az alkotók részéről, és határozottan mondhatni, hogy bevált, hisz teljesebb képet kapunk kettejük történetéről.

    Firth és Collette mellett több kiemelkedő színész jelenlétét is élvezhetünk a sorozatban:
    Michael Stuhlbarg (Call Me By Your Name, A víz érintése) szinte megszólalásig hasonlít az általa játszott David Rudolfra. Szintén erőteljes alakítást nyújt Parker Posey (Lost in Space, Abszurd alak) a konzervativizmusában rendületlen helyettes államügyészként. Szükség is van a bravúros színészi játékra, hisz lassan csordogál végig az egyenként 1 órás epizódokon a sztori. Hűen felütéséhez Az utolsó lépcsőfok nem árul el sokat, csak sejtet; nem foglal állást, az igazság utáni hajszában nem vesz részt. Egymást követik az egyszerre vészjósló és ártatlan jelenetek, amik kétféleképp is értelmezhetőek, aszerint, mire gyanakszunk. A feszültségkeltő kétkulacsos történetmesélés egyetlen hátránya, hogy néha az a benyomásunk, hogy megoldás híján egy helyben toporog a sorozat.

    Az utolsó lépcsőfok igaz történeten alapul, de nincs szüksége arra, hogy ezt az arcunkba tolja. A 20 éve nagy felhajtást generáló ügy szenzációja nélkül, vagy talán annak ellenére is helytáll minisorozat formájában. Kiegészíti az őt megelőző, azonos című dokumentumsorozatot, és bár nem érződik még egy lehúzott bőrnek, sokat hozzátenni a már ismert történethez nem képes és nem is akar.

    Az utolsó lépcsőfok május 5-től látható az HBO Max kínálatában.

    2022. május 11.

    https://www.filmtekercs.hu/sorozat/az-utolso-lepcsofok-kritika