[center:37440rec]Veszélybe kerülhet a repülés közbeni mobil használat[/center:37440rec] [center:37440rec]A repülésbiztonság áldozatává válhat a rég várt mobiltelefonos, vagy Wi-Fi kapcsolat a repül?gépek fedélzetén. Október 29-én került nyilvánosságra, hogy az angliai East Midlands repül?téren, illetve Dubaiban lézernyomtató festékkazettájába töltött, por alakú robbanóanyagot rejt? csomagokat találtak, melyek közül az egyik két utasszállítógép rakterében is utazott, mire a biztonságiak kisz?rték. A kazetták áramköreihez mobiltelefonokat csatlakoztattak, amik ebben az esetben az id?zítést biztosították, a szakért?kben azonban rögtön felmerült a lehet?ség, hogy a bomba ezzel a módszerrel elvileg egyetlen hívással vagy SMS-sel is aktiválható lehet, különösen, ha a repül?gépeket ellátják a szóban forgó fedélzeti kommunikációs technikákkal. Jelenleg a légiközlekedési ipar éppen azon dolgozik, hogy szélessávú repülés közbeni szórakoztató rendszereket alakítson ki utasai számára, amiben szerepel mind a mobiltelefonos, mind a Wi-Fi kommunikáció. A rendszereknek köszönhet?en az utasoknak többé nem kellene illegálisan használniuk mobiltelefonjaikat, amikor végre a földi mobiltornyok hatósugarába ér a gépük, mint lehetséges veszélyforrást, mivel megzavarhatja a repülési elektronikákat. A repülés közbeni kommunikáció jelenleg egy igen gyorsan növekv? piac. Az InStat amerikai piackutató cég szerint várhatóan 2000 utasszállító repül?gép kaphat az év végéig szélessávú m?holdas kommunikációs technológiát, ami jelent?s növekedés a korábbi évek néhány tucat gépével szemben. A múlt hét eseményei azonban kétségeket támasztottak a repülés közbeni kommunikáció biztonságával kapcsolatban, nyilatkozott Roland Alford, a brit Alford Technologies robbanóanyag tanácsadó cég vezet?je. Véleménye szerint a "nyomtató-bomba" fényében mind a brit kormány, mind az USA Nemzetbiztonsági Minisztériuma alaposan át fogja vizsgálni a technológiák biztonsági tényez?it. A brit Közlekedési Minisztérium nem er?sítette meg, hogy napirendre kerülne a kérdés. Bár a nyomtató-bombák esetében a mobiltelefont csupán id?zít?nek szánták a jöv?, s?t már a jelen eszközeivel is kamatoztathatnak a terroristák a vezeték nélküli kommunikációból. "A repülés közbeni Wi-Fi rengeteg lehet?séget ad egy robbantónak, hogy kapcsolatba lépjen egy repül?gépre feljuttatott eszközzel" - mondta Alford. Még ha a hagyományos mobiltelefon kapcsolatokat blokkolják is, a jelenlegi készülékek lehet?vé teszik a voice-over-internet kapcsolat elérése. "Az lenne igazán rémiszt?, ha lehetséges lenne közvetlenül a földr?l kapcsolatba lépni egy óceán felett repül? utasszállítóval" - tette hozzá Sidney Alford, az Alford Technologies alapítója. "Ugyanakkor bárki rendkívül hatékony öngyilkos robbantóvá válna, amint mobiltelefonjával el tudja érni annak a repül?gépnek a rakterét, amin ül" A kommunikációs technológiák gyártói aligha örülnek ennek a frissen felmerült biztonsági tényez?nek, különösen azt követ?en, hogy végre engedélyt kaptak repülés közben használható mobiltelefonjaik és Wi-Fi rendszereik, miután bizonyították, hogy mikrohullámú átvitelük nem zavarja a repülési elektronikákat. "Számos módja van egy támadás koordinálásának a mobiltelefon használata nélkül is" - szólalt meg a gyártók részér?l Aurélie Branchereau-Giles, az svájci OnAir képvisel?je, akinek cége az Airbus gépeinek repülés közbeni kommunikációs rendszereit építi ki. "Biztonsági szakért?ink álláspontja szerint a mobiltelefonok használata a repül?gépeken nem jelent semmilyen biztonsági kockázat többletet"[/center:37440rec]