Tudomány Világrekordot állított be a sztratoszférába emelkedő vitorlázógép

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. szeptember 06..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,663
    Kapott lájkok:
    4,499
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Új világcsúcsot állított be a hajtómű nélküli merevszárnyas repülőgépek magassági rekordjában az Airbus kísérleti vitorlázógépe, a túlnyomásos kabinnal, és a magassági repüléshez kifejlesztett speciális szárnyakkal rendelkező Perlan-2, Argentína déli részén. A sikeres repülést további magassági rekordkísérletek fogják követni.

    Felemelkedés a sztratoszférába a légáramlatok szárnyán


    A Perlan-2 Argentína déli, patagóniai területén végrehajtott felszállása során 52 174 láb, vagyis 15 900 méteres GPS-magasságba emelkedett, túlszárnyalva ezzel a hajtómű nélküli gépek kategóriájában elért eddigi rekordmagasságot, a 15 400 métert.

    [​IMG]

    A Perlan-2 sztratoszféra repülése

    Forrás: Airbus

    Az előző rekordot a Perlan 1 projekt részeként még egy hagyományosnak tekinthető DG 505-ös kétüléses vitorlázógéppel állították be, amelynek fülkéjében a világhírű berepülőpilóta, Einar Enevoldson, valamint az ugyancsak világszerte ismert vakmerő pilóta-kalandor, Steve Fossett foglalt helyet.

    [​IMG]

    A világhírű berepülőpilóta, Einar Enevoldson a Perlan-2 előtt

    Forrás: Air and Space

    Enevoldson nevéhez fűződik a világ mindmáig leggyorsabb sugárhajtású magassági felderítője, a Lockheed SR-71 „Balckbird" elődje, az A-12 berepülése, Steve Fosset neve pedig többek között arról vált ismertté, hogy

    öt különböző sportágban 116 rekordot állított be,

    amelyek közül 76 még ma is érvényesnek tekinthető.

    [​IMG]

    A híres pilóta-kalandor, Steve Fossett

    Forrás: Wikimedia Commons

    (A Földet egyedül, egy hőlégballon gondolájában is körberepülő Fosset 2007. szeptember 3-án tűnt el a nevadai sivatag felett, maradványait csak egy évvel később találták meg repülőgépének roncsával együtt.) Véletlenszerű egybeesés, hogy a rekorddöntő magassági repülést éppen Steve Fosset halálának tizedik évfordulóján, 2017. szeptember 3-án hajtották végre.

    Alig tudták bezsúfolni magukat a kabinba a szkafanderes pilóták


    Envoldson és Fossett repülése több fontos tényezőre is felhívta a szakemberek figyelmét. A korábbi rekordot beállító DG 505-ös vitorlázó nem rendelkezett túlnyomásos kabinnal, így a sztratoszféra alsó régiójába emelkedő gép fülkéjében a két pilóta az U-2, illetve az SR-71 hajózóihoz hasonlóan, űrruhaszerű szkafandert viselt.

    [​IMG]

    Szkafanderben nagyon nehéz volt a DG 505-ös vezetése.Envoldson és Fossett a gép előtt

    Forrás: The Official Website of Dr. Elizabeth Austin, CCM

    A szkafander viszont rendkívül megnehezítette a szűkös kabinban elvégzendő munkát,

    és alkalmatlannak bizonyult a tervekben megcélzott több órás repüléshez. Ezért a Perlan-2-t végül túlnyomásos pilótakabinnal építették meg. A hagyományos egy, vagy kétosztatú kabin helyett kis kerek ablakokkal ellátott pilótafülkét alakítottak ki.

    [​IMG]

    Tom Enders, az Airbus elnöke, a kísérleti gép pilótafülkéjében

    Forrás: Aeronewstv

    A magassági repüléshez tervezett szárnyakat a sztratoszféra speciális viszonyainak, a rendkívül ritka levegőnek megfelelő profillal, azaz nagy fesztávval és nagy húrhosszúsággal alakították ki. (A Perlan-2 szárnyfesztávolsága 25,6 méter.)

    [​IMG]

    A vontatógép 3 300 méteres magasságig húzta fel a Perlan-2 magaslégköri vitorlázógépet

    Forrás: Redmond News Today

    Az új konstrukciót 2015-ben mutatták be először a nyilvánosságnak,

    majd az év őszén kezdték meg vele a kísérleti repüléseket. 2016-ban az Airbus konzorcium elnöke is a magasba emelkedett a Perlan-2-vel.

    Fékernyő stabilizálja az átesést


    A próbarepülések tapsztalatai alapján több mindent módosítottak a gépen, így többek között biztonságosabbá tették az oxigénellátó rendszert, valamint változtattaka pilóták által viselt fűthető kezeslábason is.

    [​IMG]

    Egy Airbus A350-es utasszállító, és a Perlan-2 magaslégköri vitorlázógép

    Forrás: Airbus

    Próbák sorozatával ellenőrizték a mérőműszerek működését,

    valamint a gép biztonsági berendezéseit. A Perlan-2-t egyrészt felszerelték egy olyan fékernyővel, amely átesés esetén képes stabilizálni a gép helyzetét, de a magassági vitorlázó az egész gép mentésére alkalmas nagy ernyővel is rendelkezik.

    [​IMG]

    A berepülések során szerzett tapasztalatok alapján több módosítást is végrehajtottak a gépen

    Forrás: The Official Website of Dr. Elizabeth Austin, CCM

    E berendezésekre igen nagy szükség van, ugyanis abban a magasság tartományban, ahol a Perlan-2 repül, a maximális és minimális sebességhatár között mindössze hat csomó a különbség.

    Közel 16 kilométer magasra emelkedtek


    A most szeptember 3-án Argentína dél-andesi térségében végrehajtott rekorddöntő repülésen két tapasztalt berepülőpilóta, Jim Payne, és Morgan Sandercock szíjazta be magát az ülésekbe.

    [​IMG]

    A Perlan-2 a patagóniai El Calafate repülőtéren

    Forrás: Youtube

    El Calafate repteréről a Perlan-2-t egy motoros gép vontatta 3 300 méter (10 ezer láb) magasságig, a leoldás után a vitorlázó az itt különösen fejlett erős feláramlás segítségével kezdte meg emelkedését.(A hegyek felett a Csendes-óceán felől egyenletesen fújó erős szél hozza létre az intenzív feláramlást, az úgynevezett hullámot.)

    [​IMG]

    A Perlan-2 a sztratoszférában

    Forrás: Aeronewstv

    A három napja történt repülésen a Perlan-2 kevés híján 16 kilométeres magasságba emelkedett.

    Az első hírek szerint minden berendezés tökéletesen működött. Az Airbus tervei szerint jövőre csaknem megduplázzák a most elért rekordot 30 kilométeres magassággal.

    Adatokat gyűjtenek egy sztartoszféra-utasszállító kifejlesztéséhez


    A világ egyik vezető repülőgépgyártó óriása nem véletlenül finanszírozza a magassági repülési kísérleteket, hiszen a vállalat távlati céljai között szerepel egy olyan szuperszonikus utasszállító kifejlesztése, amely a sztratoszférában repülne.

    [​IMG]

    A cél a 30 kilométeres magasság elérése

    Forrás: Airbus

    Ezért is fontos, hogy minél több adatot gyűjtsenek az alsó-sztratoszféra légáramlási viszonyairól és légköri jellemzőiről. A több órásra tervezett kísérleti repülések alkalmával olyan tudományos megfigyeléseket is elvégezhetnek,

    amelyre a héliummal töltött magaslégköri ballonok kevésbé alkalmasak.

    [​IMG]

    A perlan-2 cockpit-jének belseje

    Forrás: Chad Slattery

    A sztratoszféra a légkör legalsó és legsűrűbb rétege, a földfelszíntől átlagosan 12 kilométeres magasságig terjedő troposzféra felett helyezkedik el, és hozzávetőleg 50 kilométeres magasságban ér véget a felső határa.

    [​IMG]

    Látkép a sztratoszférából

    Forrás: NASA

    Amíg a troposzférában a magasság növekedésével csökken a légrétegek hőmérséklete, addig

    a sztratoszférában a leghidegebb légrétegek legalul, míg a melegebb levegő nagy magasságban található.

    Az emberi szervezet számára a sztratoszféra 18 kilométer feletti zónája biológiai értelemben már világűrnek számít.
    (Forrás: www.iho.hu)

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...