Filmklub Zsigmond Vilmos Fénnyel Jelzi, Ha Jönnek Az Ufók

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' klarensz hozta létre. Ekkor: 2014. szeptember 20..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    2014. 09. 20. 21:10
    Zsigmond Vilmos egy bevásárlószatyorba bújtatott kamerával rögzítette az '56-os forradalom budapesti eseményeit, Hollywoodban szemétszedéssel kezdte a karrierjét, 1978-ban viszont már Oscar-díjat kapott a Harmadik típusú találkozásokért. Fényképezte Jack Nicholsont, Mel Gibsont, Angelina Jolie-t, Scarlett Johanssont és Bruce Willist is, 2003-ban a filmtörténelem tíz legnagyobb hatású operatőre közé választották. Szombaton életműdíjjal tüntetik ki a miskolci CineFest filmfesztiválon, ezért kiválasztottuk az öt szerintünk legjobb munkáját káprázatos életművéből. Nem volt könnyű feladat.

    Zsigmond Vilmos az eltiport '56-os forradalom után Kovács László operatőrtársával és barátjával Amerikába emigrált. Nyelvtudás és szakmai kapcsolat nélkül évekig nem került a kamera mögé Los Angelesben. Először alkalmi munkákból tartotta el magát, gyerekfotózásokat vállalt, később oktatófilmek elkészítésében segédkezett. Az első amerikai filmjei minimális költségvetésből készült, B-kategóriás horrorok és thrillerek voltak, amelyekben rendszeresen Kováccsal cserélgették az operatőri és a fővilágosítói posztot.
    A hatvanas évek közepétől egyre divatosabbak lettek az európai filmek, például a francia új hullámos alkotások a fiatal amerikai rendező-generáció körében. Ők is ilyen stílusban akartak forgatni, így hirtelen megnövekedett Zsigmond és Kovács ázsiója, akik egy európai filmes iskolában tanulták ki a szakmát. A Kovács László által fényképezett Szelíd motorosok óriási siker lett, Peter Fonda a következő filmjéhez is a magyar operatőrt kérte fel. Ő azonban már elígérkezett egy másik produkcióhoz, és maga helyett Zsigmondot ajánlotta. Az 1971-es A bérmunkás című western volt az első igazi, komoly amerikai nagyjátékfilmje Zsigmondnak, és innentől kezdve már nem volt megállás.

    [​IMG]
    Zsigmond Vilmos

    Forrás: Majar Productions
    Cikkünkben Zsigmond öt legjelentősebb filmjére koncentrálunk, de életművéből még kétszer ennyi alkotás simán kiemelhető lenne. Ő fényképezte Az eastwicki boszorkányok-at, a Madárijesztő-t, A fekete Dáliá-t, a Maverick-et, dolgozott Scorsesevel Az utolsó valcer-ben, és Woody Allennel is már három közös filmen van túl.

    McCabe és Mrs. Miller (McCabe & Mrs. Miller, 1971)

    Robert Altmannak a formabontás volt a célja a McCabe és Mrs. Miller című westernével, a mítosz mögötti szomorú valóságot akarta megmutatni, és hogy ez sikerült, és most a filmet a zsáner egyik klasszikusaként tartjuk számon, az nagyban köszönhető Zsigmond akkoriban forradalmian új fényképezésének. A film főszereplője (Warren Beatty) a lehető legtávolabb áll a tipikus westernhősöktől: egy pipogya alak, egy szájhős, aki szerelmes ugyan az üzlettársába (Julie Christie), de ezt képtelen a tudtára adni, és aki egy szó szerint sárban dagonyázó kisvárosban próbálja felvirágoztatni a vigalmi negyedet. Ellenségeket is szerez magának: ügyködését a helyi, nagy hatalmú üzletemberek nem nézik jó szemmel.
    ...
    Gyilkos túra (Deliverance, 1972)
    ...
    Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind, 1977)

    A korábbi munkáihoz képest teljesen új kihívások elé állította Zsigmondot Spielberg filmje. Ez már egy igazi hollywoodi szuperprodukció volt űrlényekkel és trükkfelvételekkel. A világítás szempontjából a mai napig ennek a sci-finek a fényképezését tartja élete legnehezebb feladatának. Sokáig ugyanis nem látjuk az ufókat, különböző színű, nagy erejű fényhatásokkal jelzi csak a jelenlétüket a film, és fokozza egyben az izgalmakat. Hatalmas fényárban kezd el úszni egy vasúti átkelőnél veszteglő kocsi, vagy az egyik leghíresebb, korai jelenetben, vakító piros fény fogadja az ajtót nyitó gyereket.

    [​IMG]
    Harmadik típusú találkozások

    Forrás: InterCom
    Az idegenekkel való találkozást egy hatalmas hangárban megépített díszletben forgatták le, amelynek a bevilágítása sok bosszúságot okozott Zsigmondnak. Tudta, hogy alapvető fontosságú, hogy a fények a helyükön legyenek, és sok legyen belőle, hiszen a kor technikai színvonalán nagy részben azok teszik hihetővé és látványossá az idegen űrhajó érkezését, de amikor egy egész napot kért a díszlet bevilágítására, a feldühödött producer ki akarta rúgni. A problémákkal teli forgatáson ő lett a bűnbak, akit összesen ötször rúgtak ki, de mivel a helyette behívott operatőrök mind tisztelték Zsigmondot, egyikük sem akart a helyére állni. Végül Oscar-díjat nyert a Harmadik típusú találkozások fényképezéséért.
    ...
    A szarvasvadász (The Deer Hunter, 1978)
    ...
    Halál a hídon (Blow Out, 1981)
    A Halál a hídon leglelkesebb rajongója kétségkívül Quentin Tarantino. Ezt a thrillert szokta a harmadikként kiemelni a kedvencei közül, Travoltát emiatt a film miatt kérte fel a Ponyvaregény-re, amelyben egyébként Zsigmond egyedi beállításai is visszaköszönnek. A Halál a hídon szerintünk is De Palma egyik mesterműve, a rendező és Zsigmond közös munkájának legbravúrosabb megnyilvánulását viszont a kilenc évvel későbbi Hiúságok máglyájá-ban lehet megtalálni: a film egy ötperces, vágás nélküli snittel kezdődik, amelyben Bruce Willis egy hotel forgatagában vonul végig:
    Zsigmond Vilmos fénnyel jelzi, ha jönnek az ufók