Tudomány 160 éve adták át a budai Váralagutat

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. április 30..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Két ember is tervezte, és vezette egymást követően a váralagútépítését, melyet ma 160 éve adtak át a közúti használatra.


    Ma 160 éve, hogy átadták a közúti forgalomnak a négy év alatt megépült budai váralagutat. Idén nyáron kezdődik az alagút felújítása.

    Novák Dániel mérnök tervezte meg a budai váralagutat, amelyet később 1842-ben Széchenyi István engedélyezett. Hiszen a Lánchíd csak az alagúttal együtt teremthetett teljes értékű kapcsolatot Pest és Buda belső részei között.

    [​IMG]

    Az 1853-1857 között Adam Clark tervei alapján épült Budavári Alagút

    Forrás: MTI/Róka László

    Egy pesti vicc szerint csak azért volt szükség az alagútra, hogy ha esik az eső, legyen hova betolni a Lánchidat.

    Amint 1849 végén átadták a Lánchidat, Ürményi József azonnal neki kezdett a váralagút megépítéséhez. Ferenc József 800 mázsa lőporra járult hozzá az építkezésekhez. A végleges terveket 1952-ben Adam Clark skót mérnők, a Lánchíd kivitelezője készítette el és vezette tovább a munkálatokat. De mivel ő is készített egy saját tervet az váralagútnak, így

    máig sem tisztázott, hogy melyik tervezet valósult meg.

    [​IMG]

    Az Alagút 1908-ban

    Forrás: wikipédia - Takkk

    1853-ban a hegy két végéről kezdték el fúrni a hegyet, hogy felgyorsuljanak a munkálatok. Az alagút 350 méter hosszan, 9,5 méter szélesen vezet át a Várhegy alatt, a középen 7,8 méteres magasság a bejáratokig 10,6 méterre nő a világítás érdekében. A belső megvilágítást akkor gázlámpák, 1915-től villanylámpák biztosítják. Az alagút 6 métert lejt a Duna felé, ami megoldja a víz elvezetését.

    1957 korai tavaszán már gyalogosok sétáltak az alagútban, majd tavasz végén átadták azt a közúti forgalomnak.

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...