Két ember is tervezte, és vezette egymást követően a váralagútépítését, melyet ma 160 éve adtak át a közúti használatra. Ma 160 éve, hogy átadták a közúti forgalomnak a négy év alatt megépült budai váralagutat. Idén nyáron kezdődik az alagút felújítása. Novák Dániel mérnök tervezte meg a budai váralagutat, amelyet később 1842-ben Széchenyi István engedélyezett. Hiszen a Lánchíd csak az alagúttal együtt teremthetett teljes értékű kapcsolatot Pest és Buda belső részei között. Az 1853-1857 között Adam Clark tervei alapján épült Budavári Alagút Forrás: MTI/Róka László Egy pesti vicc szerint csak azért volt szükség az alagútra, hogy ha esik az eső, legyen hova betolni a Lánchidat. Amint 1849 végén átadták a Lánchidat, Ürményi József azonnal neki kezdett a váralagút megépítéséhez. Ferenc József 800 mázsa lőporra járult hozzá az építkezésekhez. A végleges terveket 1952-ben Adam Clark skót mérnők, a Lánchíd kivitelezője készítette el és vezette tovább a munkálatokat. De mivel ő is készített egy saját tervet az váralagútnak, így máig sem tisztázott, hogy melyik tervezet valósult meg. Az Alagút 1908-ban Forrás: wikipédia - Takkk 1853-ban a hegy két végéről kezdték el fúrni a hegyet, hogy felgyorsuljanak a munkálatok. Az alagút 350 méter hosszan, 9,5 méter szélesen vezet át a Várhegy alatt, a középen 7,8 méteres magasság a bejáratokig 10,6 méterre nő a világítás érdekében. A belső megvilágítást akkor gázlámpák, 1915-től villanylámpák biztosítják. Az alagút 6 métert lejt a Duna felé, ami megoldja a víz elvezetését. 1957 korai tavaszán már gyalogosok sétáltak az alagútban, majd tavasz végén átadták azt a közúti forgalomnak. Let's block ads! (Why?) Forrás...