Hajónak is erős kérdőjelekkel nevezhető az hatalmas tengeri alkalmatosság, mely a napokban indult meg a nyugat-ausztrál partok felé. A Shell vállalat Prelude névre keresztelt konstrukciója ugyanis nem csak egyszerűen úszik a vízen, mint általában a tengeri járművek, hanem eközben el is végzi a földgáz cseppfolyóssá alakítását. A szénhidrogén így jóval olcsóbban és biztonságosabban, illetve nagyobb mennyiségben szállítható - számol be a CNBC. A Shell egyik tengeri gázlelőhelye felé tart a hatalmas Prelude, mely méretei miatt, minden bizonnyal a szénhidrogén-kitermelés úszó erődjének tekinthető. A hajó Nyugat-Ausztrália partjaitól nagyjából 200 kilométerre fog állomásozni, amíg teljesen meg nem töltik tartályait földgázzal, melyet a hajóra szerelt berendezésekkel hűtenek le előtte cseppfolyósra. Ázsiába szállít Minden idők legnagyobb tengeri járművével büszkélkedhet a Shell. A 488 méter hosszú hajó gyártása még 2012-ben indult, a dél-koreai Samsung nehézipari vállalatánál, és idén júliusra fejeződött be, a napokban pedig tengeri forgalomba állították. A tengeri óriás valóban nem is tekinthető hajónak a szó megszokott értelmében, mivel feladat-ellátási helyére csak vontatással jut el. A holland királyi pár megtekinti a Prelude makettjét a Shell-nélForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Rpe/Albert Nieboer Feladata pedig nem más, mint cseppfolyósított formában, szénhidrogén szállítmányt eljuttatni Ázsia felvevőpiacaira. A Shell tervei szerint, a monstrum mintegy 25 évig végezheti munkáját azon a tengeri lelőhelyen, ahová most tart, ezt követően másik mezőre irányítják majd át. Rekordok tengeri szerkezete A gigantikus építmény minden szempontból rekordméretekkel és -paraméterekkel rendelkezik. Évente 5,3 millió tonna súllyal bíró folyadékot képes szállítani. Ennek nagy részét, 3,6 millió tonnát, a cseppfolyósított, -162 Celsius fokra hűtött földgáz (LNG), a kapacitás fennmaradó részét pedig kőolajszármazékok teszik ki. A vállalat szerint ez a gázmennyiség Hongkong városának teljes éves szükségletét fedezi. A Prelude az elérhető adatok szerint, valóban gigászi. A fedélzete nagyobb, mint négy futballpálya lenne egymás után pakolva, és hosszabb, mint amilyen magas az Empire State Building. A hajó szélessége megegyezik a Boeing 747-es szárnyfesztávolságával. Hasznos szállítókapacitása egyenértékű 175 darab olimpiai úszómedence vízbefogadó képességével. Teljesen tehersúllyal tömege meghaladja majd a 600 ezer tonnát, ami hatszorosa az USS George Washington anyahajónak. 6700 lóerős motor segíti a vízen való haladást, és az LNG hűtésére óránként 50 millió liter vizet használ el. A Shell nem hozta nyilvánosságra, mennyit költött a tengeri monstrumra. A Reuters-nek nyilatkozó iparági szakértők szerint, az ára valahol 11 és 13 milliárd dollár között lehetett. Nagyságrendileg tehát 3000 milliárd forintba került az olajvállalatnak a megépítése. A tervek szerint az úszó földgázszállító 2018 elején munkába is áll a célterületen. Let's block ads! (Why?) Forrás...